Healthy Lifestyle Odżywianie

Truskawki – nie tylko smaczne, lecz i zdrowe

Z całą pewnością zdecydowana większość społeczeństwa ubolewa nad faktem, iż sezon na świeże truskawki jest tak krótki, bowiem jakże trudno czasem bywa zachować umiar w rozkoszowaniu się niesamowitym smakiem tychże wspaniałych owoców. Co prawda, pewnym pocieszeniem dla miłośników smaku truskawek w długim okresie poza sezonem zbiorów, pozostają owoce mrożone oraz suszone, a także liczne przetwory takie jak: dżemy, powidła, konfitury, musy, soki, smoothie, lody, galaretki, kisiele, jogurty, etc.

Truskawki – bogate źródło antyoksydantów

Stale rosnąca liczba publikacji naukowych wskazuje, że truskawki są obecnie uważane za żywność funkcjonalną oferującą wiele dodatkowych korzyści zdrowotnych, wykraczających poza podstawową wartość odżywczą, czego dowodem są dotychczas licznie zgromadzone doniesienia w fachowym piśmiennictwie na temat ich właściwości przeciwutleniających, przeciwzapalnych, przeciwnadciśnieniowych, antyhiperlipidemicznych oraz antyproliferacyjnych [1 – 9]. Warto podkreślić, że świeże truskawki są niskokaloryczne (35 kcal/100 g) i są cennym źródłem węglowodanów (9,1 g/100 g), błonnika pokarmowego (2,1 g na 100 g), potasu (148 mg/100 g), żelaza (0,75 mg/100 g), witaminy C (41,2 mg/100 g), karotenoidów (β-karoten, luteina), antocyjanidynów, flawonoli (kwercetyna, kaempferol, myrycetyna) oraz flawan-3-oli (katechina, epikatechina, epigallokatechina, etc.) [1].

Owoce truskawki zawierają również znaczne ilości kwasu elagowego, garbników i fitosteroli. Zważywszy na ten rezerwuar ważnych składników pokarmowych, w szczególności licznych fitozwiązków wykazujących właściwości neutralizujące nadprodukcję reaktywnych form tlenu, truskawki znalazły się na opracowanej w 2010 roku przez francuskich naukowców liście 100 najbogatszych produktów żywnościowych w polifenole, co wyraźnie podkreśla ich potencjał antyoksydacyjny [4]. Co jeszcze ciekawe, okazuje się, że antyoksydanty owoców truskawki wynikają zarówno z obecności miąższu, jak i niełupek (małych orzeszków), pomimo, iż te drugie składniki stanowią jedynie niewielką część owoców to potrafią odpowiadać, aż za 81 % całkowitej aktywności antyoksydacyjnej TEAC [5].

Korzyści zdrowotne wynikające z regularnej konsumpcji truskawek

Dotychczas przeprowadzone badania epidemiologiczne wykazały, że spożycie truskawek było powiązane z licznymi korzyściami zdrowotnymi, między innymi takimi jak: zapobieganie stanom zapalnym, stresowi oksydacyjnemu, chorobom układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy, nowotworom oraz otyłości [3, 5 - 9]. Uważa się, że te pozytywne efekty są w głównej mierze związane z aktywnością przeciwutleniającą związków fenolowych, zwłaszcza ellagitannin  i antocyjanów.

Ponadto, zdrowotne właściwości truskawek są związane nie tylko z określoną zawartością poszczególnych bioaktywnych fitozwiązków, lecz także ze stopniem przemiany podczas procesu trawienia, bowiem większa część spożytych polifenoli nie jest wchłaniana przez barierę jelitową, podczas gdy antocyjany są bezpośrednio i szybko wchłaniane z żołądka i jelita cienkiego [5]. Warto także wspomnieć, że w niektórych pracach odnotowano, iż kilkutygodniowa suplementacja liofilizowanych truskawek może przyczyniać się do poprawy lipidogramu, ciśnienia tętniczego krwi oraz obniżenia stężenia krążących cząsteczek adhezyjnych (VCAM-1) i zmniejszenia sztywności naczyń tętniczych u pacjentów z zespołem metabolicznym, cukrzycą typu 2, czy nadciśnieniem tętniczym [7 – 9].

Podsumowanie

Z całą pewnością, truskawki można określić jako żywność funkcjonalną, zapewniającą dodatkowe korzyści zdrowotne, wykraczające poza standardowe dostarczenie energii i wartościowych składników odżywczych dla optymalnego funkcjonowania organizmu człowieka. Owoce truskawki zawierają liczne fitochemikalia (substancje pochodzenia roślinnego) o udowodnionych właściwościach antyoksydacyjnych, antyzapalnych, przeciwnadciśnieniowych oraz hipolipemizujących, co jedynie powinno utwierdzić nas w przekonaniu, że warto jeść truskawki.

O autorze

Mateusz Durbas

Mateusz Durbas

Jestem magistrem dietetyki o specjalności dietetyka kliniczna, a także autorem setek artykułów specjalistycznych, popartych dowodami naukowymi na temat żywienia i suplementacji w branżowych czasopismach oraz chętnie odwiedzanych przez entuzjastów zdrowego stylu życia portalach internetowych. Pasjonuję się szczególnie dietetyką kliniczną, sportową i psychodietetyką. Wszystko to jednak wywodzi się z mojego wieloletniego już zamiłowania do prowadzenia prozdrowotnego trybu życia opartego o świadome podejmowanie codziennych małych, a czasem poważnych decyzji. Współpracuję na co dzień ze swoimi podopiecznymi w poradni dietetycznej, zlokalizowanej w śródmieściu Krakowa, jak również prowadzę konsultacje żywieniowe w formie online z osobami z innej części Polski, a nawet zagranicy. Pomagam zarówno osobom aktywnym fizycznie w poprawie formy sportowej, jak i osobom z rozmaitymi dolegliwościami zdrowotnymi. Mam przyjemność również prowadzić rozmaite prelekcje z zakresu zdrowego stylu życia oraz zajęcia ze studentami na uczelni wyższej.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad