Badania suplementów Healthy Lifestyle Kij w mrowisko Suplementacja

Testosteron – które suplementy faktycznie podnoszą jego poziom

Na rynku suplementów diety wiele jest takich, które rzekomo mają przyczynić się do wzrostu produkcji testosteronu do granic potencjału organizmu, lecz w rzeczywistości nie przynoszą oczekiwanego rezultatu. Są pośród nich jednak takie, które faktycznie działają i podnoszą poziom androgenu.

A jakie to suplementy? Przeczytasz o nich tutaj.

Testosteron jest bardzo pożądany w wysokiej koncentracji u mężczyzn – stąd popytem cieszą się produkty, które podnoszą jego poziom. Przyczynia się do zwiększenia popędu płciowego, poprawy samopoczucia, większej witalności oraz osiągania lepszych rezultatów pod względem sylwetkowym, jak spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej oraz poprawy parametrów siłowych.

Które legalne suplementy diety realnie podnoszą poziom testosteronu u zdrowych osób i są warte uwagi konsumentów?

BOR

Bor jest pierwiastkiem występującym w ludzkim organizmie w śladowej ilości. Przyczynia się do [1]:

- utrzymywania zdrowia kośćca

- procesów gojenia ran

- prawidłowej gospodarki witaminy D, estrogenów i testosteronu

- absorpcji magnezu

- redukcji markerów stanów zapalnych, jak białko C-reaktywne czy czynnik martwicy nowotworów TNF-alfa

Bor wpływa korzystnie na gospodarkę androgenową poprzez redukowanie globuliny wiążącej hormony płciowe – SHBG. SHBG ogranicza biodostępność hormonów, z którymi się zwiąże, wykazując powinowactwo między innymi do testosteronu oraz estradiolu (wyższe do estradiolu) [2].

Suplementacja dawką 10 mg pozwoliła w doświadczeniu uzyskać spadek poziomu SHBG. Odnotowano wzrost poziomu niezwiązanego testosteronu o 28% już po tygodniu suplementacji oraz spadek stężenia estradiolu o 39% [3].

Inne badanie bazujące na dawce 6 mg [4] wykazało zbliżony rezultat przy suplementacji, którą można uznać za długotrwałą, bo pomiaru dokonano po 60 dniach.

Warto odnotować, że dawka pierwiastka w wysokości 2,5 mg nie przynosiła już korzyści [5], zaś istnieją podejrzenia, że dawki powyżej 20 mg mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie [6, 7].

Podsumowując: suplementacja borem w dawkach rzędu 6-10 mg dziennie skutkuje wyraźnym wzrostem poziomu wolnego testosteronu, redukcją poziomu estrogenów bez wpływu na poziom całkowity testosteronu.

KOZIERADKA POSPOLITA (FENUGREEK)

Kozieradka jest rośliną która zastosowanie znalazła w ajurwedzie ze względu na swoje prozdrowotne własności, które wspierają gospodarkę cukrową oraz cholesterolową organizmu.

Roślina ta obfituje w glikozydy oraz saponiny steroidowe, które w badaniach na ludziach wykazały własności ograniczające proces aromatyzacji testosteronu oraz podnoszenia wolnego testosteronu i to u zdrowych, młodych mężczyzn [8, 9]. W eksperymencie, w którym użyto 500 mg ekstraktu przez 8 tygodni odnotowano wzrost o 26% biologicznie dostępnego androgenu.

Podsumowując: kozieradka pospolita może pozytywnie wpłynąć na poziom aktywnej biologicznie formy testosteronu, a przy tym badania wykazują jej duże bezpieczeństwo użycia.

CORDYCEPS SINENSIS

Cordyceps sinensis jest grzybem, który posiada właściwości regulowania produkcji testosteronu przez gruczoły, a także obniża poziom kortyzolu, którego nadmierny wzrost, w wyniku stresu, sam w sobie ogranicza potencjał organizmu do produkcji androgenu.

W pewnym badaniu wzięto pod lupę [10] wysportowanych mężczyzn uprawiających wyczynowo kolarstwo w przedziale wiekowym 30-40 lat i podawano im przez kilka tygodni ekstrakt w dawce 445-890 mg (dawka zależna od obciążenia fizycznego) trzy razy w ciągu doby. Suplementacja poskutkowała wyraźnym wzrostem poziomu testosteronu po wykonaniu wysiłku fizycznego, gdzie grupa placebo odnotowała spadek stężenia androgenu w wyniku intensywnego obciążenia fizycznego.

Roślina posiada również zdolność do stymulowania jąder do produkcji androgenów, gdyż naśladuje działanie hormonu luteinizującego (LH). Wykazano taką zależność w eksperymencie [11]. Co ciekawe, czas jaki był potrzebny ekstraktowi cordycepsu do wywołania efektu był analogiczny jak w przypadku gonadotropiny kosmówkowej – leku, który również naśladuje działanie LH i wynosił 3 godziny. Idealna wydaje się koncentracja 3 mg/ml, jako iż przy stężeniu 10 mg/ml wartość testosteronu spadała do wyjściowej [12].

Podsumowując: cordyceps sinensis posiada korzystny wpływ na gospodarkę testosteronową osób wysportowanych, gdzie intensywny wysiłek może spowodować  spadek poziomu androgenu, a także, ze względu na swój mechanizm naśladujący LH, może zapobiegać obniżeniu produkcji testosteronu na drodze fizjologicznej.

WITAMINA D3

Witamina, której de facto bliżej jest do hormonu pod względem własności, wpływa na produkcję hormonów płciowych, w tym testosteronu.

Pomimo istotnego wpływu witaminy D3 na organizm, wiele osób jest w nią niedoborowe, co skutkuje niskim poziomem wolnego testosteronu, zwiększonym ryzykiem chorób naczyniowo-sercowych czy nowotworami.

Suplementacja witaminą D3, w celu osiągnięcia jej optymalnego stężenia we krwi, skutkować będzie wzrostem poziomu wolnego testosteronu, poprzez ograniczenie produkcji SHBG – takie działanie obserwuje się przy stężeniu metabolitu 25(OH)D3 na poziomie od 30 ng/dl wzwyż [13, 14].

Podsumowując: witamina D3, gdy jej poziom we krwi jest odpowiednio wysoki, wpływa na obniżenie aktywności SHBG, stąd suplementacja tą witaminą dla osiągnięcia potencjału gospodarki hormonalnej jest wskazana, zwłaszcza u osób mało przebywających na słońcu lub spożywających ograniczoną ilość produktów obfitych w D3.

Jaką witaminę D3 warto kupić?

Powyżej wymienione zostały suplementy, które realnie wpłyną na poziom aktywności testosteronu u zdrowych, nieotyłych osób, jak np. młodzi mężczyźni trenujący fizycznie, którzy dążą do maksymalizacji potencjału swojej gospodarki hormonalnej. Są oczywiście dostępne inne preparaty mające status boosterów testosteronu, ale te raczej pomagają przy zaburzeniach produkcji androgenu, stąd nie zostały uwzględnione powyżej. Są to m.in.:

- Tongkat Ali – który pomaga podnieść poziom testosteronu, ale u osób, które mają go w ilości obniżonej od prawidłowej [15], jako iż u zdrowych, młodych osób nie wnosi nic pod kątem gospodarki androgenowej [16].

- Coleus Forskholi – podnosi poziom testosteronu poprzez mechanizm aktywowania cAMP, ale u osób otyłych, u których to otyłość spowodowała obniżenie produkcji androgenu poniżej potencjału [17].

- Ashwagandha – ogranicza spadek poziomu testosteronu powstały w wyniku chronicznego stresu, zatem przywraca jedynie jego prawidłowy poziom [18], a także pomaga utrzymać prawidłowy poziom hormonu w przypadku osób starszych lub z zaburzeniami płodności [19, 20].

 


Referencje:

  1. Pizzorno L. Nothing Boring About Boron. Integr Med (Encinitas). 2015;14(4):35-48.
  1. Petra PH. The plasma sex steroid binding protein (SBP or SHBG). A critical review of recent developments on the structure, molecular biology and function. J Steroid Biochem Mol Biol. 1991;40(4-6):735-53.
  2. Naghii MR, Mofid M, Asgari AR, Hedayati M, Daneshpour MS. Comparative effects of daily and weekly boron supplementation on plasma steroid hormones and proinflammatory cytokines. J Trace Elem Med Biol. 2011 Jan;25(1):54-8. doi: 10.1016/j.jtemb.2010.10.001. Epub 2010 Dec 3.
  3. Natasha Miljkovic. Vitamin D/ Steroid Hormone Homeostasis and Calcium Fructoborate Supplementation. March 2002. Department of Orthopedic Medicine at the University of Novi Sad
  4. Ferrando AA, Green NR. The effect of boron supplementation on lean body mass, plasma testosterone levels, and strength in male bodybuilders. Int J Sport Nutr. 1993 Jun;3(2):140-9.
  5. https://medlineplus.gov/druginfo/natural/894.html
  6. Ku WW, Chapin RE. Mechanism of the testicular toxicity of boric acid in rats: in vivo and in vitro studies. Environ Health Perspect. 1994 Nov;102 Suppl 7:99-105.
  7. Wilborn C, Taylor L, Poole C, Foster C, Willoughby D, Kreider R. Effects of a purported aromatase and 5α-reductase inhibitor on hormone profiles in college-age men. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2010 Dec;20(6):457-65
  8. Sachin Wankhede, Vishwaraman Mohan, Prasad Thakurdesai, Beneficial effects of fenugreek glycoside supplementation in male subjects during resistance training: A randomized controlled pilot study, Journal of Sport and Health Science, Volume 5, Issue 2, 2016, Pages 176-182
  9. Rossi P, Buonocore D, Altobelli E, Brandalise F, Cesaroni V, Iozzi D, Savino E, Marzatico F. Improving Training Condition Assessment in Endurance Cyclists: Effects of Ganoderma lucidum and Ophiocordyceps sinensis Dietary Supplementation. Evid Based Complement Alternat Med. 2014;2014:979613. doi: 10.1155/2014/979613. Epub 2014 Apr 1.
  10. Hsu CC, Huang YL, Tsai SJ, Sheu CC, Huang BM. In vivo and in vitro stimulatory effects of Cordyceps sinensis on testosterone production in mouse Leydig cells. Life Sci. 2003 Sep 5;73(16):2127-36.
  11. Huang BM, Hsu CC, Tsai SJ, Sheu CC, Leu SF. Effects of Cordyceps sinensis on testosterone production in normal mouse Leydig cells. Life Sci. 2001 Oct 19;69(22):2593-602.
  12. Wehr E, Pilz S, Boehm BO, März W, Obermayer-Pietsch B. Association of vitamin D status with serum androgen levels in men. Clin Endocrinol (Oxf). 2010 Aug;73(2):243-8. doi: 10.1111/j.1365-2265.2009.03777.x. Epub 2009 Dec 29.
  13. Nagata C, Takatsuka N, Kawakami N, Shimizu H. Relationships between types of fat consumed and serum estrogen and androgen concentrations in Japanese men. Nutr Cancer. 2000;38(2):163-7.
  14. Tambi MI, Imran MK, Henkel RR. Standardised water-soluble extract of Eurycoma longifolia, Tongkat ali, as testosterone booster for managing men with late-onset hypogonadism? Andrologia. 2012 May;44 Suppl 1:226-30. doi: 10.1111/j.1439-0272.2011.01168.x. Epub 2011 Jun 15.
  15. Ismail SB, Wan Mohammad WM, George A, Nik Hussain NH, Musthapa Kamal ZM, Liske E. Randomized Clinical Trial on the Use of PHYSTA Freeze-Dried Water Extract of Eurycoma longifolia for the Improvement of Quality of Life and Sexual Well-Being in Men. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:429268. doi: 10.1155/2012/429268. Epub 2012 Nov 1
  16. Godard MP, Johnson BA, Richmond SR. Body composition and hormonal adaptations associated with forskolin consumption in overweight and obese men. Obes Res. 2005 Aug;13(8):1335-43.
  17. Chandrasekhar, Jyoti Kapoor, and Sridhar Anishetty. A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults. Indian J Psychol Med. 2012 Jul-Sep; 34(3): 255–262.
  18. Ahmad MK, Mahdi AA, Shukla KK, Islam N, Rajender S, Madhukar D, Shankhwar SN, Ahmad S. Withania somnifera improves semen quality by regulating reproductive hormone levels and oxidative stress in seminal plasma of infertile males. Fertil Steril. 2010 Aug;94(3):989-96. doi: 10.1016/j.fertnstert.2009.04.046. Epub 2009 Jun 6.
  19. Ambiye VR, Langade D, Dongre S, Aptikar P, Kulkarni M, Dongre A. Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:571420. doi: 10.1155/2013/571420. Epub 2013 Nov 28

 

O autorze

Patryk Iwański

Medycyna funkcjonalna, dietetyka sportowa, konsultacje żywieniowe i doradztwo przy chorobach przewlekłych.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad