Healthy Lifestyle Kij w mrowisko Suplementacja

Stres a płodność

Stres towarzyszy człowiekowi od zawsze. Jednak w dzisiejszych czasach stresory różnią się od tych, które były obecne w życiu ludzi w czasach pierwotnych. Kiedy mowa o stresie mamy na myśli także stres oksydacyjny. Stres oksydacyjny jest to zaburzenie homeostazy organizmu w odpowiedzi na stawiane mu wymagania.

Przyczynami stresu oksydacyjnego są najczęściej czynniki zewnętrzne, w których wymienić można m.in. życie w długotrwałym napięciu nerwowym, zanieczyszczenie środowiska, wyczynowe uprawianie sportu, palenie papierosów, wysoko przetworzona dieta, kontakt z metalami ciężkimi, czy zażywanie niektórych leków.

Przewlekły stres wpływa negatywnie na organizm powodując stan zapalny. Zwiększa się pula wolnych rodników, a zaburzenie homeostazy oksyredukcyjnej prowadzi do zaburzeń w jego funkcjonowaniu, w dłuższej perspektywie czasu prowadząc do chorób.

Jednym ze skutków długotrwałego stresu są zaburzenia płodności, dotyczące zarówno kobiet, jak i mężczyzn. W latach 60. XX wieku niepłodność w krajach rozwiniętych dotyczyła 7-8% par. Na początku XXI wieku niepłodność dotyczyła już 15–20% par, a w ponad połowie z nich przyczyną była słaba jakość nasienia mężczyzn. W tym samym okresie odnotowano również zwiększoną częstość występowania raka jąder u mężczyzn.

Obniżenie płodności  jest ściśle związane z czynnikami środowiskowymi, w tym z występującymi stresorami psychicznymi w życiu zawodowym i prywatnym. Psychospołeczne czynniki stresogenne mogą leżeć u podstaw tzw. niepłodności idiopatycznej (czyli niepłodności o nieznanej przyczynie), która jest często trudna w leczeniu.

Wykazano, że stres o dużym nasileniu może spowodować zatrzymanie spermatogenezy u mężczyzn. Stres psychologiczny zaburza równowagę hormonalną i plemnikotwórczą funkcję męskich gonad., co wpływa na zmniejszenie liczebności oraz ruchliwości plemników. W konsekwencji uniemożliwia to uzyskanie zapłodnienia lub prowadzi do zaburzenia rozwoju zarodka.

Do najważniejszych przyczyn niepłodności żeńskiej można zaliczyć m.in. endometriozę, problemy z owulacją oraz zaburzenia jajeczkowania. W przypadku kobiet stres negatywnie działa na komórki jajowe, pogarszając ich żywotność. Ponadto dochodzi do nieprawidłowego odżywienia błony śluzowej macicy, co w konsekwencji utrudnia zagnieżdżenie się zarodka. Stres oksydacyjny bywa przyczyną rozregulowanych cykli miesiączkowych, a w niektórych przypadkach może powodować bądź nasilać takie schorzenia jak zespół policystycznych jajników, czy właśnie endometriozę. To, że nie dochodzi do zapłodnienia, może być mechanizmem obronnym kobiety. Organizm daje w ten sposób do zrozumienia, że w „takich” warunkach ciąża jest niepożądana.

Wsparcie organizmu z przewlekłym stresem, a więc i przewlekłym stanem zapalnym jest niezwykle konieczne w przypadku osób starających się o dziecko. Odpowiednie zachowania żywieniowe i zachowanie higieny stylu życia mogą zmniejszyć problemy związane z zajściem w ciążę u par aż o 80%. Zalecenia dotyczące zmniejszenia ryzyka niepłodności zarówno u kobiet, jak i mężczyzn odnoszą się między innymi do poziomu spożycia podstawowych składników odżywczych, stosowanej suplementacji oraz aktywności fizycznej.

Warto znaleźć czas na odpowiednią regenerację i sposoby odreagowania stresu. Może być to zarówno aktywnie spędzany czas we dwoje na świeżym powietrzu, jak i w domowym zaciszu. Kontakt z naturą pomoże dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D3,  dodatkowo promienie słoneczne regulują wytwarzanie melatoniny, serotoniny i dopaminy. Niezwykle ważny jest odpowiedni sen. Podczas snu regenerują się wszystkie komórki organizmu, co jest niezwykle ważne m.in. dla prawidłowego wydzielania hormonów i neuroprzekaźników.

O autorze

Paulina Ihnatowicz

Paulina Ihnatowicz

Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku Dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Dodatkowo uzyskała tytuł licencjata na kierunku Administracja Zdrowiem Publicznym. Współzałożycielka Poradni MedFood. Obecnie studiuje online na uczelni amerykańskiej Functional Medicine University. Od drugiej połowy 2017 roku rozpoczyna doktorat z dietetyki.

Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. Obecnie właścicielka SanDiet, gdzie prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla czasopism branżowych. Występuje na najważniejszych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych.

Podejmowała ogrom współprac promujących zdrowy styl życia. Była prezesem Stowarzyszenia Propagatorów Zdrowia “Medella” nabierając doświadczenia dietetycznego np. w warsztatach żywieniowych dla dzieci przedszkolnych.
Na bieżąco bierze udział w szkoleniach stale rozszerzając swoją wiedzę.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad