Mleka roślinne i zwierzęce – wybierz najlepsze mleko dla siebie!

Bartosz Ciesielski
mleka roślinne i zwierzęce

Mleka roślinne i zwierzęce są od niedawna łatwo dostępne na Polskim rynku oraz ciągle pojawiają się coraz to  nowsze wersje. Na przykład jakiś czas temu na sklepowych półkach pojawiło się mleko bez laktozy, dzięki czemu osoby z nietolerancją laktozy nie muszą odmawiać sobie porannej białej kawy czy ulubionych płatków z mlekiem.

Jednak coraz bardziej popularne stają się napoje pochodzenia roślinnego, które są alternatywą dla mleka krowiego, koziego czy owczego.

Każdy rodzaj mleka ma swoje wady i zalety, w zależności od stosowanej przez nas diety, naszego stanu zdrowia, wieku, potrzeb żywieniowych czy preferencji smakowych danej osoby.

Na przykład mleko krowie zawiera więcej kalorii i tłuszczów nasyconych niż jakiekolwiek inne mleko, oprócz koziego.

Mleka roślinne są dobrą alternatywą dla wegan ze względu na to, że nie są to produkty pochodzenia zwierzęcego, a dostarczają do naszego organizmu niektóre istotne składniki odżywcze.

Poniżej przedstawiamy dostępne na naszym rynku mleka roślinne i zwierzęce oraz przedstawimy ich wady i zalety.


Mleko krowie

Mleko krowie jest uważane za pełnowartościowy pokarm i dostarcza 18 z 22 niezbędnych składników odżywczych. Zawiera m.in. wapń, magnez, fosfor, potas, cynk oraz białko.

Właśnie dlatego jest to odpowiedni pokarm dla dzieci, który wspomaga ich prawidłowy rozwój.

Mleko krowie dostarcza do naszego organizmu także żelazo, selen, witaminę B6, witaminę E, witaminę K, niacynę, witaminy oraz ryboflawinę. Zawartość tłuszczu w mleku krowim zawsze podana jest na opakowaniu, dzięki temu możemy łatwo skontrolować ile tłuszczu spożyliśmy.

Badania przeprowadzone w 2013 roku wykazały, że mleko krowie zwiększa uczucie sytości oraz ogólnie picie go zmniejsza ilość spożywanego tłuszczu w ciągu dnia ze względu na to, że po jego wypiciu czujemy się najedzeni.

Mleko krowie korzystnie wpływa również na zdrowie kości dzieci w okresie płodowym. Badania wykazały również, że dzieci kobiet, które podczas ciąży spożywały dużo produktów bogatych w nabiał i wapń rozwijały się lepiej pod względem przybierania na masie oraz wzrostu.

Dodatkowo, dodanie większej ilości produktów mlecznych do diety dziewcząt w wieku przedszkolnym okazało się lepsze dla zdrowia kości niż podawanie im suplementów wapnia.

Niestety mleko krowie nie jest wskazane dla kobiet w średnim oraz starszym wieku, ponieważ, jak wykazują badania spożywanie go zwiększa ryzyko złamań kości.

Mleka roślinne i zwierzęce sporo różnią się od siebie. Mleko pochodzące od krów, które dostają hormony wzrostu zawiera więcej substancji chemicznych, które mogą zwiększać ryzyko niektórych nowotworów. Konieczne są dalsze badania nad długofalowym działaniem tych hormonów i nad podawaniem krowom mlecznym antybiotyków.

mleka roślinne i zwierzęce


Mleko kozie

Mleko które pochodzi od kozy jest pewną alternatywą dla osób z nietolerancją laktozy lub tych którzy na mleko krowie są zwyczajnie w świecie uczuleni. Jednak czyste mleko kozie także zawiera laktozę, lecz jest jej trochę mniej niż w krowim. Co ciekawe, kozie mleko ma więcej białka oraz wapnia niż mleko krowie.

Badania sugerują również, że kozie mleko może poprawić zdolność organizmu do wchłaniania ważnych składników odżywczych z innych pokarmów. Wiadomo również, że krowie mleko zakłóca wchłanianie kluczowych składników mineralnych, takich jak żelazo i miedź, gdy są spożywane jednocześnie w tym samym posiłku.

Mleka roślinne i zwierzęce znacznie różnią się od siebie i może okazać się tak, że te roślinne nie dostarczą nam tyle składników odżywczych co np. mleko kozie.

Jednak niestety mleko kozie ma bardzo specyficzny smak, co skutkuje tym, że ludzie niechętnie po nie sięgają.


Mleko sojowe

Mleko sojowe wytwarza się z soi i przefiltrowanej wody. Podobnie jak inne substytuty mleka pochodzenia zwierzęcego, może ono zawierać zagęszczacze w celu poprawy konsystencji i trwałości produktu.

Jednakże jest ono dobrym źródłem białka oraz witaminy A oraz B12. Zawiera również sporą ilość potasu oraz izoflawonów. Zawiera tyle samo białko co mleko krowie, ale za to jest mniej kaloryczne.

Ze względu na to, że pochodzi z roślin, mleko sojowe w naturalny sposób nie podwyższa poziomu cholesterolu i ma niską zawartość tłuszczów nasyconych. Nie zawiera również laktozy.

Ponadto, badania przeprowadzone w 2008 roku wykazały, że spożywanie dużych ilości pokarmów na bazie soi powoduje problemy z płodnością oraz obniża liczbę plemników.

Soja jest również powszechnym alergenem. Osoby uczulone na soję nie powinny pić mleka sojowego.


Mleko kokosowe

Produkty kokosowe stały się bardziej popularne w ostatnich latach, częściowo dlatego, że zawierają tłuszcze średniołańcuchowe MCT. Niektóre badania sugerują, że ten rodzaj tłuszczów nasyconych może rzeczywiście pomóc w utracie wagi. Niestety znajdziemy tam głównie kwas laurynowy, który nie wykazuje takich pozytywnych właściwości jak kwas kaprylowy czy kaprynowy - które znajdziemy w czystym oleju MCT.

Napój z mleka kokosowego niestety nie zawiera naturalnie wapnia, witaminy A ani witaminy D. Jednak może być wzbogacony o te składniki odżywcze poprzez dodanie ich podczas procesu produkcji.

Co ciekawe, podobnie jak w przypadku innych roślinnych produktów mlecznych, mleko kokosowe często zawiera dodane środki zagęszczające.

Jednak mleka roślinne i zwierzęce moją jedną zasadniczą różnicę, a mianowicie, te pochodzenia zwierzęcego zawsze mają laktozę a te roślinne takie jak m.in. mleko kokosowe nigdy jej nie zwierają.

Warto również wspomnieć, że mleko kokosowe bardzo rzadko powoduje alergie.

mleka roślinne i zwierzęce


Mleko migdałowe

Z kolei mleko migdałowe wytwarza się z mielonych migdałów i przefiltrowanej wody. Może również zawierać skrobie i zagęszczacze, aby poprawić jego konsystencję i trwałość.

Niestety osoby uczulone na migdały lub orzechy powinny unikać mleka migdałowego. Mleko migdałowe jest mniej kaloryczne niż inne produkty mleczne, o ile nie jest dosładzane. Nie zawiera ono tłuszczów nasyconych ani laktozy.

Napój ten jest dobrą alternatywą dla wegan ponieważ jest dobrym źródłem witaminy A oraz często podczas produkcji jest wzbogacany w witaminę D oraz wapń.

Co ciekawe, inne mleka roślinne i zwierzęce są dobrym źródłem białka, czego niestety nie można powiedzieć o mleku migdałowym.


Mleko ryżowe

Wytwarza się je ze zmielonego ryżu z dodatkiem wody. Napój ten podobnie jak inne mleka roślinne posiada dodatki poprawiające jego konsystencję.

Największą zaletą tego mleka jest to, że mogą go spożywać osoby z nietolerancją laktozy, alergią na mleko, soje lub orzechy.

Jeżeli chodzi o zawartość witaminy D oraz wapnia, to oczywiście poza sztucznym wzbogacaniem go podczas produkcji, nie jest on ich naturalnym źródłem.

Agencja ds. Żywności i Leków podobnie jak American Academy of Pediatrics zalecają, aby nie polegać wyłącznie na produktach ryżowych, zwłaszcza w przypadku diety dla niemowląt, dzieci oraz kobiet w ciąży.


Podsumowanie

Mleka roślinne i zwierzęce różnią się od siebie pod względem zawartości składników odżywczych. Te pochodzące z roślin mogą stać się dobrą alternatywą dla wegan, jako substytut mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.

Należy również zwracać uwagę na to, czy dane mleko jest dla nas odpowiednie pod względem przede wszystkim zawartości laktozy oraz alergenów.

Ponadto w mlekach roślinnych podczas procesu produkcji najczęściej dodaje się substancje zagęszczające, witaminy czy wapń, aby mleko miało większą wartość.


Źródła:

https://www.nature.com/articles/ejcn201352

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00223-015-0062-x

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19049331

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00223-015-0062-x

https://www.ucsfhealth.org/education/getting_enough_calcium/index.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3183590/

https://www.healthline.com/nutrition/9-reasons-to-optimize-vitamin-d-levels

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/70

https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-61

https://ctajournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2045-7022-3-23

https://www.healthline.com/health/allergies/milk

https://aax-us-east.amazon-adsystem.com/x/c/Qhi4TSJDWDNVJaxepH5KdMMAAAFmBwqGygEAAAFKAdomafw/https://assoc-redirect.amazon.com/g/r/https://amzn.to/2NScoAp/ref=as_at?linkCode=w61&imprToken=rl6yIiesp57egMxfpXiEtA&slotNum=0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11949871

https://silk.com/products/unsweetened-almondmilk

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24443063

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *