naturalne probiotyki
Diety Odżywianie

Naturalne probiotyki – oto lista 5 najlepszych probiotyków w diecie

Naturalne probiotyki mają ogromny wpływ na nasze zdrowie.

Są to żywe mikroorganizmy, czyli zespół bakterii, które w układzie pokarmowym tworzą złożony ekosystem. Dzięki nim budujemy naszą własną mikroflorę jelitową.

Co więcej, mają one również również korzystny wpływ na nasz układ odpornościowy, serce oraz mózg.

Niektóre badania wykazują, że probiotyki mają także dobroczynny wpływ na naszą skórę.

Niestety kuracje antybiotykowe, które niekiedy są nieuniknione, zakłócają równowagę naturalnej mikroflory w naszych jelitach.

Pozyskiwanie probiotyków z suplementów jest bardzo popularne w Polsce, ale można je również dostarczyć do naszego organizmu wraz z żywnością.

Poniżej przedstawiamy 5 najpopularniejszych i najlepszych produktów bogatych w naturalne probiotyki.


Kiszona kapusta

Kapusta kiszona to drobno posiekana kapusta, która została sfermentowana przez bakterie kwasu mlekowego.

Jest to jedna z najstarszych tradycyjnych potraw i jest popularna w Polsce oraz wielu innych krajach, zwłaszcza w Europie.

Kiszona kapusta jest często używana jako dodatek do obiadu. Ma kwaśny, słony smak i może być przechowywana w hermetycznym pojemniku miesiącami.

Oprócz probiotycznych właściwości kapusta kiszona jest bogata w błonnik, a także witaminy C, B i K. Jest również bogata w sód,  zawiera żelazo oraz spore ilości magnezu.

Kapusta kiszona zawiera także przeciwutleniacze, luteinę i zeaksantynę, które są szczególnie ważne dla zdrowia naszych oczu.

Należy pamiętać, aby podczas zakupów wybierać tę niepasteryzowaną kiszoną kapustę, ponieważ pasteryzacja zabija żywe kultury bakterii.


Ogórki kiszone

Z całą pewnością można stwierdzić, że popularne w naszym kraju ogórki kiszone zawierają naturalne probiotyki.

To właśnie dzięki procesowi kiszenia, w roztworze soli i wody oraz dodatków, mają one bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie.

Pozostawia się je do fermentacji przez jakiś czas, stosując własne naturalnie obecne bakterie kwasu mlekowego. Ten proces powoduje, że mają bardzo kwaśny smak.

Kiszone ogórki są doskonałym źródłem zdrowych bakterii probiotycznych, które mogą usprawniać proces trawienia, dlatego sprawdzają się doskonale jako dodatek do posiłku.

Są lekkostrawne, niskokaloryczne i stanowią dobre źródło witaminy K, niezbędnego składnika odżywczego do prawidłowego krzepnięcia krwi.

Co więcej, ogórki kiszone podobnie jak kiszona kapusta, posiadają właściwości przeciwnowotworowe. Zwiększają również odporność na infekcje, wzmacniają nasz organizm oraz regulują ciśnienie krwi.

Ponadto szklanka soku z kiszonek to według wielu osób sprawdzony sposób na kaca.

Należy pamiętać, że marynaty te mają w sobie niestety również dużo soli.

Istotną kwestią wydaje się być fakt, że marynaty wykonane z octem, czyli np. ogórki konserwowe, niestety nie zawierają żywych kultur bakterii.


Jogurt naturalny

Jogurt jest jednym z najlepszych źródeł probiotyków.

Często jest używany jako substytut śmietany do zup czy sałatek, ponieważ ma podobny smak i konsystencję, ale zawiera o wiele mniej tłuszczu.

Jest wytwarzany z mleka, które zostało poddane fermentacji przez przyjazne bakterie, głównie bakterie kwasu mlekowego i bifidobacterium.

Jedzenie jogurtu naturalnego wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym z poprawą zdrowia kości.

Ponadto spożywanie jogurtów jest bardzo korzystne dla osób zmagających się z problemem wysokiego ciśnienia krwi.

Co ważne, jogurty poleca się osobą, które zmagają się z biegunką podczas terapii antybiotykowej, a nawet może pomóc w złagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego.

Osoby z nietolerancją laktozy również mogą śmiało go spożywać. Dzieje się tak dlatego, ponieważ bakterie zamieniają część laktozy w kwas mlekowy, czego skutkiem jest również kwaskowaty smak.

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie jogurty zawierają żywe probiotyki. W niektórych przypadkach żywe bakterie zostały zabite podczas przetwarzania.

Z tego powodu upewnij się, że wybierasz jogurt z aktywnymi lub żywymi kulturami bakterii.

Nawet jeśli jest oznaczony jako niskotłuszczowy lub beztłuszczowy, nadal może być do niego dodana duża ilość cukru.

W stu gramach jogurtu owocowego mogą znaleźć się aż 3 łyżeczki cukru, dlatego przed zakupem należy zawsze przeczytać etykietę.

naturalne probiotyki


Maślanka

Maślanka to sfermentowany napój mleczny, który jest produktem ubocznym wytwarzania masła.

Dzięki zawartości kwasu mlekowego, można śmiało stwierdzić, że maślanka to naturalny probiotyk.

Istnieją jednak dwa podstawowe rodzaje maślanki: tradycyjna i ta z dodanymi kulturami bakterii. Tradycyjna maślanka jest po prostu resztką płynu z masła. Tylko ta wersja zawiera probiotyki.

Maślanka tradycyjna jest bardzo popularna głównie w Indiach, Nepalu i Pakistanie.

Z kolei ta z dodanymi kulturami bakterii, powszechnie spotykana w amerykańskich supermarketach, na ogół nie ma żadnych korzyści probiotycznych.

Ponadto maślanka ma niską zawartość tłuszczu i kalorii oraz jest lekkostrawna. Zawiera również kilka ważnych witamin i minerałów, takich jak witamina B12, ryboflawina i fosfor.

Jednak jej właściwości zdrowotne w dużej mierze zawdzięcza się dużej zawartości łatwo przyswajalnego wapnia.

W szklance maślanki, czyli w około 200 ml, znajduję się 200 mg wapnia. Oznacza to, że jedna szklanka zaspokaja 25% dziennego zapotrzebowania na wapń.

Co więcej, osoby z nietolerancją laktozy nie mają powodów do obaw, ponieważ po spożyciu nie pojawiają się jego nieprzyjemne objawy nietolerancji.


Kefir

Kefir to sfermentowany napój wytwarzany z mleka krowiego lub koziego do którego dodaje się tzw. ziarna kefirowe.

Jest on znany jako naturalny probiotyk ze względu na zawartość żywych kultur bakterii, kwasu mlekowego oraz drożdży.

Co ciekawe, słowo kefir rzekomo pochodzi od tureckiego słowa keyif, co oznacza „dobre samopoczucie” po jedzeniu.

Spożywanie kefiru regularnie niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych.

Może poprawić zdrowie kości, pomóc w problemach trawiennych i chronić przed różnego rodzaju infekcjami.

Podczas gdy na zachodzie jogurt naturalny jest prawdopodobnie uznawany za najlepszy naturalny probiotyk, kefir w rzeczywistości jest o wiele lepszym jego źródłem.

Kefir zawiera kilka głównych szczepów przyjaznych bakterii i drożdży, dzięki czemu jest silnym probiotykiem.

Ponadto, podobnie jak jogurt, kefir jest ogólnie dobrze tolerowany przez osoby nietolerujące laktozy.

naturalne probiotyki


Podsumowanie

Istnieje bardzo dużo naturalnych produktów, które są bogate w probiotyki.

Ponadto, obecnie w aptekach jest duży wybór suplementów probiotycznych, po które możesz śmiało sięgnąć, jeżeli nie chcesz spożywać tych naturalnych.

Naturalne probiotyki najbardziej popularne w Polsce to głównie różne odmiany sfermentowanych warzyw i nabiału.

Oczywiście jest ich o wiele więcej, ale pozostałe źródła nie są w naszym kraju zbytnio znane.

Probiotyki, zarówno te spożywane z żywnością, jak i suplementy, mogą mieć ogromny wpływ na zdrowie. Dlatego powinniśmy przyjmować ich jak najwięcej z żywnością, szczególnie tych naturalnych.


Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24912386

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22529959

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25448230

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24330093

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24906613

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996913006121

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24695889

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23823502

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25588782

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19622191

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17635382

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24294220

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25278298

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15848295

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12728216

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/search

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23571649

O autorze

Bartosz Ciesielski

Bartosz Ciesielski

Dietetyk sportowy i kliniczny, psychodietetyk oraz diet coach, członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, założyciel FitMed.

Dzięki ciągłemu poszerzaniu swojej wiedzy, otrzymał wiele tytułów, m.in Dietetyk Przyjazny Chorym na Celiakię. Na co dzień współpracuje z pacjentami z chorobami auto-immunologicznymi, gdzie osiąga bardzo dobre rezultaty. Specjalizuje się zwłaszcza w chorobach tarczycy. Prowadzi również sportowców zarówno na poziomie amatorskim jak i zawodowym.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad