Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Różeniec górski – siła adaptogenów!

Najważniejsze korzyści zdrowotne różeńca górskiego to zdolność do podniesienia poziomu energii, wzmocnienie system odpornościowego, łagodzenie depresji, wsparcie układu nerwowego, wzmocnienie funkcji poznawczych, pomoc w utracie kilogramów i poprawa libido.

Co to jest Różeniec górski (Rhodiola Rosea)

Istnieje wiele nazw dla tego wszechstronnego i globalnie dostępnego zioła: złoty korzeń, korzeń arktyczny czy korona króla, ale wszystkie opisują tę samą kwitnącą roślinę. Zwykle można znaleźć tę niewielką mocną wieloletnią bylinę w chłodnych regionach, takich jak Syberia, Arktyka oraz północe części Azji, Ameryki Północnej, Europy czy Wielkiej Brytanii.  Można rozpoznać te rośliny dzięki wielu łodygom wyrastającym z jednego korzenia, pokrytym małymi żółtawo-białymi kwiatami. Roślina ta zwykle porasta klify i skaliste morskie regiony. Różeniec górski używany jest od tysięcy lat w medycynie tradycyjnej z powodu wysokiego stężenia organicznych związków, takich jak fenole, alkaloidy, flawonoidy czy chinony.

Przeprowadzono wiele badań nad korzeniem tej rośliny, ponieważ właśnie tam stwierdzono największą zawartość składników odżywczych. Korzenie są szczególnie pożądane ponieważ mogą one zostać wysuszone, sproszkowane i przyrządzone w formie zdrowej herbatki, która jest wykorzystywana od wieków w tradycyjnej medycynie indyjskiej i chińskiej. Początkowo stała się ona popularna z powodu swojego wpływu na stres i niepokój, ale kolejne badania udowodniły również wiele innych dolegliwości zdrowotnych, które mogą być leczone przy użyciu tego uniwersalnego zioła. Różeniec górski można również znaleźć w wielu suplementach diety, które są najpopularniejszą formą spożywania tej rośliny w kulturach zachodnich. Przyjrzymy się teraz bliżej korzyściom zdrowotnym płynącym z przyjmowania różeńca górskiego.

Jak działa Rhodiola Rosea?

Redukcja stresu: Jak działa Rhodiola w celu zmniejszenia stresu? To właśnie lekarze nazywają adaptogenem, co oznacza, że ​​pozwala organizmowi dostosować się do wewnętrznych i zewnętrznych przyczyn stresu. Rhodiola zawiera wysokie poziomy związku zwanego rozawin. Badania kliniczne  wykazały, że wysokie poziomy rosawiny pomogły znacznie obniżyć poziom stresu, poprawiając zdolność organizmu do przystosowania się do nowych stresów. Rhodiola pomaga ciału zachować równowagę fizyczną, tak jak medytacja pomaga umysłowi utrzymać równowagę psychiczną.

W jednym z badań zbadano wpływ ekstraktu z korzenia arktycznego u 101 osób ze stresem związanym z życiem i pracą. Uczestnicy otrzymywali 400 mg dziennie przez cztery tygodnie (3).m Stwierdzono znaczną poprawę objawów stresu, takich jak zmęczenie, lęk już po zaledwie trzech dniach. Poprawa ta pogłębiała się przez cały czas trwania badania.

Wykazano również, że Rhodiola niweluje objawy wypalenia, które mogą wystąpić w przypadku przewlekłego stresu. Co więcej, w badaniu przeprowadzonym na 118 osobach z wypaleniem związanym ze stresem poprawa objęła wiele powiązanych ze sobą symptomów, w tym stres i depresję (4).

Podsumowanie Adaptogeny, takie jak rhodiola rosea, zwiększają odporność organizmu na stres, dzięki czemu lepiej radzisz sobie w stresujących momentach.

Działanie antydepresyjne: Jednym z efektów ubocznych różeńca górskiego jest wzrost energii, a dla tych, którzy cierpią z powodu depresji spowodowanej zmęczeniem, ta ziołowa metoda może być zbawienna. Dla osób, które stosują rozwiązania medycyny alternatywnej na objawy depresji, ekstrakt z różeńca górskiego może okazać się niezwykle skuteczny. Niektóre związki organiczne w tej niezwykle dostępnej roślinie są uważane za adaptogenne, co oznacza, że naprawdę może mieć ona długotrwały wpływ na nasz stan hormonalny i metaboliczny. Innymi słowy, zamiast łagodzenia pewnych form depresji i chronicznego stresu, różeniec górski może naprawdę je wyleczyć! Udowodniona skuteczność różeńca górskiego doprowadziła do tego, że łączy się go z wieloma antydepresantami dostępnymi na rynku, a efekty do tej pory były bardzo zachęcające.

Sugerowano również, że Rhodiola rosea wykazuje właściwości przeciwdepresyjne poprzez równoważenie neuroprzekaźników w mózgu (9, 10, 11). W jednym sześciotygodniowym badaniu skuteczności rhodiola na objawy depresji losowo przydzielono 89 osób z łagodną lub umiarkowaną depresją do otrzymywania 340 mg lub 680 mg korzenia lub tabletki placebo dziennie (12).

Obie grupy otrzymujące korzeń arktyczny doświadczyły znaczącej poprawy ogólnej depresji, bezsenności i stabilności emocjonalnej, podczas gdy grupa placebo nie wykazała żadnych pozytywnych objawów.

Co ciekawe, tylko grupa otrzymująca większą dawkę wykazała także poprawę samooceny. W innym badaniu porównywano działanie rhodioli do powszechnie przepisywanej sertraliny przeciwdepresyjnej, sprzedawanej pod nazwą Zoloft. Losowo przypisano 57 osób, u których zdiagnozowano depresję, aby przyjmować pigułkę rhodioli, sertralinę lub placebo przez 12 tygodni (13).

Podczas gdy rhodiola i sertralina zmniejszały objawy depresji, sertralina miała większy efekt. Jednakże, różeniec górski powodował mniej skutków ubocznych i był lepiej tolerowany.

Podsumowanie Wykazano, że Rhodiola poprawia wiele objawów depresji. Podobnie jak leki przeciwdepresyjne, może pozytywnie wpływać na neuroprzekaźniki, które wpływają na nastrój i emocje.

Zdolności poznawcze: Powyższe dwie zalety z pewnością oddziałują na mózg i poziom hormonów, które mają wpływ na nastrój, ale rzeczywiste zdrowie mózgu jest kolejną ważną kwestią we współczesnej medycynie. Badania pokazały, że różeniec górski może mieć wpływ na wiele aspektów zdrowia poznawczego, takich jak pamięć czy koncentracja. Dla starzejącego się społeczeństwa, cierpiącego z powodu demencji czy choroby Alzheimera, herbata z różeńca górskiego może stać się codzienną terapią, która wesprze możliwości poznawcze i pamięć, dzięki czemu pozwoli nam utrzymać nienaruszone zdolności na dłużej.

Jedno z badań przetestowało jego wpływ na zmęczenie psychiczne u 56 lekarzy pracujących w nocy. Lekarze zostali losowo przydzieleni do otrzymywania 170 mg rhodioli lub tabletki placebo dziennie przez dwa tygodnie. Rhodiola zmniejszyła zmęczenie psychiczne i poprawiła wydajność w zadaniach związanych z pracą o 20% w porównaniu z placebo.

Inne badanie dotyczyło wpływu różeńca góskiego na kadetów wojskowych wykonujących nocne zmiany. Kadeci spożywali albo 370 mg, albo 555 mg rhodioli, albo jeden z dwóch produktów placebo dziennie przez pięć dni. Stwierdzono, że obie dawki poprawiają zdolność kadetów do pracy umysłowej w porównaniu z placebo. W innym badaniu uczniowie doświadczyli znacznie zmniejszonego zmęczenia psychicznego, poprawy wzorców snu i zwiększonej motywacji do nauki po zażyciu suplementów rhodiola przez 20 dni. Wyniki egzaminu były również o 8% wyższe niż w grupie placebo.

Dwa inne artykuły zawierają również dowody na to, że rhodiola może złagodzić zmęczenie psychiczne, ale ostrzega, że ograniczona ilość i jakość badań nie pozwoliła na sformułowanie pogłębionych wniosków.

Podsumowanie Wykazano, że Rhodiola zwiększa sprawność umysłową podczas wykonywania stresujących psychicznie i ciężkich fizycznie zadań. Jednak potrzeba więcej badań, aby zweryfikować te ustalenia.

Utrata wagi: Ostatnie badania pokazały, że przyjmowanie wyciągów z różeńca górskiego oraz picie herbat może być bardzo skuteczne w zmaganiach o utratę wagi. Uwolnienie tkanki tłuszczowej jest jednym z kluczowych elementów utraty kilogramów i podczas gdy naukowcy szukali naturalnego produktu zawierającego niezbędne enzymy, które mają taką zdolność, różeniec górski przez ten cały czas był pod ich nosem. Zasadniczo różeniec górski przyspiesza spalanie tłuszczu w organizmie, a kiedy połączy się go z wysiłkiem fizycznym, może naprawdę przyspieszyć efekty odchudzania.

Rhodiola dodaje energii: Niektóre aktywne związki, znajdujące się w różeńcu górskim zostały bezpośrednio powiązane z lepszym metabolizmem i pobudzeniem lepszego krążenia krwi i tlenu w organizmie. Kiedy układy organów w organizmie dostają więcej tlenu, funkcjonują one bardziej efektywnie, a zwłaszcza mięśnie, komórki nerwowe i mózg najbardziej korzystają na tym zastrzyku tlenu! Profesjonalni sportowcy w Azji i Rosji od zawsze polegali na różeńcu górskim jako bezpiecznym i legalnym środku dodającym energii.

Rhodiola również może zapewniać poprawę wyników ćwiczeń. W jednym z badań uczestnicy otrzymywali 200 mg rhodioli lub placebo na dwie godziny przed wykonaniem testu rowerowego. Osoby, którym podano korzeń arktyczny, były w stanie ćwiczyć przez średnio 24 sekundy dłużej niż osoby, którym podano placebo. Chociaż 24 sekundy mogą wydawać się niewielką zmianą, różnica między pierwszym i drugim miejscem w wyścigu może wynosić ułamki sekund . W innym badaniu oceniano wpływ korzenia arktycznego na wyniki ćwiczeń wytrzymałościowych.

Uczestnicy przejechali wirtualną czasówkę na dystansie 10 kilometrów. Godzinę przed wyścigiem uczestnicy otrzymywali rhodiolę w dawce 3 mg na kg masy ciała lub pigułki placebo. Osoby, którym podano rhodiola, ukończyły wyścig znacznie szybciej niż grupa placebo.

W badaniach tych i innych okazało się, że rhodiola poprawia wyniki ćwiczeń, zmniejszając postrzegany wysiłek, lub odczuwanie jak ciężko uczestnicy czuli, że ich ciała pracują. Jednak mało prawdopodobne jest, aby miało to wpływ na siłę lub moc mięśni.

Podsumowanie Rhodiola może potencjalnie zmniejszyć odczuwany wysiłek fizyczny, co może pozwolić na dłuższe i trudniejsze ćwiczenia.

Rhodiola a cukrzyca: Cukrzyca to choroba, która pojawia się, gdy Twoje ciało charakteryzuje zmniejszoną zdolność do produkcji lub odpowiedzi na hormon insuliny, co powoduje wysoki poziom cukru we krwi. (28). Osoby chore na cukrzycę często stosują zastrzyki insuliny lub leki zwiększające wrażliwość na insulinę, aby znormalizować poziom cukru we krwi. Co ciekawe, badania na zwierzętach sugerują, że rhodiola może poprawić kontrolę cukrzycy (29).

W rzeczywistości wykazano, że obniża poziom cukru we krwi u szczurów z cukrzycą, zwiększając liczbę transporterów glukozy we krwi. Transportery te obniżają poziom cukru we krwi poprzez transport glukozy do komórek (30, 31). Badania te przeprowadzono na szczurach, więc ich wyników nie można uogólnić na ludzi. Jednak są one ważnym powodem do zbadania wpływu korzenia arktycznego na poziom cukru we krwi u ludzi. Jeśli masz cukrzycę i chcesz przyjmować suplementy z rhodiolą, najpierw porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Podsumowanie Wykazano, że Rhodiola obniża poziom cukru we krwi u gryzoni, co sugeruje, że może być cennym suplementem do kontroli cukrzycy u ludzi. Jednak potrzeba więcej badań u ludzi.

Zdrowe serce: Jedne z najniebezpieczniejszych substancji dla naszego organizmu już się tam znajdują – są to hormony stresu. Dzięki obniżeniu ilości kortykosteroidów i katecholamin uwalnianych przez organizm, jesteśmy w stanie zredukować wpływ tych hormonów na nasz cały organizm, łącznie z sercem. Nadmiar hormonów stresu może spowodować podwyższone ciśnienie krwi, choroby serca i niebezpieczne poziomy potasu. Badania również wykazały że różeniec górski potrafi regulować bicie serca i eliminuje arytmię oraz redukuje niebezpieczeństwo wystąpienia miażdżycy, zawału czy udaru. Rhodiola

Rhodiola Rosea w profilaktyce raka: Poprzez zwiększenie naturalnej odporności organizmu na toksyny, w połączeniu z wysokim stężeniem antyoksydantów, które znaleźć można w korzeniach różeńca górskiego, roślina ta została ściśle powiązana z zapobieganiem i leczeniem niektórych rodzajów nowotworów. Antynowotworowe działanie jest tak samo ważne jak efekt antyoksydacyjny, a ta roślina może poszczycić się obiema tymi cechami. Badania nad zakresem chorób nowotworowych, na które różeniec górski może mieć wpływ wciąż trwają, ale wczesne wyniki są bardzo obiecujące, zwłaszcza jeśli chodzi o raka pęcherza moczowego.

Salidrozyd, aktywny składnik rhodiola, badano pod kątem jego właściwości przeciwnowotworowych.
Badania z użyciem probówek wykazały, że hamuje on wzrost komórek raka pęcherza, okrężnicy, piersi i wątroby. W rezultacie naukowcy zasugerowali, że rhodiola może być przydatna w leczeniu wielu rodzajów raka. Jednak dopóki nie zostaną udostępnione badania na temat ludzi, to czy rhodiola może pomóc w leczeniu raka, pozostaje do końca nieznane.

Podsumowanie Eksperymenty z probówkami pokazały, że aktywny składnik w rhodioli zwany salidrozydem hamuje wzrost komórek rakowych. Jednak jego działanie u ludzi jest niezbadane.

System odpornościowy: Dodatkowo do tych wszystkich imponujących korzyści płynących z przyjmowania różeńca górskiego, ma on również pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Roślina ta stymuluje produkcję komórek NK w żołądku i śledzionie, dzięki czemu poprawia odpowiedź immunologiczną i przywraca homeostazę w organizmie. 

Zdrowie seksualne: Różeniec górski zarówno w przeszłości jak i obecnie jest przepisywany na zaburzenia erekcji oraz przedwczesny wytrysk. Może on wpływać na poprawę płodności, większe libido i ogólną poprawę życia seksualnego, które przynosi własne psychologiczne, emocjonalne i fizyczne korzyści zdrowotne.

Różeniec górski - skutki uboczne

Różeniec górski nie wykazał większych skutków ubocznych, które często są związane ze środkami wspomagającymi odchudzanie i środkami antydepresyjnymi, takimi jak wstrząsanie, wysokie ciśnienie krwi lub zmiany nastroju. Nie powoduje "roztrzęsień" i szybkiego osłabienia innych stymulatorów energii, takich jak kofeina.

Podczas gdy niektórzy użytkownicy zgłaszali suchość w jamie ustnej lub lekkie zawroty głowy, większość ludzi jest w stanie przyjąć go bez żadnych skutków ubocznych. Rhodiola jest bezpieczna, gdy używasz zaufanego źródła suplementu i formuły wykonanej z czystych, naturalnych składników.

Nie wykazano wpływu leku Rhodiola Rosea na inne leki lub suplementy. Jak zwykle, przed wprowadzeniem nowego środka do suplementacji, powinieneś skonsultować się ze specjalistą i pamiętaj o zakupie suplementu ziołowego z zaufanego źródła.

Efekty uboczne wynikające z przyjmowania różeńca górskiego są raczej rzadkie, ale kiedy się pojawią, zwykle są łagodne i obejmują bezsenność, drażliwość, ucisk w klatce piersiowej i podwyższone ciśnienie krwi.

Różeniec górski dawkowanie

Zalecane dawkowanie to 300 do 600 miligramów jednorazowo. Dzienna dawka nie powinna przekraczać 1000 mg. Różeniec górski powinno się stosować w godzinach porannych lub w do południowych, ponieważ może powodować pobudzenie.

Różeniec górski czy ashwagandha

Zarówno ashwagandha jak i rhodiola używane są w roli adaptogenów . Oba są stosowane w walce ze stresem i zmęczeniem, wspomagają system nerwowy, zwiększają wytrzymałość i rozwiązują problem niepłodności. W ramach badań naukowych najsilniejsze zdolności terapeutyczne ashwagandhy polegają na zmniejszaniu bólu i obrzęku zapalenia stawów oraz wspomaganiu funkcji układu odpornościowego. Wyróżniające się naukowo funkcje rhodioli zwiększają odporność organizmu na stres, zwiększają wytrzymałość fizyczną, zmniejszają zmęczenie i niepokój. Oprócz głównych zastosowań leczniczych, ashwagandha i rhodiola mają unikalne cechy terapeutyczne - warto wiedzieć, że np różeniec stosowany w godzinach wieczornych może powodować problemy z zaśnięciem.

Więcej o tym, który adaptogen wybrać - Rhodiola Rosea czy Ashwagandha?

Różeniec górski (rhodiola rosea) - jaki produkt wybrać?

W tym przypadku pomocny będzie nasz ranking, oparty o opinie konsumentów oraz kwestie ekonomiczne względem oferowanego składu.

Porównanie cenowe produktów zawierających różeniec górski.

 

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

10 komentarzy

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad