Sen polifazowy – czym jest?

Na temat snu można byłoby pisać w nieskończoność. To, jak jest on ważny i istotny, jaki ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, jak działa jego niedobór. Będąc dziś w temacie snu, chcielibyśmy skupić się na jednym zagadnieniu, które nie dla wszystkich jest znane, a które jest niezwykle ważne - sen polifazowy. Czym on jest, jakie są jego rodzaje, jakie niesie korzyści. 

***

Czym jest sen polifazowy?

Sen polifazowy to rodzaj snu, który dzieli się na mniejsze partie, przez każdego zwane drzemkami, które pojawiają się w różnych porach dnia. Wiele osób uważa, że takie drzemki w ciągu dnia nie są dobrym rozwiązaniem, bowiem rozregulowują one organizm, a do tego nie pozwalają one potem zasnąć w nocy. Jaka jest jednak prawda? Jak się okazuje, myślenie wielu jest błędne, bowiem takie drzemki są w stanie jeszcze bardziej zwiększyć produktywność organizmu, a do tego ulepszyć pracę układu nerwowego. Krótki sen w ciągu dnia, to także możliwość zwiększenia energii, jak również i poprawienia samopoczucia w ciągu dnia. Często przychodzi tak zwany ,, kryzys”, gdy głowa nam opada, oczy się zamykają, a my zupełnie nie jesteśmy w stanie zapanować nad naszym zmęczeniem. Wielu ludzi broni się przed spaniem w ciągu dnia, robią kawę, wychodzą na spacer, próbują zjeść coś słodkiego. Jeśli jest możliwość - nie walczmy ze sobą, bo czasami 5 minut nawet może dać nam więcej pożytku, niż moglibyśmy sobie wyobrazić.

Główną zasadą tego snu jest wejście od razu w głęboką fazę snu - REM, omijając tą pierwszą, która okazuje się tak naprawdę zbędna. Sen polifazowy można podzielić na cztery rodzaje:

  • etap bifazowy - większość snu odbywa się w nocy, ale pozwalamy sobie także na jedną drzemkę w ciągu dnia. Śpimy około 6 godzin w nocy. 
  • etap everyman - część snu odbywa się w nocy, a część w ciągu dnia. Śpimy około 4 godzin w nocy i pozwalamy sobie na trzy drzemki w dzień. 
  • etap dymaxion - jest to sen, w którym śpimy w ciągu dnia, stawiając na cztery drzemki trwające 1 - 2 godzin
  • etap uberman - jest to sen, w którym śpimy w ciągu dnia, stawiając na sześć drzemek trwających od 0,5 - 1 godziny, równomiernie rozłożonych w ciągu dnia. 

Jak długo powinna trwać drzemka?

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, gdyż w jednym przypadku optymalną będzie 20 minutowa drzemka, w innym koniecznym może być 60 - minutowy sen. Oczywiście nie każdy na taki sen polifazowy może sobie pozwolić, bo jeśli pracujemy na etacie, takie rozwiązanie jest niemożliwe. Może sobie na niego postawić ktoś, kto nie pracuje, kto ma własną działalność lub ktoś, kto pracuje zdalnie. 

Korzyści snu polifazowego

Korzyści takiego snu jest naprawdę bardzo dużo, dlatego też jeśli ktoś może sobie na niego pozwolić, na pewno warto. Główną, jest większa produktywność. Możemy więcej, bowiem skraca się czas potrzebny na sen, mamy dodatkowy czas, a do tego po drzemce możemy zrobić dwa razy więcej. Co więcej, taki sen daje więcej energii, a więc czujemy się bardziej naładowani, bardziej nam się chce i rzadko kiedy mamy spadek energii i niemoc.

Taki sen jest dobry również dla sportowców, jednak długość snu powinna być wydłużona, niż w przypadku osób, które nie trenują. Sen jest formą regeneracji dla organizmu, dlatego  też drzemka po treningu to najlepsze, na co tylko można postawić. 

Badania EEG pokazały, że taki rodzaj snu jest jak najbardziej bezpieczny. Niestety rzadko kto, może na niego postawić i rzadko kiedy możemy tak funkcjonować, by móc dopasować się do społeczeństwa. Taki sen niesie za sobą mnóstwo korzyści, ale z racji swojego działania, trudny jest do realizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *