Diety Healthy Lifestyle Odżywianie

Zgaga w ciąży – przyczyny – jak sobie poradzić?

Okres ciąży to magiczny czas dla kobiety. Jednak wiele kobiet odczuwa nieprzyjemne dolegliwości, takie jak zgaga, pieczenie w przełyku, kwaśne lub gorzkie odbijanie się, wymioty, które utrudniają cieszenie się tym czasem.

Nieprzyjemne odczucie pieczenia w przełyku, niestrawności to najczęstsze objawy ciążowej zgagi. Do tego często dochodzą objawy refluksu, czyli zwracania się treści żołądkowej. Kwaśna zawartość żołądka odbija się i wzmaga chęć wymiotów oraz wywołuje mdłości. Nawet, co druga kobieta w ciąży, zwłaszcza w pierwszym trymestrze może mieć takie objawy.

DLACZEGO JA? CZYLI SKĄD SIĘ TO BIERZE?

  1. Burza hormonów:

Najczęściej przyczyną tego, że objawy zaczynają się po zajściu w ciąże u kobiety, która wcześniej nie miała takich problemów są rozchwiane hormony. Naturalnie w trakcie ciąży wzrasta stężenie hormonów płciowych, zwłaszcza progesteronu. Działa on rozluźniająco na mięśnie gładkie, które znajdują się również w naszym układzie trawiennym. Poluźnienie mięśni takich jak, np. zwieracz przełyku może powodować, że z żołądka zaczyna się łatwiej ulewać.

  1. Coraz mniej miejsca:

Utrudnieniem może być też powiększający się z dnia na dzień dzidziuś oraz macica, które mogą zwiększać ucisk na żołądek. To może wywoływać nudności i uporczywe odbijanie.

  1. Coraz bardziej kwaśno:

Jakby tego było mało podczas ciąży organizm kobiety wytwarza większe ilości gastryny – hormonu, który pobudza wydzielanie kwasu solnego w żołądku, co wzmaga „kwaśność” treści żołądka. W takiej sytuacji zjedzenie czegoś kwaśnego lub pobudzającego wydzielanie kwasów w żołądku może nasilać objawy.

KIEDY DO LEKARZA?

Te nieprzyjemne objawy zazwyczaj mijają pomiędzy 3 a 5 miesiącem ciąży. Jednak, kiedy mdłości, wymioty, palenie w przełyku są bardzo intensywne, dokuczają przez cały czas to należy skontaktować się z lekarzem. Skontaktuj się z lekarzem zawsze, kiedy dzieje się cokolwiek niepokojącego.

CO MOŻE NASILAĆ OBJAWY?

Objawy będą nasilać się u każdej kobiety w nieco inny sposób. To, co u jednej spowoduje bardzo silne mdłości u innej może nie dać żadnych objawów, to zawsze kwestia indywidualna. Niemniej jednak są pewne produkty oraz czynności, które są na czarnej liście, kiedy dotykają Cię przykre objawy zgagi czy refluksu.

Objadanie się. Ciąża to czas jedzenia dla dwojga – nie za dwoje  . W brzuchu coraz mniej miejsca na duże porcje jedzenia i wszystko działa tak, że kiedy przesadzisz z jedzeniem żołądek da Ci popalić.

Ostre, kwaśne, słone, słodkie, zawierające dużo kwasów organicznych, np. cytrusy. Pokarmy i napoje bogate w te substancje i smaki mogą stymulować wytwarzanie kwasu w żołądku. Dlatego cytrusy (pomarańcze, grejfruty, cytryna), pomidory i przetwory z pomidorów, słodkie napoje, soki owocowe, pikantne potrawy, słone przekąski, np. chipsy, paluszki, krakersy mogą nasilać zgagę i wszystkie nieprzyjemne objawy.

Mocne napary z herbaty, kawa – zawierają substancje, które pobudzają wytwarzanie soków żołądkowych. Popijanie do posiłków, czy picie ich pomiędzy posiłkami może nasilać dolegliwości.

Ciężkostrawne posiłki, czyli jedzenie wysoko przetworzone, mocno smażone, pieczone będzie większym wyzwaniem dla żołądka, może dłużej w nim zalegać i powodować jeszcze większy dyskomfort.

Ciągłe podjadanie. Kiedy nie dajesz sobie przerwy pomiędzy posiłkami i ciągle dorzucasz coś do żołądka powodujesz, że jego zawartość wciąż działa drażniąco i nie daje możliwości właściwego opróżnienia, które dałoby uczucie ulgi.

Czekolada, kakao – produkty zawierające czekoladę i kakao także mają właściwości pobudzające wydzielanie kwasu w żołądku i mogą nasilać Twoje objawy.

Nadwaga, otyłość u mamy – to czynniki, które predysponują do występowania zgagi, mdłości, które mogą trwać przez cały okres ciąży.

Obcisłe ubrania, schylanie się po posiłku, wysiłek fizyczny po posiłku – to kolejne czynniki, które mogą nasilać dolegliwości, ponieważ kwaśna treść żołądka łatwiej może się ulewać w tych sytuacjach.

Palenie papierosów i picie alkoholu – ale to pozostawimy bez dalszego komentarza, bo ciąża to czas w którym absolutnie powinnaś wystrzegać się tych toksycznych dla dziecka substancji.

CO POMAGA DORAŹNIE, NA JUŻ?

Kiedy złapią Cię zgaga, palenie w przełyku i nudności musisz działać błyskawicznie, żeby pozbyć się tych uporczywych objawów. Oczywiście najlepiej jest zapobiegać!

– tym jak skutecznie to robić przeczytasz w dalszej części. Wszystkie te tricki najbezpieczniej będzie, kiedy skonsultujesz z lekarzem.

– Możesz wypić szklankę wody alkalicznej, która przez swoje wysokie pH zniweluje nadkwaśność i palenie w przełyku. Takie wody to, np. Java, Aqa Via.

– Możesz do zwykłej wody mineralnej dodać tzw. sól Vichy , która jest w postaci tabletki rozpuszczającej się w wodzie i ma alkaliczne pH łagodzące dolegliwości wynikające z nadkwasoty. Kupisz ją w aptece.

Imbir– imbir jest bardzo chwalony przez kobiety w ciąży doświadczające zgagi. Możesz zaparzyć sobie napar z korzenia imbiru i wypić go, albo zjeść kawałek świeżego korzenia imbiru. To bardzo prosta metoda, a niezwykle skuteczna i naturalna.

Majeranek i kminek – możesz zmieszać jedną łyżeczkę majeranku i kminku, zalać wrzątkiem i taki napar wypić, żeby pozbyć się uczucia nadkwasoty. Możesz też kupić majeranek świeży w doniczce i podjadać listki – dadzą ulgę w dolegliwościach. Pomocne mogą być też napary z rumianku, kminku, kopru włoskiego czy anyżku, wspierają trawienie i mogą przynieść Ci niebywałą ulgę. Wypróbuj, który napar najlepiej sprawdzi się u Ciebie.

Czosnek – możesz go dodawać do potraw, ale świetnie sprawdzi się też zjedzony w kawałkach, żeby pomóc uśmierzyć uporczywe odbijanie czy zgagę.

Migdały – wiele kobiet chwali sobie przegryzienie kilku migdałów, gdy dopadnie je zgaga. Migdały działają neutralizująco na kwaśne treści żołądka i przez to mogą niwelować przykre objawy nadkwaśności.

Prawoślaz – możesz pić pomiędzy posiłkami napary z prawoślazu, które działa kojąco na przewód pokarmowy i daje dużą ulgę w tych nieprzyjemnych dolegliwościach. Najlepszy jest napar- zalewasz wrzątkiem około 200ml łyżkę sproszkowanego prawoślazu i wypijasz, gdy ostygnie. Są także syropy z prawoślazu, które mogą być bardzo pomocne, ale tu koniecznie zapytaj najpierw lekarza czy możesz zakupić taki syrop i go spożywać.

Siemię lniane – kisiel z siemienia działa bardzo kojąco na objawy nadkwasoty żołądka. Zalej 2 łyżki siemienia lnianego połową szklanki gorącej wody (może być wrzątek), odstaw na kilka godzin i najlepiej przecedź, żeby spożyć galaretkę, która po kilku godzinach robi się z tej zalewajki. Siemię łagodzi i przynosi ulgę w tych dolegliwościach.

LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ

Masz cały arsenał doraźnie pomagających środków, które pomogą, kiedy zrobi się zbyt kwaśno. Jednak możesz działać tak, żeby zgaga i nudności były wyeliminowane do zera.

Pij odpowiednią ilość wody w ciągu dnia. Pamiętaj o piciu wody – kiedy pijesz odpowiednią dla siebie ilość wody 1,5- 2 litry dziennie dbasz o odpowiednie wytwarzanie kwasu solnego w żołądku oraz o płukanie przełyku i jamy ustnej, więc działasz kojąco na podrażnione tkanki i zapobiegasz nadkwasocie. Ważne żeby wodę pić regularnie małymi łykami, a nie jednym haustem, bo kiedy wypijesz za dużo na raz może Ci się ulać.

Jedz małe, lekkostrawne posiłki. Wybadaj ,na co lepiej reagujesz, czy na kilka małych posiłków w ciągu dnia czy na 3-4 większe z dłuższymi przerwami. Pomiędzy pij napary ziołowe z wyżej opisanych przykładów, a zapomnisz o nadkwasocie i dasz szansę na właściwą pracę przewodu pokarmowego.

– Unikaj produktów, które nasilają u Ciebie dolegliwości, szeroką listę prawdopodobnych winowajców znajdziesz we wcześniejszej części artykułu.

Skończ z podjadaniem. Ustal konkretne posiłki i przestań podjadać, co chwila. To odciąży żołądek i da ogromny komfort trawienny. Twój żołądek będzie wtedy odpowiednio gotowy na spożywane posiłki.

Miksuj, blenduj, postaw na lekkość. Wypróbuj gotowania w wolnowarze, duszenia potraw. Dzięki temu będą lekkostrawne, nie będą zalegać na żołądku i nasilać dolegliwości. Świetnie mogą sprawdzić się zupy krem czy smoothie warzywno-owocowe. Zamiast pieczonych ziemniaków, zrób puree. Zamiast smażonego mięsa uduś je w wolnowarze z warzywami. Zrezygnuj z zaciągania zup, sosów śmietaną czy mogą. Takie małe zmiany dadzą ogromną poprawę i uczucie lekkości po posiłkach.

Nie przeszkadzaj w trawieniu, czyli skup się na jedzeniu. Przeżuwaj dokładnie każdy kęs, staraj się nie oglądać telewizji, nie przeglądać komputera czy telefonu podczas posiłku. Dzięki temu lepiej rozgryziesz pokarm i będzie on o wiele bardziej lekkostrawny. Ogranicz picie do posiłków. Kiedy pijesz do posiłków zwiększasz objętość treści żołądka, co może wzmagać odbijanie i ulewanie.

Po posiłkach unikaj gwałtownych zmian pozycji, schylania się i intensywnych wysiłków. Mycie okien albo trening zaraz po jedzeniu to kiepski pomysł. Kiedy tak postępujesz zwiększasz szansę na nasilenie zgagi i odbijania się kwaśnych treści żołądka. Odczekaj około godziny zanim zaczniesz intensywnie ruszać się po jedzeniu.

– Kiedy zgaga dokucza Ci rano i w nocy pomóc może wypicia odwaru z siemienia lnianego lub prawoślazu przed snem oraz uniesienie poduszki, łóżka tak by tułów uniesiony wyżej niż nogi, to zapobiega nocnemu ulewaniu się z żołądka. Pamiętaj też by kolacja była lekkostrawna, najlepiej w postaci zupy, musu, smoothie. Zjedz ostatni posiłek na 2-3 godziny przez snem, dzięki czemu nic nie będzie Ci zalegać przez noc na żołądku i uprzykrzać spania.

– Pamiętaj, kiedy cokolwiek Cię niepokoi skonsultuj się z lekarzem, ciąża to czas, kiedy wyjątkowo musisz o siebie dbać i uważać na to, co robisz, żeby nie zaszkodzić sobie i dziecku.

Teraz już wiesz, co robić. Pożegnaj zgagę, nudności i nadkwasotę. Ciesz się lekkością i świetnym samopoczuciem w ciąży. Pamiętaj nie jesteś skazana na nudności i zgagę przez całą ciążę. Jest na to masa skutecznych sposobów. Skorzystaj z naszych podpowiedzi i daj znać jak Ci pomogły w walce ze zgagą i nudnościami w ciąży. 🙂

 

O autorze

Emilia Ptak

Emilia Ptak

Współtworzy poradnię SanDiet. Założycielka marki MedFood, certyfikowany specjalista do spraw żywienia. Prowadzi szereg szkoleń w całym kraju, szkoląc z zakresu dietetyki klinicznej. Jest zapraszana na największe branżowe konferencje w roli prelegenta. Pisze artykuły popularno-naukowe do gazet m.in. Shape, czy Body Challenge. Jest również współautorką książki „Rozszyfruj swoją krew – praktyczny poradnik dla każdego”, która stała się bestsellerem w branży dietetycznej. „Autoimmunologia - Podróż po zdrowie” to kolejna książka, skierowana dla osób dbających o zdrowie współtworzona przez nią książka. Uzyskała tytuł magistra ze specjalnością dietetyki klinicznej i sportowej w Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Ukończyła również szereg specjalistycznych kursów podnoszących jej kompetencje. Pasja, ciągły rozwój i zaangażowanie w swoją pracę to jej znak rozpoznawczy. Prywatnie mama małej Amelki i pasjonatka zdrowej kuchni oraz filozofii Work-Life-Balance.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad