WĘGLOWODANY W DIECIE KETOGENICZNEJ

AleksandraLCHF

Wiele osób pyta mnie o to ile węglowodanów mogą jeść na diecie ketogenicznej oraz LCHF. Oczywiście jak zawsze odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu rozmaitych czynników jak zapotrzebowanie kaloryczne, na które wpływ mają płeć, wiek, waga, wzrost, aktywność fizyczna, ale i stopień adaptacji, wrażliwość insulinowa itp. O ile na dietach niskowęglowodanowych i wysokotłuszczowych unikamy węgli typu makaron, ryż, kasza, mąka, cukier itp. tak w przypadku warzyw a nawet owoców wcale nie jest ich tak mało a szczególnie u osób zaadaptowanych i aktywnych fizycznie 😉

Ponadto należy pamiętać o optymalizacji i sezonowości swojego modelu odżywiania. Wiosną i latem jemy nieco inaczej niż zimą i nawet na keto nie walczymy z naturą, która daje nam wtedy słońce, dłuższe dni oraz właśnie świeże warzywa i owoce, z którymi lepiej sobie radzimy z racji reakcji słońce-insulina 😉 W tej chwili polecam bazować na regionalnych produktach a szczególnie kiszonkach za to nadchodząca wiosna da nam naturalnie więcej możliwości 😉

Warzywa są nieodzownym elementem każdej zdrowej diety, w tym również LCHF czy ketogenicznej. Zawierają wiele cennego błonnika, witamin oraz minerałów. Generalnie większość warzyw zawiera niewielkie ilości węglowodanów, ale na adaptacji i przy redukcji wagi warto skrupulatnie pilnować by nie przekroczyć wskazanego limitu – Mówi się o umownych 20-30 g dziennie w okresie adaptacji aby wejść w stan ketozy, ale to bardzo indywidualna kwestia. Osobiście polecam 1-5% dziennego zapotrzebowania w postaci węglowodanów pochodzących właśnie z warzyw.

    Oczywiście ta lista nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie redukcji a inaczej w stabilizacji wagi. Makro oraz produkty wyznaczają różne czynniki tak banalne jak płeć, wiek, wzrost, waga, cel, aktywność fizyczna, stopień adaptacji, stosowane zimno, ale i nietolerancje pokarmowe, choroby a także chociażby pora roku bo latem naturalnie występują owoce i warzywa, jest więcej słońca i widać to też na talerzu ?

    Warzywa o dużej ilościach węglowodanów i skrobi, których należy przede wszystkim unikać (osoby mocno zaadaptowane, aktywne mogą tutaj eksperymentować obserwując organizm 😉 )

    • ziemniaki w każdej postaci
    • buraki
    • marchew
    • kukurydza
    • groszek
    • groch
    • fasola biała
    • czerwona
    • bób
    • soczewica
    • soja

    Co do owoców to oczywiście są zdrowe (najlepiej spożywać te regionalne a nie takie, które jadą do nas z dalekich krajów) i także zawierają mnóstwo błonnika, witamin, minerałów ale… niestety trzeba na nie uważać ze względu na zawarte w nich cukry proste szczególnie u osób rozpoczynających dietę oraz na redukcji. Poza tym to nadal słodki smak, od którego warto się uwolnić by łatwiej przejść ten okres i osiągnąć cel jakim jest adaptacja lub redukcja 😉

    Oczywiście raz jeszcze zaznaczam, że ilość dozwolonych węglowodanów oraz lista wskazanych produktów nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie, redukcji czy stabilizacji wagi.

    2 komentarze

    1. Witam;)ostatnio dowiedziałem się ze choruje na astmę. Gdzieś przeczytałem ze dieta kategoniczna może zmniejszyć stan zapalny a przez to może pomoc w zniwelowaniu objawów astmy.Czy słyszała pani coś na ten temat?

      • Niech Pan obejrzy film Magiczna Pigułka, jest dostepny na Netflixie i jest tam przykład osoby z astma 😉

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *