Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Olej z kryla kontra olej rybny: który jest lepszy dla Ciebie?

Olej rybny, pochodzący od tłustych ryb, takich jak sardele, makrela i łosoś, jest jednym z najpopularniejszych suplementów diety na świecie. Sięgają po niego właściwie wszyscy – sportowcy, kobiety w ciąży oraz osoby w podeszłym wieku.

Korzyści dla zdrowia pochodzą przede wszystkim z dwóch rodzajów kwasów tłuszczowych omega-3 - kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Liczne badania wykazały, że oba te składniki poprawiają zdrowie serca i mózgu. Wpływają również pozytywnie na poziom cholesterolu.

Niedawno pojawił się suplement zwany olejem z kryla jako alternatywny produkt bogaty w EPA i DHA. Niektórzy twierdzą nawet, że olej z kryla oferuje więcej korzyści zdrowotnych niż olej rybny.

W tym artykule przeanalizowano różnice między olejem z kryla i olejem z ryb, oceniono dostępne badania, aby ustalić, który z suplementów jest w istocie lepszy dla naszego zdrowia.

Czym więc jest olej kryla?

Większość ludzi zna doskonale olej rybny, ale mniej osób wie o suplementach z kryla. Optimal Krill Oil

Olej z kryla pochodzi z malutkich skorupiaków zwanych krylem arktycznym. Te małe morskie stworzenia są podstawą żywienia wielu zwierząt, w tym wielorybów, fok, pingwinów i innych ptaków.

Podobnie jak olej z ryb, olej z kryla jest bogaty w EPA i DHA, dwa rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3, które zapewniają mnogość korzyści zdrowotnych. Jednakże kwasy tłuszczowe w oleju z kryla różnią się strukturalnie od kwasów tłuszczowych w oleju z ryb, co może mieć wpływ na sposób, w jaki organizm je absorbuje, a następnie wykorzystuje (1, 2).

Olej z kryla również wygląda inaczej niż olej rybny. Podczas, gdy olej z ryb ma zwykle odcień żółty, naturalnie występujący przeciwutleniacz zwany astaksantyną nadaje czerwone zabarwienie olejowi z kryla.

Twoje ciało może bardziej efektywnie przyswajać olej z kryla

Zarówno olej z ryb, jak i olej z kryla są doskonałym źródłem EPA i DHA. Niektóre badania sugerują jednak, że organizm może wchłaniać i używać kwasy tłuszczowe w oleju z kryla lepiej niż tych pochodzących z oleju z ryb.

Kwasy tłuszczowe w oleju rybnym znajdują się w postaci trójglicerydów, natomiast wiele kwasów tłuszczowych w oleju z kryla znajduje się w postaci fosfolipidów, które zdaniem ekspertów pomagają zwiększyć ich wchłanianie oraz skuteczność.

W trakcie jednego z badań dano uczestnikom albo olej rybny albo olej z kryla i mierzono poziomy kwasów tłuszczowych we krwi w ciągu następnych kilku dni.

W ciągu 72 godzin stężenia EPA i DHA we krwi były wyższe u osób przyjmujących olej z kryla. Wyniki te sugerują, że uczestnicy wchłaniali olej z kryla lepiej niż olej z ryb (3).

Podczas innego badania dano uczestnikom albo olej z ryb albo około dwie trzecie tej samej ilości oleju z kryla. Oba zabiegi podniosły poziom EPA i DHA we krwi o tę samą ilość, mimo że dawka oleju z kryla była niższa (4).

Jednak kilku ekspertów dokonało przeglądu literatury i stwierdziło, że nie ma wystarczających dowodów na to, że olej z kryla jest wchłaniany lub wykorzystywany lepiej niż olej rybny (5, 6).

Aby w pełni przyjąć lub obalić tę tezę należy przeprowadzić zdecydowanie więcej badań.

Olej z kryla zawiera więcej przeciwutleniaczy

Antyoksydanty pomagają chronić organizm przed stresem oksydacyjnym, rodzajem uszkodzeń komórek powodowanych przez cząsteczki zwane wolnymi rodnikami.

Olej z kryla zawiera przeciwutleniacz zwany astaksantyną, którego nie ma w większości olejów rybnych.

Wiele osób twierdzi, że astaksantyna w oleju z kryla chroni go przed utlenianiem i nie dopuszcza do zjełczenia na półce. Jednak żadne badania jednoznacznie nie potwierdziły tego założenia.

Jednak badania wykazały, że działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne astaksantyny może zapewnić pewne korzyści dla zdrowia serca (7).

Na przykład, jedno z badań wykazało, że izolowana astaksantyna obniżyła stężenie trójglicerydów i zwiększyła poziom dobrego cholesterolu HDL u osób z łagodnym podwyższeniem stężenia lipidów we krwi (8).

Niemniej jednak, to badanie dostarczyło astaksantynę w znacznie większych dawkach niż te, które zwykle uzyskuje się z suplementów z kryla. Nie jest jasne, czy mniejsze ilości zapewniłyby te same korzyści.

Olej z kryla może poprawić zdrowie serca bardziej niż olej rybny

Olej rybny jest najbardziej znany ze względu na korzystny wpływ na zdrowie serca, ale kilka badań wykazało, że olej z kryla może również poprawić zdrowie serca, być może w większym stopniu.

W jednym badaniu uczestnicy z wysokim poziomem cholesterolu we krwi przyjmowali albo olej rybny, olej z kryla albo placebo codziennie przez trzy miesiące. Dawki różniły się w zależności od masy ciała poszczególnych uczestników (9).

Okazało się, że zarówno olej z ryb, jak i olej z kryla poprawiły kilka czynników związanych z ryzykiem wystąpienia chorób serca.

Odkryli także, że olej z kryla jest bardziej skuteczny niż olej rybny przy obniżaniu poziomu cukru we krwi, trójglicerydów i "złego" cholesterolu LDL.

Co najciekawsze, badania wykazały, że olej z kryla był bardziej skuteczny niż olej rybny, mimo że podawano go w niższych dawkach.

Warto wspomnieć, że jest to tylko jedno badanie. Dlatego potrzebne są dalsze eksperymenty w celu porównania wpływu oleju z kryla i oleju z ryb na zdrowie i kondycję serca.

Olej z ryb jest tańszy i bardziej dostępny

Przewagę olejku rybnego nad olejem z kryla jest to, że jest on zwykle znacznie tańszy i bardziej dostępny dla przeciętnego użytkownika.

Podczas, gdy olej z kryla może mieć więcej korzyści zdrowotnych niż olej z ryb, jego zakup wiąże się z wyższymi kosztami. Ze względu na kosztowne metody zbierania i przetwarzania, olej z kryla może być często nawet 10 razy droższy od oleju z ryb.

Jednak olej z ryb jest nie tylko tańszy. Często jest też znacznie bardziej dostępny.

W zależności od tego, gdzie robisz zakupy, możesz nie mieć możliwości, by znaleźć suplementy z kryla, a na pewno bez problemu nabędziesz olej rybny.

Co zatem jest lepsze? Olej z kryla czy olej rybny?

Ogólnie rzecz biorąc, oba suplementy są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Ich skuteczność została wielokrotnie potwierdzona przez wiele badań naukowych. Niektóre dowody sugerują, że olej z kryla może być bardziej skuteczny niż olej z ryb. Jednak badania te są bardzo ograniczone i żadne dodatkowe badania nie potwierdziły, że jeden jest lepszy od drugiego.

Ze względu na ogromną różnicę w cenie i ograniczone badania pokazujące, że jedna opcja jest lepsza od drugiej, może być najbardziej uzasadnione suplementowanie olejem z ryb.

Jeśli jednak masz ochotę i możliwości finansowe – warto też sięgnąć po olej z kryla.

Ważne jest, aby pamiętać, że olej rybny i olej z kryla mogą wpływać na krzepnięcie krwi, więc jeśli obecnie przyjmujesz leki rozrzedzające krew lub masz zaburzenia krwi, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed podjęciem któregokolwiek z tych suplementów.

Skonsultuj się również ze swoim lekarzem, jeśli kiedykolwiek miałeś reakcję alergiczną na ryby lub skorupiaki. 

Podsumowując

Olej rybny pochodzi od tłustych ryb, natomiast olej z kryla wytwarzany jest z drobnych skorupiaków zwanych krylem antarktycznym.

Niektóre badania wykazały, że olej z kryla może być lepiej wchłaniany przez organizm i skuteczniejszy w poprawie czynników ryzyka chorób serca. Potrzeba jednak dalszych badań, aby potwierdzić te odkrycia.

Jeśli szukasz suplementu bogatego w EPA i DHA w rozsądnej cenie, olej z ryb może być najlepszym rozwiązaniem.

Z drugiej strony, jeśli chcesz wydać dodatkowe pieniądze na potencjalnie większe korzyści zdrowotne, możesz rozważyć sięgnięcie po olej z kryla.

Pomimo różnic, zarówno olej z kryla, jak i olej z ryb są doskonałym źródłem DHA i EPA

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21854650
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19854375
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25884846
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21042875
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4559234/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25156381
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18474276
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19892350
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15656713

 

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad