Ciekawostki kulinarne Odżywianie

Związki zawarte w zielonych warzywach mogą pomóc w zapobieganiu pogorszeniu funkcji poznawczych

Artykuł, który ukazał się 20 grudnia 2017 r. W Neurology®, wskazuje na związek między dziennym spożyciem zielonych, liściastych warzyw i spadkiem tempa degradacji zdolności poznawczych.

Martha Clare Morris, ScD, z Rush University Medical Center i współpracownicy przeanalizowali dane dotyczące 960 uczestników w wieku od 58 do 99 lat z projektu Rush Memory and Aging. Uczestnicy wypełniali ankiety dotyczące częstotliwości i jakości żywienia i otrzymywali dwie lub więcej ocen poznawczych przez średni okres 4,7 roku.

Osoby, których spożycie zielonych liściastych warzyw, w tym szpinaku, jarmużu / sałaty, wynosiło 1,3 porcji dziennie znalazło się wśród 20% badanych o najwyższej podaży tychże warzyw. Jednocześnie odnotowano u nich znacznie wolniejszą degradację funkcji poznawczych w stosunku do 20% osób o najniższym spożyciu zielonych (0,1 porcji dziennie), liściastych warzyw. Autorzy porównali tę różnicę do osoby o 11 lat młodszej. Po przeanalizowaniu poszczególnych składników odżywczych zawartych w warzywach liściastych, biorąc pod uwagę spożycie wśród górnych 20% spożycia filochinonu (witamina K1), luteiny, kwasu foliowego, alfa-tokoferolu (witaminy E), azotanu i kemferolu, każdy z nich miał spowolniony spadek zdolności poznawczych porównanie ze spożyciem, które należało do najniższego stopnia.

Autorzy doszli do wniosku, że "spożywanie około 1 porcji zielonych warzyw liściastych i żywności bogatej w filochinon, luteinę, azotan, kwas foliowy, alfa-tokoferol i kemferol może pomóc spowolnić degradację procesów poznawczy wraz z wiekiem".

"Dodanie codziennej porcji zielonych, liściastych warzyw do diety może być prostym sposobem na poprawę zdrowia mózgu i zachowanie jego zdolności przez długi czas" - skomentował dr Morris. "Prognozy wskazują na gwałtowny wzrost odsetka osób z demencją, ponieważ najstarsze grupy wiekowe nadal rosną, więc skuteczne strategie zapobiegania demencji mają kluczowe znaczenie".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/29263222/

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad