Badania suplementów Healthy Lifestyle Odchudzanie Odżywianie Suplementacja

W jaki sposób dieta może wpływać na płodność?

Niepłodność została uznana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za globalny problem zdrowia publicznego, który dotyka 15 % wszystkich par w wieku reprodukcyjnym, podczas gdy uważa się, iż czynniki dotyczące mężczyzn, w tym obniżona jakość nasienia, odpowiadają za blisko 25 % tych przypadków [1, 3, 5].

Dieta a płodność

Niewątpliwie, rosnąca w ostatnich latach liczba publikacji naukowych wskazuje na istotne powiązanie sposobu odżywiania oraz ogólnego stylu życia z płodnością zarówno kobiet, jak i mężczyzn [1, 2]. Okazuje się, że diety bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, pełnoziarniste produkty zbożowe, świeże warzywa i owoce, ryby, owoce morza, a także chudy drób wiążą się z poprawą płodności w przypadku obu płci, podczas gdy aktualne dowody na temat roli mleka i jego przetworów oraz alkoholu i kofeiny są niespójne, natomiast wysoka konsumpcja nasyconych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych jest związana z gorszymi wynikami w zakresie płodności u kobiet i mężczyzn [1, 2]. Co więcej, w kilku badaniach stwierdzono, że suplementacja kwasem foliowym u kobiet, nawet w dawkach wyższych niż zalecane w celu zapobiegania wadom cewy nerwowej (≥ 400 µg na dobę), konsekwentnie wiązało się z mniejszą częstością występowania niepłodności, mniejszym ryzykiem utraty płodu i większym sukcesem w leczeniu niepłodności [2]. Ponadto, w licznych dotychczas opublikowanych pracach naukowych zwrócono również uwagę na rolę odpowiedniej podaży długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA), a także soi i jej produktów naturalnych dla płodności, zwłaszcza płci pięknej [1, 2].

Składniki diety a parametry jakościowe męskiego nasienia

Wyniki trzech systematycznych prac przeglądowych opublikowanych w przeciągu ostatnich dwóch lat wykazały spójnie, że sposób odżywiania charakteryzujący się obfitością wartościowych składników odżywczych, takich jak: kwasy tłuszczowe omega-3 (w tym EPA i DHA), antyoksydanty (β-karoten, witamina C i E, selen, cynk, likopen, kryptoksantyna), witaminy (witamina D i kwas foliowy) oraz jednocześnie niską podażą nasyconych kwasów tłuszczowych i izomerów trans kwasów tłuszczowych były odwrotnie powiązane z niskimi parametrami jakościowymi męskiego nasienia [3 – 5]. Nie ulega żadnej wątpliwości, że dieta bogata w świeże ryby, owoce morza, chudy drób, produkty zbożowe z pełnego przemiału, warzywa i owoce, niskotłuszczowe mleko i produkty mleczne wiąże się z poprawą jakości nasienia, natomiast regularna, a tym samym dość wysoka konsumpcja przetworzonego czerwonego mięsa, ziemniaków w postaci frytek, pełnotłustego mleka i jego przetworów, wyrobów seropodobnych, alkoholu, napojów słodzonych cukrem i/lub syropem glukozowo-fruktozowym oraz słodyczy ma negatywny wpływ na męską płodność, co potwierdzają wyniki licznych przeprowadzonych dotychczas badań w tej materii. Warto również wspomnieć, że w metaanalizie, uwzględniającej 15 randomizowanych kontrolowanych badań klinicznych odnotowano także korzystny wpływ suplementacji koenzymem Q10 i/lub L-karnityną na liczbę, ruchliwość oraz morfologię plemników [5].

Redukcja tkanki tłuszczowej a płodność

Niepodważalne fakty ewidentnie wskazują, że częstość występowania otyłości rośnie na całym świecie, wraz z odpowiednim wzrostem liczby pacjentów z nadwagą i otyłością, których dotyczy niepłodność [1, 6]. Okazuje się, że kobiety i mężczyźni z otyłością (wskaźnik masy ciała BMI ≥ 30 kg/m2) mają istotnie wyższe ryzyko niepłodności, a ryzyko to obejmuje również kobiety z niedowagą (w tym przypadku BMI < 20 kg/m2) [1]. W systematycznej pracy przeglądowej i metaanalizie obejmującej 40 badań, w tym 14 randomizowanych kontrolowanych prób klinicznych zaobserwowano, że strategie uwzględniające dietę o obniżonej wartości energetycznej (m.in. redukcja nasyconych kwasów tłuszczowych oraz rafinowanych węglowodanów) i zwiększoną aktywność fizyczną w postaci dodatkowych ćwiczeń w większym stopniu skutkowały zajściem w ciążę, utratą masy ciała i poprawą owulacji u kobiet z nadwagą i otyłością, aniżeli interwencje kontrolne [6].

Podsumowanie

Konkludując niniejszy artykuł, sposób odżywiania jako zasadniczy element stylu życia odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce i leczeniu niepłodności. Ponadto, redukcja zawartości tkanki tłuszczowej na skutek zmian dotychczasowych nawyków żywieniowych i wzrostu aktywności ruchowej u osób niepłodnych z występującą nadwagą lub otyłością prowadzi do znaczącej poprawy licznych parametrów zdrowia prokreacyjnego zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

O autorze

Mateusz Durbas

Mateusz Durbas

Jestem magistrem dietetyki o specjalności dietetyka kliniczna, a także autorem setek artykułów specjalistycznych, popartych dowodami naukowymi na temat żywienia i suplementacji w branżowych czasopismach oraz chętnie odwiedzanych przez entuzjastów zdrowego stylu życia portalach internetowych. Pasjonuję się szczególnie dietetyką kliniczną, sportową i psychodietetyką. Wszystko to jednak wywodzi się z mojego wieloletniego już zamiłowania do prowadzenia prozdrowotnego trybu życia opartego o świadome podejmowanie codziennych małych, a czasem poważnych decyzji. Współpracuję na co dzień ze swoimi podopiecznymi w poradni dietetycznej, zlokalizowanej w śródmieściu Krakowa, jak również prowadzę konsultacje żywieniowe w formie online z osobami z innej części Polski, a nawet zagranicy. Pomagam zarówno osobom aktywnym fizycznie w poprawie formy sportowej, jak i osobom z rozmaitymi dolegliwościami zdrowotnymi. Mam przyjemność również prowadzić rozmaite prelekcje z zakresu zdrowego stylu życia oraz zajęcia ze studentami na uczelni wyższej.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad