Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Zalety suplementowania witaminy D3!

Pomyśl o witaminie D kiedy łapiesz promienie słoneczne. Czasem jest ona nazywana właśnie „słoneczną witaminą”, ponieważ jest produkowana w skórze w odpowiedzi na promienie słoneczne. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach i należy do rodziny, która obejmuje witaminy D-1, D-2 i D-3. Może ona wpływać aż na 2000 genów w organizmie.


    Organizm produkuje witaminę D naturalnie, kiedy jest bezpośrednio wystawiony na światło słoneczne. Oprócz czerpania witaminy D ze słońca, możemy ją również znaleźć w pewnych produktach spożywczych i suplementach, aby zapewnić odpowiednie poziomy tej witaminy we krwi.

    Witamina D pełni kilka ważnych funkcji. Prawdopodobnie najważniejszą funkcją jest regulacja wchłaniania wapnia i fosforu oraz wsparcie funkcji systemu odpornościowego. Wystarczająca dawka witaminy D jest ważna dla normalnego wzrostu i rozwoju kości i zębów oraz poprawy odporności na pewne choroby.

    Jeśli twój organizm nie otrzymuje wystarczających ilości witaminy D, to znajdujesz się w grupie ryzyka rozwoju nieprawidłowości kostnych, takich jak miękkie kości (osteomalacja) lub łamliwe kości (osteoporoza).

    1.      Witamina D zwalcza choroby

    Dodatkowo do jej głównych zalet, badania sugerują, że witamina D może również odgrywać pewną role w:

    • redukcji ryzyka stwardnienia rozsianego, na podstawie badania z 2006 roku, opublikowanego w Journal of the American Medical Association
    • obniżaniu ryzyka rozwoju choroby serca, na podstawie badania z 2008 opublikowanego w Criculation
    • redukcji prawdopodobieństwa zachorowania na grypę, na podstawie wyników badania z 2010 roku, opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition

    2.     Witamina D pomaga w depresji

    Badania pokazują, że witamina D może odgrywać ważną role w regulacji nastroju lub zapobieganiu depresji. W jednym z badań, naukowcy odkryli, że osoby z depresją, które otrzymywały suplementy z witaminą D odnotowały znaczną poprawę.

    W innym badaniu na osobach z fibromialgią,  badacze odkryli, że niedobór witaminy D był częstszy u osób, które również doświadczały niepokoju i depresji.

    3.      Witamina D wspiera odchudzanie

    Rozważ dodanie suplementu z witaminą D do twojej diety, jeśli próbujesz zrzucić wagę lub zapobiegać chorobom serca.

    W jednym z badań, osoby, które codziennie zażywały suplement z witaminą D nie zrzuciły znacznej ilości kilogramów, ale poprawiły się u nich markery ryzyka chorób serca.

    W innym badaniu, osoby zażywające codziennie suplement z wapniem i witaminą D były w stanie schudnąć więcej niż uczestnicy zażywający placebo. Naukowcy zauważyli, że dodatkowa dawka wapnia i witaminy D pozwalała stłumić apetyt.

    Optymalny poziom witaminy D3 w organizmie

    Zgłaszając się do laboratorium na badanie poziomu witaminy D ważne aby zwrócić uwagę na oznaczenie poziomu 25-hydroksywitaminazy D, czyli kalcydiolu, we krwi!

    • poniżej 20ng/ml lub 50 nmol/l oznacza że mamy duży niedobór witaminy D
    • poniżej 30 ng/ml lub 75 nmol/l nadal występuje niedobór
    • zakres 30-50 ng/ml lub 75-125 nmol/l to optymalny poziom dla człowieka
    Best Vitamin D-3 2000 IU
    D-3 2000 IU

    Niedobory witaminy D

    Wiele czynników związanych ze środowiskiem i stylem życia może wpływać na możliwość pobierania witaminy D z promieni słonecznych. Te czynniki to:

    • wysokie zanieczyszczenie środowiska
    • używanie filtrów przeciwsłonecznych
    • spędzanie dużej ilości czasu w budynkach
    • życie w dużych miastach, gdzie wieżowce blokują promienie słoneczne
    • ciemniejsza karnacja

    Te czynniki przyczyniają się do niedoboru witaminy D u coraz większej ilości osób. Dlatego, tak ważne jest, aby dostarczać witaminy D również z innych źródeł, oprócz słońca.

    Objawy niedoboru witaminy D u dorosłych to:

    • zmęczenie, bóle i ogólne złe samopoczucie
    • poważne bole kości i mięśni lub osłabienie, które może spowodować problemy z wchodzeniem po schodach, wstawaniem z podłogi lub niskiego krzesła
    • złamania przewlekłe, zwłaszcza nóg, miednicy i bioder.

    Lekarz może zdiagnozować niedobór witaminy D poprzez przeprowadzenie prostego badania krwi. Jeśli wynik będzie pozytywny, lekarz może zalecić prześwietlenie, aby sprawdzić stan kości.

    Jeśli zdiagnozowano u ciebie niedobór witaminy D, twój lekarz prawdopodobnie zaleci suplementy z witaminą D. Jeśli niedobory są znaczne, może zalecić tabletki z dużą dawką witaminy D lub płyny. Upewnij się również, że dostarczasz witaminę D poprzez ekspozycję na słońce i w diecie.

    O autorze

    Jakub Kola

    Jakub Kola

    Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

    › Zobacz wszystkie artykuły

    Dodaj komentarz

    Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

    Facebook

    Ad