Ciekawostki treningowe Odchudzanie Odżywianie Trening

Utrata betłuszczowej masy ciała na redukcji

Jak wiadomo, utrata tkanki tłuszczowej zawsze jest prowadzona tak, aby zachować jak największą ilość mięśni. Wiele ludzi jednak ciągle się upiera, że stracili mięśnie robiąc redukcje, bo tak im pokazała nawet jednak z najlepszych aktualnie metod do pomiaru składu ciała: DEXA.

Jak ktoś z was robil kiedykolwiek takie badanie, to doskonale wie, ze po redukcji spadek LBM jest nieunikniony i PRZEWAŻNIE kończymy redukcję z mniejszą beztłuszczową masą  ciała. Trzeba jednak pamiętać, że ta betłuszczowa masa ciała, to nie tylko mięśnie.

Wynika to z faktu, że tkanka tłuszczowa składa się częściowo z beztłuszczowej tkanki i gdy tracimy tkankę tłuszczową, to także tracimy część z tej beztłuszczwoej, która na testach wykazywana jest jako beztłuszczowa masa ciała (dalej zwana LBM dla uproszczenia).

Jest duża ilość badań, które porównywały utratę wagi, a w tym także beztłuszczowej masy, które wykonywały trening aerobowy albo trening siłowy. Grupa z treningiem siłowym, zawsze traciła mniej masy mięśniowej, bo jak dobrze wiemy, trening siłowy na redukcji jest nieodłącznym elementem aby zachować jak największą ilość masy mięsniowej.

Spójrzmy co na to mówią najnowsze badania

W badaniach tych, jak spojrzymy na tabelkę poniżej - zaznaczone na zółto, mimo treningu siłowego 'LBM' spadała po redukcji. Jednak, jak do tych badań, zastosujemy znaną wiedzę, że tkanka tłuszczowa, to nie w 100% tłuszcz, to może się okazać, że mimo utraty tkanki tłuszczowej, beztłuszczowa masa ciała u tych osób wzrosła.

[1]
Jak spojrzymy na dane, które kryją się pod skrótem FFAT (jest to beztłuszczoa część tkanki tłuszczowej), to po redukcji wartość ta też się zmniejszyła. Co to oznacza? Otóż na redukcji tracimy nie tylko tkanke tłuszczową, ale także beztłuszczową jej część, która nie jest w żadnym przypadku tkanką mięśniowa.

Jak teraz dodamy różnicę beztłuszczowej masy w tkance tłuszczowej, do spadku tych ludzi w postaci LBM, to na końcu - zielone zakreślenie - okazuje się, że osoby te nawet zyskały trochę mięśni, albo ich ubytek był bardzo niewielki, mimo długiej redukcji.

Beztłuszczowa część tkanki, może się bardzo różnić pomiędzy osobami, niektóre badania podają, że 85% to tłuszcz, a 15% to beztłuszczowa część. Jednak jak weźmiemy pod uwagę jedno z nowszych badań, które zrobiło biopsję ponad 61 próbek z różnych osób, to ilość tłuszczu w tkankce tłuszczowej wahała się od 78% do 88%.

Jak to się ma w praktyce? Otóż czysto teoretycznie: Jak stracimy około 10kg tłuszczu (nie całkowitej wagi), to stracimy także okolo 1,5kg beztłuszczowej części tkanki tłuszczowej. Więc razem z tkanek tłuszczowych utraciliśmy około 11,5kg. Te 1,5kg na DEXA scanie, czy innych urządzeniach, będzie zapisywane jako LBM, dużo ludzi błędnie myśli, że jest to tkanka mięśniowa, jednak jak się okazuje, niekoneicznie.

Katabolizm - jednak nie taki straszny?

Obecnie nie ma opublikowanych badań sugerujących, że jeżeli utracimy dużo wagi, to procent zawartości 'tłuszczu w tłuszczu' się zmieni, więc dalej nasza tkanka tłuszczowa w około 85% składa się z tłuszczu, a 15% to beztłuszczoa jej część.

Badzo często obserwuje się utratę masy mięśniowej przy utracie dużej ilości tłuszczu. Jednak po wyeliminowaniu wpływu beztłuszczowego składnika tkanki tłuszczowej, pierwotna utrata masy beztłuszczowej czyli w tym przypadku już samych mięśni, nie jest już obserwowana lub jest znacznie zmniejszona niż się wydaje (ba, może nawet pójść do góry, jak będziemy dobrze trenować i robić redukcję z głową).

Badanie to, sugeruje nam, że większość beztłuszczowej masy utraconej podczas redukcji może być beztłuszczowym składnikiem tkanki tłuszczowej, a nie tak jak każdy się obawia - tkanką mięśniową. Więc, aby dokładnie oszacować zmianę w tkance beztłuszczowej, konieczne jest wyeliminowanie beztłuszczowej części tkanki tłuszczowej z LBM.

 

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30706656/

O autorze

Michał Żywiecki

Michał Żywiecki

Za dnia piszę kod, nocami czytam badania oraz ciekawostki dotyczące dietetyki i treningu. Swoją wiedzę czerpie od najlepszych z branży, a następnie próbuję to wszystko przekazać w sposób, aby każdy mógł zrozumieć.
Fan Kiwi ze skórką, Oreo i Big Milków.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad