Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

MSM – związek siarki w którym pokładamy nadzieję na zdrowie – czy słusznie?

MSM, a właściwie metylosulfonylometan to organiczny związek siarki. Występuje w konwencjonalnej żywności w niewielkich ilościach, znacznie powszechniej znajdziemy go w suplementach diety, szczególnie dedykowanych osobom dbającym o prewencje urazów lub w trakcie rekonwalescencji.

W dzisiejszym tekście pragnę przyjrzeć się bliżej wspomnianej substancji i przedstawić Wam kiedy może ona znaleźć zastosowanie, a kiedy niespecjalnie się sprawdzi. Warto również odnieść się do bezpieczeństwa stosowania MSM, choć na wstępie uprzedzę – raczej nie ma się czym martwić.

Prewencja i leczenie – czy MSM wspiera stawy?

Prewencja to coś na czym powinno zależeć nam najbardziej. Nie dopuszczając do urazu/degeneracji – minimalizujemy ryzyko wystąpienia dysfunkcji. W tej materii dysponujemy silnym wsparciem dla MSM pod postacią eksperymentów na modelu tkankowym. Badania na modelu zwierzęcym niestety nie przynoszą tak optymistycznych rezultatów. W przypadku myszy suplementowanych MSM obserwowano istotny spadek powierzchni degenerowanej chrząstki, to fakt. Niestety kolejne doświadczenia, z udziałem gryzoni i owiec dokumentują, iż mimo poprawy stanu chrząstki, wpływ MSM nie jest na tyle silny by ochronić ją przed erozją. Czy oznacza to, że MSM jest bezużyteczny w kontekście prewencyjnego wsparcia stawów? Uważam, że nie, jednak nie traktujcie go jako złotego środka, który zadba o Wasze stawy. Prawidłowa rozgrzewka, technika ćwiczeń i minimalizacja ryzyka kontuzji to podstawa, a MSM – może być pewnym dodatkiem, kolejną „cegiełką” dla utrzymania sprawności.

Przejdźmy do chorób zapalnych stawów. Jest to grupa schorzeń o podłożu zapalnym w przebiegu których najbardziej cierpią właśnie stawy. Zakłada się, ze w skali globu dotykają one aż 58 milionów osób (w sumie 1,5 Polski), a do 2040 prognozuje się wzrost częstości zachorowań do niemal 78,5 miliona. MSM charakteryzuje silnie udokumentowany wpływ przeciwzapalny (in vitro). Badania na zwierzętach u których wyindukowano artretyzm przyniosły tożsame wyniki. Wnioski z doświadczeń z udziałem ludzi również nie odbiegają od powyższych. Najczęściej u chorych stosowano kombinacje MSM, siarczanu glukozaminy i siarczanu chondroityny. Taka kombinacja w większości przypadków prowadziła do zmniejszenia obrzęków, a  także ograniczenia intensywności bólu oraz sztywności stawów.

Meta-analiza z 2011 dotycząca stosowania MSM w leczeniu zwyrodnienia stawu kolanowego, obejmująca 3 RCT (z czego w 1 stosowano MSM – n= 50) o wysokiej jakości danych. Niestety, efekty uzyskiwane dzięki suplementacji okazały się nie mieć znaczenia klinicznego, pomimo uzyskania istotności statystycznej w redukcji bólu na przestrzeni 12-tygodniowej suplementacji. Zaobserwowano natomiast istotna redukcję poziomu homocysteiny (odbiegając od tematyki stawów).

Inne stany zapalne nie pozostają niewzruszone!

MSM to nie tylko redukcja stanu zapalnego w obrębie kości i stawów. Przegląd przypadków klinicznych z 1994 pozwala sądzić, iż większość pacjentów cierpiących z powodu zapalenia pęcherza u zyska korzyść terapeutyczną z przyjmowania tego związku siarki. Również alergicy, cierpiący z powodu nieżytu nosa mogą poczuć się lepiej.

U osób aktywnych, którym podawano MSM zaobserwowano m.in. istotny spadek utleniania protein i peroksydacji lipidów oraz wzrost pojemności antyoksydacyjnej osocza. Dawka jednorazowa sprawdziła się w kontekście ochrony antyoksydacyjnej średnio, jednak 10-dniowa „terapia” pozwoliła na utrzymanie istotnie wyższego stężenia glutationu (podstawowego enzymu przeciwutleniającego) po ćwiczeniach. Również u sportowców dyscyplin oporowych sprawdzano wpływ MSM na stres oksydacyjny. Dawka 3g/d stosowania przez 4 tygodnie prócz wzrostu pojemności antyoksydacyjnej po raz kolejny spowodowała redukcję poziomu homocysteiny. 2-tygodniowa suplementacja nie przyniosła takich efektów. Podsumowując ta kwestię – MSM może być potencjalnie przydatny dla zapobiegania chorobom o podłożu zapalnym, a także w celu minimalizacji ryzyka przeziębienia w ciężkim okresie treningowym. Ze względu na jego wpływ przeciwutleniający i przeciwzapalny stosowałbym go jednak nieco dalej od wysiłku.

Zastosowanie przeciwnowotworowe?

Potencjalnie – tak. W końcu działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco, badania in vitro oraz z użyciem modeli zwierzęcych również przynoszą obiecujące rezultaty. Jednocześnie nie dysponujemy danymi z badań z udziałem ludzi potwierdzającymi tę tezę. Dotychczas jeden eksperyment pozwala sugerować, iż stosowanie MSM może zmniejszać ryzyko nowotworu płuc i jelita grubego. Na jasne wnioski pozostaje nam czekać.

Bezpieczeństwo stosowania

MSM wydaje się być związkiem bezpiecznym. Dotychczasowe eksperymenty z wykorzystaniem modelu zwierzęcego (myszy i szczury) nie wykazały wystąpienia efektów ubocznych przy stosowaniu dawek rzędu 1-5g/kg m.c. GDA uznaje, że dawka bezpieczna to ok. 4850mg/dzień.

Uważaj z alkoholem!

Brak co prawda twardych dowodów dokumentujących zależność pomiędzy zwiększoną wrażliwością na alkohol, a stosowaniem MSM. Jednocześnie istnieją doniesienia wspierające tą tezę przy stosowaniu innych molekuł zawierających siarkę. Przykładem może być stosowanie disulfiramu w leczeniu choroby alkoholowej – zwiększa ona intensywność i częstość występowania reakcji niepożądanych. Jeśli więc nie chcesz czuć się źle i zwiększać ryzyka przedwczesnego zakończenia imprezy w niezbyt kulturalnym stylu – odpuść spożywanie alkoholu przy suplementacji MSM lub suplementację MSM w okresie planowanych zakrapianych imprez.

Warto nadmienić, iż MSM jest związkiem wrażliwym na niską i wysoką temperaturę więc dbaj o właściwe przechowywanie produktów będących jego źródłem!

 

O autorze

Paweł Szewczyk

Paweł Szewczyk

Dietetyk praktyk i pasjonat naukowego podejścia.
Doktorant w Zakładzie Dietetyki Katedry Gastroenterologii i Hepatologii, prelegent wielu konferencji, autor tekstów popularnonaukowych oraz artykułów naukowych. Szkoleniowiec sportowców, trenerów i dietetyków

Na co dzień zgłębiam tajniki żywienia i suplementacji w sporcie, a także znaczenie snu i wpływ na regenerację senną poprzez dietę, suplementację i modyfikacje stylu życia.

Po więcej informacji zapraszam:
https://www.facebook.com/PawelSzewczykDietetyk/
https://www.instagram.com/pawel_szewczyk_dietetyk/

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad