Najlepsze Aminokwasy – Ranking 2019

Aminokwasy to związki organiczne które mają niebagatelne znaczenie dla naszego organizmu, a przede wszystkim naszych mięśni. Dlatego tak bardzo ważnym jest, aby preparaty aminokwasowe, po które sięgamy, były odpowiedniej jakości. Oczywiście, nie każdy z nas dysponuje doskonałym rozeznaniem w obecnej ofercie rynkowej tego preparatu i dlatego zdecydowana większość z nas postanawia wpierw skierować swoje kroki do Internetu poszukując w nim wiarygodnych rankingów.


Wiele z nich spełnia to najważniejsze kryterium naszego zaufania, a przynajmniej sprawia takie wrażenie.
Ranking najlepszych aminokwasów, który znajdziecie poniżej z pewnością zasługuje na szczególną uwagę. Wymienione w nim preparaty stanowią absolutną czołówkę tego, co rynek ma obecnie do zaproponowania w kategorii produktów aminokwasowych. Tym, co jest jego niewątpliwą zaletą (i przewagą nad innymi) to skupienie się na zaledwie czterech produktach, tak aby nie pozostawić Was z poczuciem niemal nieograniczonego wyboru, który jak wiemy często bywa problematyczny – szczególnie w przypadku aminokwasów, które są składnikiem niezwykle różnorodnych preparatów.

Zanim przedstawimy Wam cztery najlepsze obecnie źródła aminokwasów na rynku, kilka słów ich opisu – czym są, i dlaczego są one takie ważne.

Aminokwasy

Aminokwasy to związki chemiczne, zarówno te, które organizm jest wstanie sam wytworzyć, jak i te, których nie potrafi syntetyzować, stanowiące esencję życia. Nie na darmo nazywane są one cegiełkami organizmu, gdyż spełniają szereg bardzo ważnych i istotnych funkcji. Aminokwasy są tak zróżnicowane, że potrafią oddziaływać zarówno na całe układy, jak również na poszczególne organelle komórkowe. Ich zadania to nie tylko zwiększenie anabolizmu oraz zmniejszenie katabolizmu – najbardziej rozpoznawalnych procesów wśród osób podejmujących wysiłek fizyczny – ale również funkcje transportowe, regulacyjne, regeneracyjne, oczyszczające, przekaźnikowe, energetyczne oraz wytwarzanie związków metabolicznie czynnych.

Dlaczego aminokwasy są ważne?

Aminokwasy są ważne, ponieważ budują proteiny w naszym organizmie. Bez nich organizm nie może tworzyć białek (poprzez proces syntezy białek), a białka są kluczowe w metabolizmie naszego organizmu. Bez nich nie moglibyśmy żyć! Białka odpowiadają za:

  • Transport substancji przez organizm
  • Działania układu odpornościowego
  • Metabolizm energetyczny
  • Syntezę mięśni
  • Procesy trawienia
  • Neuroprzekaźnictwo

Jak widać, białka są podstawą działania naszego organizmu. A aminokwasy, jako ich budulec, są ważne dla naszej optymalnej wydajności.

Czym są niezbędne aminokwasy?

Niezbędne aminokwasy (EAA) to aminokwasy, które nie mogą być syntetyzowane przez nasz organizm i muszą zostać włączone do naszej diety. Jest to również powód, dla którego są nazywane egzogennymi aminokwasami - exo oznacza „na zewnątrz” z łacińskiego, co wskazuje na jego pochodzenie poza naszym organizmem.

Które aminokwasy są niezbędne?

Istnieje 9 niezbędnych aminokwasów. Są to:

  • Leucyna
  • Izoleucyna
  • Walina
  • Histydyna
  • Lizyna
  • Metionina
  • Fenyloalanina
  • Treonina
  • Tryptofan

Pierwsze trzy z nich są często nazywane BCAA - rozgałęzionymi łańcuchami aminokwasowymi, co wskazuje na ich specyficzną strukturę. BCAA nie może być wytworzone przez nasz organizm. Porozmawiamy o BCAA w dalszej części naszego artykułu!

Dlaczego te aminokwasy są niezbędne?

Niektóre aminokwasy są niezbędne ze względu na ich specyficzna strukturę. Możemy wskazać trzy właściwości struktury, aby uznać aminokwas za niezbędny:

  • aromatyczna część węglowa łańcucha bocznego (fenyloalanina, tryptofan, histydyna)
  • długi łańcuch węglowy (lizyna, metionina)
  • rozgałęziony łańcuch węglowy (walina, leucyna, izoleucyna, treonina)

Arginina jest jeszcze bardziej złożona, ponieważ mimo że ma długi i rozgałęziony łańcuch boczny, może zostać zsyntetyzowana w cyklu mocznikowym, jeśli występują jej braki. Więc jeśli dostarczasz dużo innych aminokwasów, nie musisz martwić się o niedobory argininy. Dlatego arginina jest uważana za warunkowo niezbędny aminokwas.

Ponieważ są one niezbędne, musimy utrzymywać ich prawidłowe spożycie lub suplementację przez cały czas.

Dlaczego aminokwasy są warunkowo niezbędne?

Warunkowo niezbędne aminokwasy to:

  • Prolina
  • Glicyna
  • Tyrozyna
  • Cysteina
  • Glutamina
  • Arginina

Są warunkowo niezbędne, ponieważ w normalnych warunkach, w przypadku ich niedoborów, mogą być syntetyzowane z innych aminokwasów w sposób pokazany poniżej:

  • Prolina - poprzez działanie 5-kinazy glutaminianowej, dehydrogenazy glutaminian-5-semialdehydowej i reduktazy pirolino-5-karboksylanowej na aminokwas L-glutaminianowy
  • Działanie glicyny przez 3-fosfoglicerynian, hydroksymetylotransferazy serynowej i syntazy glicyny na aminokwas L-seryny
  • Działanie hydroksylazy tyrozynowej przez fenyloalaninę na aminokwas L-fenyloalaniny
  • Cysteina - poprzez S-adenozylometioninę, cystationinę beta-syntazę i cystationinę gamma-liazę na aminokwas L-seryny
  • Glutamina - dzięki działaniu enzymów syntetazy glutaminowej na białka mięśniowe
  • Działanie syntetazy argininowej przez argininobursztynian i liazy argininobursztynianowej na aminokwasy L-proliny i L-cytruliny w cyklu mocznikowym.

Niemniej jednak na wszelki wypadek warto zastanowić się nad ich uzupełnieniem. Lepiej bezpiecznie niż ryzykować, prawda?

Dlaczego aminokwasy nie są niezbędne?

W tej grupie znajduja się:

  • Seryna
  • Selenocysteina
  • Pirolizyna
  • Kwas glutaminowy
  • Asparagina
  • Kwas asparaginowy
  • Alanina

Są one uznawane za nieistotne, ponieważ ponieważ mogą być swobodnie metabolizowane przez inne substancje w naszym organizmie. Tak więc ich braki są rzadko spotykane. Niemniej jednak mogą wskazywać konkretne choroby, dlatego warto regularnie sprawdzać ich spożycie i poziom w naszym organizmie.

Czy aminokwasy to białka? Aminokwasy vs. białka

Jest to często wspominany skrót. Aminokwasy nie są białkami, tylko ich łańcuch (co najmniej 100 aminokwasów w łańcuchu połączonym wiązaniem peptydowym przez N i C kończy się) nazywany jest białkiem.

Możesz zadać sobie pytanie: „Czekaj, co jeśli jest mniej aminokwasów w łańcuchu?”. Cóż, wyróżniamy niektóre typy peptydów (łańcuchy aminokwasów):

  • Oligopeptydy - w przypadku łańcucha z 2-20 aminokwasami. Oligo oznacza po łacinie „mało”, więc można się domyślić, dlaczego wybrano taką nazwę
  • Polipeptydy - w przypadku łańcucha 21-100 aminokwasów. Czasami krótkie białka nazywane są również polipeptydami.
  • Mikropeptydy - w przypadku łańcucha 101-150 aminokwasów. Nazwa ta jest czasami używana w zamian za małe białka.

Czy aminokwasy można przekształcić w glukozę?

Takie pytania pojawiają się głównie w kontekście diet ketogenicznych lub niskowęglowodanowych. Jeśli ktoś jeszcze nie wie, głównym powodem diety ketogenicznej jest spowodowanie, by nasz organizm wolał pobierać energię z  tłuszczów (poprzez ciała ketonowe) niż z  węglowodanów.

Dlatego spożycie tłuszczu jest znacznie zwiększone, a węglowodany są praktycznie zabronione. Jedno z pierwszych pytań brzmi: „Dlaczego nie powinienem jeść tak dużo białka na diecie ketogenicznej?”. Ponieważ aminokwasy mogą przekształcić się z powrotem w glukozę, jeśli jest ich zbyt dużo. Co ważne, część z nich musi zostać przekształcona w glukozę, aby nasz mózg mógł działać prawidłowo. Istnieją pewne niedogodności, które omawiamy w innych artykułach.

Wracając - tak, aminokwasy można przekształcić w glukozę, jeśli są to tak zwane aminokwasy glukogeniczne. Są to:

  • Cysteina
  • Kwas glutaminowy
  • Glutamina
  • Glicyna
  • Kwas asparaginowy
  • Seryna
  • Walina
  • Histydyna
  • Metionina
  • Prolina
  • Alanina
  • Arginina
  • Asparagina

Możemy również rozróżnić aminokwasy, które są zarówno glukogeniczne, jak i ketogeniczne:

  • Treonina
  • Tryptofan
  • Tyrozyna
  • Fenyloalanina
  • Izoleucyna

A te aminokwasy, które są tylko ketogeniczne:

  • Lizyna
  • Leucyna

Pierwsze dwie grupy aminokwasów mogą zostać przekształcone z powrotem w glukozę w procesie glukoneogenezy (poprzez przekształcenie ich w alfa-keto kwasy [odpowiednik pirogronianu na wykresie poniżej], a następnie w glukozę).

Jak widać, nie ma sposobu na dostarczenie tylko ketogennych aminokwasów w przypadku diety ketogenicznej, a jednocześnie wysokie spożycie aminokwasów (białek) może zwiększyć tempo glukoneogenezy, zwiększając w ten sposób poziom glukozy w naszym organizmie. Dlatego w przypadku diety ketogenicznej zaleca się utrzymanie „prawidłowego” spożycia białek, a nie ich wzrost.

Czy aminokwasy mogą być przechowywane w postaci tłuszczu?

Każda substancja, która przez dłuższy czas zwiększa nasze spożycie kalorii ponad zapotrzebowanie kaloryczne, zamienia się w tłuszcz. Tak więc aminokwasy, które nie mogą być przechowywane w naszym organizmie, mogą zostać przekształcone w tłuszcz poprzez proces lipogenezy. A ten tłuszcz zostaje w naszym brzuchu!

Dlaczego warto uzupełniać aminokwasy?

Po pierwsze, dla bezpieczeństwa naszego organizmu. Trudno jest śledzić spożycie konkretnych aminokwasów. Każde źródło białka różni się profilem aminokwasów (skład aminokwasów w niektórych białkach) i wykopywanie i liczenie każdego zjedzonego aminokwasu może być czasochłonne. Musielibyśmy wziąć pod uwagę rodzaj białka, jego spożycie, szybkość trawienia, stan naszego przewodu pokarmowego i ich interakcje z innymi związkami w naszym pożywieniu. Można więc powiedzieć, że nie ma praktycznego sposobu na poznanie naszego rzeczywistego spożycia aminokwasów. Jednak wszyscy wiemy już, jak ważne są dla nas.

Co wtedy zrobić? Kup zestaw aminokwasów i masz z głowy obawy o ich niedobory! To takie proste!

Po drugie, każdy aminokwas ma swoje specyficzne właściwości dla naszego organizmu. Na przykład:

  • Leucyna - poprawia tempo syntezy mięśni i zmniejsza współczynnik katabolizmu
  • Lizyna - zwiększa odporność
  • Glicyna - poprawia wydajność mózgu i jakość snu
  • Tyrozyna - działa jak środek pobudzający i zwiększa poziom dopaminy
  • Glutamina - poprawia regenerację

Naprawdę trudno jest tam znaleźć wszystkie korzyści aminokwasów, ale te, które pokazano powyżej, są często najczęściej wymieniane.

Aminokwasy a BCAA

BCAA

BCAA to anglojęzyczny skrót oznaczający aminokwasy rozgałęzione – trio, które sprawdza się nie tylko u sportowców dyscyplin siłowych, lecz również u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe. Znajdują one zastosowanie w trakcie budowania masy mięśniowej, redukowania tkanki tłuszczowej, poprawy ogólnej wytrzymałości organizmu, jak również przyspieszenia i usprawnienia procesów regeneracyjnych. Walina, leucyna i izoleucyna stanowią spory zasób tkanki mięśniowej i jako nieliczne posiadają silne dowody naukowe potwierdzające ich precyzyjne działanie.

Z czym łączyć aminokwasy?

Istnieje wiele możliwości synergicznej suplementacji aminokwasów. Możemy zaproponować zestawy takie jak:

Aminokwasy a białka

Odpowiedni zestaw aminokwasów może poprawić aminogram źródła białek budulcowych, kompensując ograniczający efekt aminokwasowy, który może obniżyć biodostępność białek z tego źródła.

Aminokwasy a BCAA

Jeśli uzupełnisz tylko BCAA, to dodatek suplementu aminokwasowego, zawierający inne aminokwasy (głównie niezbędne), pozwoli ci uzyskać więcej korzyści z suplementacji.

Aminokwasy a kreatyna

Nie ma żadnego przekonującego powodu, aby połączyć te dwa dodatki, ale nie ma powodu, aby ich nie łączyć! Kreatyna jest zawsze świetnym wyborem suplementacji. Wybór suplementu zawierającego połączenie aminokwasów i kreatyny uprości suplementację.

Aminokwasy a przedtreningówki

Dodanie aminokwasów do przedtreningówek (zakładając, że suplement przedtreningowy nie zawiera aminokwasów sam w sobie) pozwoli poprawić wyniki treningu. Aminokwasy znane są z właściwości poprawiających wytrzymałość i siłę, zwłaszcza leucyna. Warto więc połączyć te dwie rzeczy razem!

Aminokwasy – BCAA ranking

 

1. Off The Cha­in

Off The Chain

Off The Chain to suple­ment zawie­ra­jący ami­no­kwasy o roz­ga­łę­zio­nych łań­cu­chach naj­wyż­szej jako­ści. Zawiera także inne ważne ami­no­kwasy. Ich główne funk­cje to ogra­ni­cze­nie roz­padu i inten­sy­fi­ka­cja rege­ne­ra­cji mię­śni, poprawa rów­no­wagi azo­to­wej oraz regu­la­cja meta­bo­li­zmu tłusz­czów i węglo­wo­da­nów. Poza tym pre­pa­rat pomaga chro­nić mię­śnie przed kata­bo­li­zmem, wspo­maga ana­bo­lizm, zwięk­sza siłę mię­śni i przy­spie­sza rege­ne­ra­cję. A doda­nie DMAA (mety­lo­hek­sa­na­miny) poprawi także wyniki tre­ningu.

2. Pur­ple Wraa­th

Purple Wraath

To pro­dukt zawie­ra­jący w sobie mie­szankę ami­no­kwa­sów nie­zbęd­nych (EAA), ami­no­kwa­sów roz­ga­łę­zio­nych (BCAA) oraz związ­ków zwięk­szających zdol­ność wysił­kową orga­ni­zmu (siła, wytrzy­ma­łość, etc.). Poza tym, do jego naj­waż­niej­szych funk­cji należy rów­nież przy­spie­sze­nie rege­ne­ra­cji oraz zwięk­sze­nie masy mię­śniowej.

3. Gro Pronto

Gro Pronto

Gro Pronto firmy Tim Mur­rielo to kom­plek­sowy pre­pa­rat zawie­ra­jący sze­reg ami­no­kwa­sów nie­zbęd­nych do pra­wi­dło­wej pracy mię­śni i ochrony w pro­ce­sach reduk­cji. Dzięki nim przy­spie­sza się rege­ne­ra­cja mię­śni po inten­syw­nych tre­nin­gach i zwięk­sza się tempo syn­tezy bia­łek. Dodat­kowo jed­nym ze skład­ni­ków Gro Pronto jest L-glu­ta­mina, która sty­mu­luje rege­ne­ra­cję mię­śni!

4. BCAA G-FORCE

BCAA G-Force

To pre­pa­rat zawie­ra­jący opty­malne pro­por­cje ami­no­kwa­sów roz­ga­łę­zio­nych: L-Leu­cyny, L-Waliny i L-Izo­leu­cyny, a także wysoką dawkę mikro­roz­drob­nio­nej L-Glu­ta­miny. Skład­niki te nasi­lają prze­bieg pro­ce­sów ana­bo­licz­nych (budowy), umoż­li­wia­jąc szybki przy­rost czy­stej tkanki mię­śniowej. BCAA i L-Glu­ta­mina wyka­zują wyjąt­kowo silne dzia­ła­nie anty­ka­ta­bo­liczne, przez co zna­cząco przy­spie­szają rege­ne­ra­cję mię­śni. Pre­pa­rat ten zwięk­sza siłę i wydol­ność pod­czas cięż­kich i dłu­go­trwa­łych ćwi­czeń oraz zapo­biega obja­wom prze­mę­cze­nia i prze­tre­no­wa­nia.

44 komentarze

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł