Healthy Lifestyle Suplementacja

Sześć domowych metod na infekcje dróg moczowych

Infekcje dróg moczowych dotykają milionów ludzi każdego roku na całym świecie.Chociaż są one tradycyjnie leczone antybiotykami, istnieje również wiele środków „domowych”, które pomagają leczyć je i zapobiegać ich nawrotom.

Spis treści:


Co to jest zakażenie dróg moczowych?

Infekcja dróg moczowych (ZUM) to infekcja, która wpływa na dowolną część układu moczowego, w tym na nerki, moczowody, pęcherz moczowy lub cewkę moczową (1). Bakterie z jelita są najczęstszą przyczyną ZUM, ale grzyby i wirusy również mogą powodować infekcję (1). Dwa szczepy bakterii Escherichia coli i Staphylococcus saprophyticus stanowią około 80% wszystkich przypadków (2).

Typowe objawy UTI to (1):

  • Uczucie pieczenia podczas oddawania moczu,
  • Częste oddawanie moczu,
  • Mętny lub ciemny mocz,
  • Mocz o mocnym zapachu,
  • Poczucie niepełnego opróżnienia pęcherza.
  • Ból w okolicy miednicy.

Chociaż ZUM mogą dopaść każdego, kobiety są bardziej podatne na infekcje. Dzieje się tak dlatego, że cewka moczowa, rurka, która przenosi mocz z pęcherza moczowego, jest krótsza u kobiet niż u mężczyzn. Ułatwia to dostęp bakterii do pęcherza (2). W rzeczywistości prawie połowa wszystkich kobiet doświadcza ZUM w pewnym momencie swojego życia (3). Antybiotyki są powszechnie stosowane w leczeniu ZUM i są czasami stosowane w małych dawkach w długim okresie, aby zapobiec nawrotom (4). Istnieje również kilka naturalnych sposobów ochrony przed infekcjami i zmniejszenia ryzyka nawrotów.

Bez dalszych ceregieli, oto 6 metod zaradczych do stosowania w domu, aby walczyć z ZUM.

Pij dużo płynów

Stan nawodnienia związany jest z ryzykiem zakażenia dróg moczowych. Wynika to z faktu, że regularne oddawanie moczu może pomóc wypłukać bakterie z dróg moczowych,  co zapobiega zakażeniu (5). W jednym z badań zbadano uczestników z długotrwałymi problemami z infekcjami układu moczowego i stwierdzono, że niski wydatek moczu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju ZUM (6).

W badaniu z 2003 r. badano 141 dziewcząt i wykazano, że niskie spożycie płynów i rzadkie oddawanie moczu były powiązane z nawracającymi ZUM (7). W innym badaniu 28 kobiet samo monitorowało stan hydratacji za pomocą sondy do pomiaru stężenia moczu. Okazało się, że zwiększenie spożycia płynów doprowadziło do zmniejszenia częstotliwości ZUM (8). Aby pozostać nawodnionym i zaspokoić swoje potrzeby płynne, najlepiej pić wodę przez cały dzień i zawsze, gdy jesteś spragniony.

Podsumowanie:

Picie dużej ilości płynów może zmniejszyć ryzyko zakażenia dróg moczowych, zwiększając ilość moczu, co pomaga usunąć bakterie z dróg moczowych.

Zwiększ spożycie witaminy C.

Niektóre dowody wskazują, że zwiększenie spożycia witaminy C może chronić przed infekcjami dróg moczowych. Uważa się, że witamina C działa poprzez zwiększenie kwasowości moczu, tym samym zabijając bakterie, które powodują infekcję (9). W 2007 roku badanie ZUM u kobiet ciężarnych dotyczyło wpływu przyjmowania 100 mg witaminy C każdego dnia. Badanie wykazało, że witamina C ma działanie ochronne, zmniejszając ryzyko ZUM o ponad połowę u osób przyjmujących witaminę C w porównaniu do grupy kontrolnej (10). W innym badaniu przyjrzano się czynnikom behawioralnym, które wpływają na ryzyko wystąpienia ZUM i okazało się, że wysokie spożycie witaminy C obniża ryzyko (11). Owoce i warzywa są szczególnie bogate w witaminę C i są dobrym sposobem na zwiększenie jej spożycia. Czerwona papryka, pomarańcze, grejpfrut i kiwi zawierają pełną zalecaną ilość witaminy C w jednej porcji (12).

Podsumowanie:

Zwiększenie spożycia witaminy C może zmniejszyć ryzyko zakażenia dróg moczowych, powodując, że mocz staje się bardziej kwaśny, co zabija bakterie wywołujące infekcję.

Pij niesłodzony sok żurawinowy

Picie niesłodzonego soku z żurawiny jest jednym z najbardziej znanych naturalnych środków na infekcje dróg moczowych. Żurawina działa zapobiegając przyleganiu bakterii do dróg moczowych, redukując w ten sposób ryzyko infekcji (13, 14). W jednym z ostatnich badań kobiety z niedawno przebytą infekcją układu moczowego piły 8-uncjową (240 ml) porcję soku żurawinowego codziennie przez 24 tygodnie. Te kobiety, które przyjmowały sok z żurawiny miały zdecydowanie mniej epizodów ZUM niż grupa kontrolna (15).

Inne badanie wykazało, że spożywanie produktów z żurawiny może obniżyć liczbę infekcji w ciągu roku, szczególnie w przypadku kobiet z nawracającymi ZUM (16). Badanie z 2015 r. wykazało, że leczenie kapsułkami z soku żurawinowego równoważnymi dwóm 8-porcjowym porcjom soku żurawinowego może zmniejszyć ryzyko infekcji dróg moczowych o połowę (17). Jednak niektóre inne badania sugerują, że sok żurawinowy może nie być tak skuteczny w zapobieganiu ZUM.

W jednym z przeglądów przeanalizowano 24 badania z udziałem łącznie 4 473 uczestników. Chociaż niektóre mniejsze badania wykazały, że produkty z żurawiny mogą zmniejszać częstotliwość występowania ZUM, inne większe badania nie potwierdziły tych korzyści (18). Chociaż dowody są mieszane, sok żurawinowy może być pomocny w zmniejszaniu ryzyka infekcji dróg moczowych. Należy pamiętać, że korzyści te dotyczą tylko niesłodzonego soku z żurawin, a nie słodzonych produktów sokopodobnych.

Podsumowanie:

Niektóre badania pokazują, że żurawina może pomóc zmniejszyć ryzyko infekcji dróg moczowych poprzez zapobieganie przyleganiu bakterii do dróg moczowych.

Weź probiotyk

Probiotyki są pożytecznymi mikroorganizmami spożywanymi w posiłkach lub w formie suplementów. Mogą aktywnie wspierać zdrową równowagę bakterii w jelitach. Probiotyki są dostępne w postaci suplementów lub można je znaleźć w sfermentowanych produktach spożywczych, takich jak kefir, kimchi, kombucha i jogurt probiotyczny. Stosowanie probiotyków było powiązane ze wszystkim, od poprawy stanu zdrowia trawiennego po poprawę funkcji układu odpornościowego (19, 20).

Niektóre badania pokazują również, że niektóre szczepy probiotyków mogą zmniejszać ryzyko ZUM. Jedno z badań wykazało, że Lactobacillus, popularny szczep probiotyczny, pomógł w zapobieganiu ZUM u dorosłych kobiet (21). Inne badanie wykazało, że przyjmowanie zarówno probiotyków, jak i antybiotyków było bardziej skuteczne w zapobieganiu powtarzającym się ZUM niż w przypadku stosowania samych antybiotyków (22).

Antybiotyki, główna linia obrony przed ZUM, mogą powodować zaburzenia w poziomie bakterii jelitowych. Probiotyki mogą być korzystne w przywracaniu bakterii jelitowych po leczeniu antybiotykami (23). Badania wykazały, że probiotyki mogą zwiększać poziom dobrych bakterii jelitowych i zmniejszać działania niepożądane związane ze stosowaniem antybiotyków (24, 25).

Podsumowanie:

Probiotyki mogą pomóc w zapobieganiu ZUM, gdy są stosowane samodzielnie lub w połączeniu z antybiotykami.

Praktykuj zdrowe nawyki

Zapobieganie infekcjom dróg moczowych zaczyna się od uprawiania kilku dobrych nawyków dotyczących higieny i łazienki. Po pierwsze, ważne jest, aby nie trzymać moczu zbyt długo. Może to prowadzić do nagromadzenia się bakterii, powodując infekcję (26). Oddawanie moczu po stosunku seksualnym może również zmniejszyć ryzyko ZUM, zapobiegając rozprzestrzenianiu się bakterii (11). Ponadto osoby podatne na ZUM powinny unikać stosowania środków plemnikobójczych, ponieważ wiąże się to ze wzrostem ZUM (27). Wreszcie, kiedy korzystasz z toalety, upewnij się, że prawidłowo się podcierasz. Wycieranie od tyłu do przodu może powodować rozprzestrzenianie się bakterii na drogi moczowe i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem ZUM (28).

Podsumowanie:

Często oddawanie moczu i po stosunku seksualnym może zmniejszyć ryzyko ZUM. Zastosowanie środków plemnikobójczych i wycieranie „od tyłu do przodu” może zwiększać ryzyko ZUM.

Wypróbuj naturalne suplementy

Kilka naturalnych suplementów może zmniejszyć ryzyko rozwoju ZUM.

Oto kilka suplementów, które zostały zbadane:

  • D-Mannoza: Jest to rodzaj cukru, który znajduje się w żurawinach i wykazano, że jest skuteczny w leczeniu ZUM i zapobieganiu nawrotom (29).
  • Liść mącznicy lekarskiej: znany również jako uva-ursi. Jedno z badań wykazało, że połączenie liści mącznicy lekarskiej, korzenia mniszka lekarskiego i liści mniszka zmniejszyło częstotliwość nawrotów ZUM (30).
  • Wyciąg z żurawiny: Podobnie jak sok z żurawiny, ekstrakt z żurawiny działa zapobiegając przyleganiu bakterii do dróg moczowych.
  • Wyciąg z czosnku: Wykazano, że czosnek ma właściwości przeciwdrobnoustrojowe i może blokować wzrost bakterii, aby zapobiec zakażeniom (32,33).

Podsumowanie:

D-Mannoza, liść mącznicy lekarskiej, wyciąg z żurawiny i wyciąg z czosnku są naturalnymi suplementami, które, jak wykazano, zapobiegają ZUM i zmniejszają nawroty.

I na zakończenie

Infekcje dróg moczowych są częstym problemem i mogą być frustrujące. Jednak utrzymywanie nawodnienia, praktykowanie zdrowych nawyków i uzupełnianie diety o niektóre składniki walki z ZUM to dobre sposoby na obniżenie ryzyka infekcji!

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0024568/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3108201/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12601337

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1477561/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681714

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12859784

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12649544

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7648069

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3784967/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17611821/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2324774/

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC171427/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19257836

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27251185

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17492798

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25882919

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076891

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22529959

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24780623

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23433130

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3883373/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2643114/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4155381/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3863752/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3749018/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9472209

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17091423

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27424995

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0011393X05802048

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19375896

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3217283/

 

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad