Diety Healthy Lifestyle Odżywianie

Zgaga w ciąży – przyczyny – jak sobie poradzić?

Okres ciąży to magiczny czas dla kobiety. Jednak wiele kobiet odczuwa nieprzyjemne dolegliwości, takie jak zgaga, pieczenie w przełyku, kwaśne lub gorzkie odbijanie się, wymioty, które utrudniają cieszenie się tym czasem.

Nieprzyjemne odczucie pieczenia w przełyku, niestrawności to najczęstsze objawy ciążowej zgagi. Do tego często dochodzą objawy refluksu, czyli zwracania się treści żołądkowej. Kwaśna zawartość żołądka odbija się i wzmaga chęć wymiotów oraz wywołuje mdłości. Nawet, co druga kobieta w ciąży, zwłaszcza w pierwszym trymestrze może mieć takie objawy.

DLACZEGO JA? CZYLI SKĄD SIĘ TO BIERZE?

  1. Burza hormonów:

Najczęściej przyczyną tego, że objawy zaczynają się po zajściu w ciąże u kobiety, która wcześniej nie miała takich problemów są rozchwiane hormony. Naturalnie w trakcie ciąży wzrasta stężenie hormonów płciowych, zwłaszcza progesteronu. Działa on rozluźniająco na mięśnie gładkie, które znajdują się również w naszym układzie trawiennym. Poluźnienie mięśni takich jak, np. zwieracz przełyku może powodować, że z żołądka zaczyna się łatwiej ulewać.

  1. Coraz mniej miejsca:

Utrudnieniem może być też powiększający się z dnia na dzień dzidziuś oraz macica, które mogą zwiększać ucisk na żołądek. To może wywoływać nudności i uporczywe odbijanie.

  1. Coraz bardziej kwaśno:

Jakby tego było mało podczas ciąży organizm kobiety wytwarza większe ilości gastryny – hormonu, który pobudza wydzielanie kwasu solnego w żołądku, co wzmaga „kwaśność” treści żołądka. W takiej sytuacji zjedzenie czegoś kwaśnego lub pobudzającego wydzielanie kwasów w żołądku może nasilać objawy.

KIEDY DO LEKARZA?

Te nieprzyjemne objawy zazwyczaj mijają pomiędzy 3 a 5 miesiącem ciąży. Jednak, kiedy mdłości, wymioty, palenie w przełyku są bardzo intensywne, dokuczają przez cały czas to należy skontaktować się z lekarzem. Skontaktuj się z lekarzem zawsze, kiedy dzieje się cokolwiek niepokojącego.

CO MOŻE NASILAĆ OBJAWY?

Objawy będą nasilać się u każdej kobiety w nieco inny sposób. To, co u jednej spowoduje bardzo silne mdłości u innej może nie dać żadnych objawów, to zawsze kwestia indywidualna. Niemniej jednak są pewne produkty oraz czynności, które są na czarnej liście, kiedy dotykają Cię przykre objawy zgagi czy refluksu.

- Objadanie się. Ciąża to czas jedzenia dla dwojga – nie za dwoje  . W brzuchu coraz mniej miejsca na duże porcje jedzenia i wszystko działa tak, że kiedy przesadzisz z jedzeniem żołądek da Ci popalić.

- Ostre, kwaśne, słone, słodkie, zawierające dużo kwasów organicznych, np. cytrusy. Pokarmy i napoje bogate w te substancje i smaki mogą stymulować wytwarzanie kwasu w żołądku. Dlatego cytrusy (pomarańcze, grejfruty, cytryna), pomidory i przetwory z pomidorów, słodkie napoje, soki owocowe, pikantne potrawy, słone przekąski, np. chipsy, paluszki, krakersy mogą nasilać zgagę i wszystkie nieprzyjemne objawy.

- Mocne napary z herbaty, kawa – zawierają substancje, które pobudzają wytwarzanie soków żołądkowych. Popijanie do posiłków, czy picie ich pomiędzy posiłkami może nasilać dolegliwości.

- Ciężkostrawne posiłki, czyli jedzenie wysoko przetworzone, mocno smażone, pieczone będzie większym wyzwaniem dla żołądka, może dłużej w nim zalegać i powodować jeszcze większy dyskomfort.

- Ciągłe podjadanie. Kiedy nie dajesz sobie przerwy pomiędzy posiłkami i ciągle dorzucasz coś do żołądka powodujesz, że jego zawartość wciąż działa drażniąco i nie daje możliwości właściwego opróżnienia, które dałoby uczucie ulgi.

- Czekolada, kakao – produkty zawierające czekoladę i kakao także mają właściwości pobudzające wydzielanie kwasu w żołądku i mogą nasilać Twoje objawy.

- Nadwaga, otyłość u mamy – to czynniki, które predysponują do występowania zgagi, mdłości, które mogą trwać przez cały okres ciąży.

- Obcisłe ubrania, schylanie się po posiłku, wysiłek fizyczny po posiłku – to kolejne czynniki, które mogą nasilać dolegliwości, ponieważ kwaśna treść żołądka łatwiej może się ulewać w tych sytuacjach.

- Palenie papierosów i picie alkoholu – ale to pozostawimy bez dalszego komentarza, bo ciąża to czas w którym absolutnie powinnaś wystrzegać się tych toksycznych dla dziecka substancji.

CO POMAGA DORAŹNIE, NA JUŻ?

Kiedy złapią Cię zgaga, palenie w przełyku i nudności musisz działać błyskawicznie, żeby pozbyć się tych uporczywych objawów. Oczywiście najlepiej jest zapobiegać!

– tym jak skutecznie to robić przeczytasz w dalszej części. Wszystkie te tricki najbezpieczniej będzie, kiedy skonsultujesz z lekarzem.

- Możesz wypić szklankę wody alkalicznej, która przez swoje wysokie pH zniweluje nadkwaśność i palenie w przełyku. Takie wody to, np. Java, Aqa Via.

- Możesz do zwykłej wody mineralnej dodać tzw. sól Vichy , która jest w postaci tabletki rozpuszczającej się w wodzie i ma alkaliczne pH łagodzące dolegliwości wynikające z nadkwasoty. Kupisz ją w aptece.

- Imbir– imbir jest bardzo chwalony przez kobiety w ciąży doświadczające zgagi. Możesz zaparzyć sobie napar z korzenia imbiru i wypić go, albo zjeść kawałek świeżego korzenia imbiru. To bardzo prosta metoda, a niezwykle skuteczna i naturalna.

- Majeranek i kminek – możesz zmieszać jedną łyżeczkę majeranku i kminku, zalać wrzątkiem i taki napar wypić, żeby pozbyć się uczucia nadkwasoty. Możesz też kupić majeranek świeży w doniczce i podjadać listki – dadzą ulgę w dolegliwościach. Pomocne mogą być też napary z rumianku, kminku, kopru włoskiego czy anyżku, wspierają trawienie i mogą przynieść Ci niebywałą ulgę. Wypróbuj, który napar najlepiej sprawdzi się u Ciebie.

- Czosnek – możesz go dodawać do potraw, ale świetnie sprawdzi się też zjedzony w kawałkach, żeby pomóc uśmierzyć uporczywe odbijanie czy zgagę.

- Migdały – wiele kobiet chwali sobie przegryzienie kilku migdałów, gdy dopadnie je zgaga. Migdały działają neutralizująco na kwaśne treści żołądka i przez to mogą niwelować przykre objawy nadkwaśności.

- Prawoślaz – możesz pić pomiędzy posiłkami napary z prawoślazu, które działa kojąco na przewód pokarmowy i daje dużą ulgę w tych nieprzyjemnych dolegliwościach. Najlepszy jest napar- zalewasz wrzątkiem około 200ml łyżkę sproszkowanego prawoślazu i wypijasz, gdy ostygnie. Są także syropy z prawoślazu, które mogą być bardzo pomocne, ale tu koniecznie zapytaj najpierw lekarza czy możesz zakupić taki syrop i go spożywać.

- Siemię lniane – kisiel z siemienia działa bardzo kojąco na objawy nadkwasoty żołądka. Zalej 2 łyżki siemienia lnianego połową szklanki gorącej wody (może być wrzątek), odstaw na kilka godzin i najlepiej przecedź, żeby spożyć galaretkę, która po kilku godzinach robi się z tej zalewajki. Siemię łagodzi i przynosi ulgę w tych dolegliwościach.

LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ

Masz cały arsenał doraźnie pomagających środków, które pomogą, kiedy zrobi się zbyt kwaśno. Jednak możesz działać tak, żeby zgaga i nudności były wyeliminowane do zera.

- Pij odpowiednią ilość wody w ciągu dnia. Pamiętaj o piciu wody – kiedy pijesz odpowiednią dla siebie ilość wody 1,5- 2 litry dziennie dbasz o odpowiednie wytwarzanie kwasu solnego w żołądku oraz o płukanie przełyku i jamy ustnej, więc działasz kojąco na podrażnione tkanki i zapobiegasz nadkwasocie. Ważne żeby wodę pić regularnie małymi łykami, a nie jednym haustem, bo kiedy wypijesz za dużo na raz może Ci się ulać.

- Jedz małe, lekkostrawne posiłki. Wybadaj ,na co lepiej reagujesz, czy na kilka małych posiłków w ciągu dnia czy na 3-4 większe z dłuższymi przerwami. Pomiędzy pij napary ziołowe z wyżej opisanych przykładów, a zapomnisz o nadkwasocie i dasz szansę na właściwą pracę przewodu pokarmowego.

- Unikaj produktów, które nasilają u Ciebie dolegliwości, szeroką listę prawdopodobnych winowajców znajdziesz we wcześniejszej części artykułu.

- Skończ z podjadaniem. Ustal konkretne posiłki i przestań podjadać, co chwila. To odciąży żołądek i da ogromny komfort trawienny. Twój żołądek będzie wtedy odpowiednio gotowy na spożywane posiłki.

- Miksuj, blenduj, postaw na lekkość. Wypróbuj gotowania w wolnowarze, duszenia potraw. Dzięki temu będą lekkostrawne, nie będą zalegać na żołądku i nasilać dolegliwości. Świetnie mogą sprawdzić się zupy krem czy smoothie warzywno-owocowe. Zamiast pieczonych ziemniaków, zrób puree. Zamiast smażonego mięsa uduś je w wolnowarze z warzywami. Zrezygnuj z zaciągania zup, sosów śmietaną czy mogą. Takie małe zmiany dadzą ogromną poprawę i uczucie lekkości po posiłkach.

- Nie przeszkadzaj w trawieniu, czyli skup się na jedzeniu. Przeżuwaj dokładnie każdy kęs, staraj się nie oglądać telewizji, nie przeglądać komputera czy telefonu podczas posiłku. Dzięki temu lepiej rozgryziesz pokarm i będzie on o wiele bardziej lekkostrawny. Ogranicz picie do posiłków. Kiedy pijesz do posiłków zwiększasz objętość treści żołądka, co może wzmagać odbijanie i ulewanie.

- Po posiłkach unikaj gwałtownych zmian pozycji, schylania się i intensywnych wysiłków. Mycie okien albo trening zaraz po jedzeniu to kiepski pomysł. Kiedy tak postępujesz zwiększasz szansę na nasilenie zgagi i odbijania się kwaśnych treści żołądka. Odczekaj około godziny zanim zaczniesz intensywnie ruszać się po jedzeniu.

- Kiedy zgaga dokucza Ci rano i w nocy pomóc może wypicia odwaru z siemienia lnianego lub prawoślazu przed snem oraz uniesienie poduszki, łóżka tak by tułów uniesiony wyżej niż nogi, to zapobiega nocnemu ulewaniu się z żołądka. Pamiętaj też by kolacja była lekkostrawna, najlepiej w postaci zupy, musu, smoothie. Zjedz ostatni posiłek na 2-3 godziny przez snem, dzięki czemu nic nie będzie Ci zalegać przez noc na żołądku i uprzykrzać spania.

- Pamiętaj, kiedy cokolwiek Cię niepokoi skonsultuj się z lekarzem, ciąża to czas, kiedy wyjątkowo musisz o siebie dbać i uważać na to, co robisz, żeby nie zaszkodzić sobie i dziecku.

Teraz już wiesz, co robić. Pożegnaj zgagę, nudności i nadkwasotę. Ciesz się lekkością i świetnym samopoczuciem w ciąży. Pamiętaj nie jesteś skazana na nudności i zgagę przez całą ciążę. Jest na to masa skutecznych sposobów. Skorzystaj z naszych podpowiedzi i daj znać jak Ci pomogły w walce ze zgagą i nudnościami w ciąży. 🙂

 

O autorze

Emilia Ptak

Emilia Ptak

Współtworzy poradnię SanDiet. Założycielka marki MedFood, certyfikowany specjalista do spraw żywienia. Prowadzi szereg szkoleń w całym kraju, szkoląc z zakresu dietetyki klinicznej. Jest zapraszana na największe branżowe konferencje w roli prelegenta. Pisze artykuły popularno-naukowe do gazet m.in. Shape, czy Body Challenge. Jest również współautorką książki „Rozszyfruj swoją krew – praktyczny poradnik dla każdego”, która stała się bestsellerem w branży dietetycznej. „Autoimmunologia - Podróż po zdrowie” to kolejna książka, skierowana dla osób dbających o zdrowie współtworzona przez nią książka. Uzyskała tytuł magistra ze specjalnością dietetyki klinicznej i sportowej w Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Ukończyła również szereg specjalistycznych kursów podnoszących jej kompetencje. Pasja, ciągły rozwój i zaangażowanie w swoją pracę to jej znak rozpoznawczy. Prywatnie mama małej Amelki i pasjonatka zdrowej kuchni oraz filozofii Work-Life-Balance.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad