Miód pitny
Diety Odżywianie

Miód pitny – zdrowy trunek czy zwykły alkohol? Wpływ na zdrowie

Miód pitny to sfermentowany napój tradycyjnie wytwarzanym z miodu, wody oraz drożdży.

Spożywany jest na całym świecie od tysięcy lat. Dlatego w tym artykule sprawdzimy, co nauka mówi na temat jego wpływu na zdrowie.

Czym jest miód pitny?

Miód pitny, zwany również "miodowym winem", jest napojem alkoholowym wytwarzanym przez fermentujący miód.

Co ciekawe, miód pitny był powszechny w starożytnych kulturach na całym świecie, w tym w Azji, Europie i Afryce. Jego historia sięga blisko 4000 lat.

Jak nazwa mówi, jego głównym cukrem fermentującym jest miód. Wszystko, czego potrzebujesz do podstawowego miodu pitnego to miód, woda i drożdże lub kultury bakterii. Jednak składniki takie jak owoce, zioła, przyprawy, ziarna, korzenie i kwiaty są często również dodawane.

Zawartość alkoholu wynosi zwykle około 5-20%. Jego smak jest w przedziale od bardzo słodkiego do bardzo wytrawnego i jest dostępny zarówno w wersji musującej, jak i niegazowanej.


Miód pitny - korzyści zdrowotne

W starożytnych kulturach miód pitny był związany z witalnością i zdrowiem. W mitologii greckiej często był określany jako "napój bogów" i rzekomo oddawano go wojownikom, by uzdrowić obrażenia odniesione w walkach.

Właściwości lecznicze przypisywane są aż do dzisiaj - wiele osób pozytywnie kojarzy miód pitny ze względu na probiotyki powstałe w procesie fermentacji oraz zawartość samego miodu.


Miód

Ma wiele zastosowań - zarówno kulinarnych jak i terapeutycznych.

Badania wskazują, że miód ma silne właściwości przeciwutleniające i przeciwdrobnoustrojowe. Często spożywany jest doustnie w celu złagodzenia kaszlu lub bólu gardła. Jego miejscowe działanie stosuje się przy leczeniu ran oraz infekcji skórnych.

Historia miodu pitnego sięga blisko 4000 lat.

Niestety nie można od razu przypisać tych samych właściwości miodowi pitnemu. Brakuje badań stwierdzających, czy sfermentowany miód ma takie same właściwości terapeutyczne, jak niesfermentowana wersja.


Probiotyki

Mówi się, że miód wzmacnia zdrowie dzięki zawartości probiotyków.

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które po spożyciu w odpowiednich ilościach wykazują pozytywny wpływ na odporność i zdrowie jelit. Niektóre badania wskazują, że mogą one pomóc w zapobieganiu i leczeniu chorób przewlekłych, w tym chorób serca, nowotworów, alergii i zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

Niestety nie ma bezpośrednich badań, które określają jak probiotyki w miodzie pitnym wpływają na zdrowie człowieka.

Ponadto zawartość bakterii probiotycznych może się różnić w zależności od miodu pitnego. Zarówno proces fermentacji, jak i dodane składniki mają wpływ na końcowe stężenie korzystnych bakterii w napoju.

Co więcej, zawartość alkoholu w miodzie pitnym może niwelować ewentualne korzyści, ponieważ nadmierne spożycie alkoholu wiąże się z negatywnymi zmianami w mikroflorze jelitowej.

Dopóki nie będzie większej ilości badań, nie możemy stwierdzić, czy picie miodu pitnego zapewnia jakiekolwiek korzyści zdrowotne dzięki zawartości probiotyków.

Miód pitny w nadmiarze wywołać negatywne skutki zdrowotne

Miód pitny - wady

Pomimo że miód pitny kojarzy się bardziej ze zdrowiem,  spożycie w nadmiernych ilościach może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne, które warto rozważyć przed napełnieniem kolejnego kieliszka.


Zawartość alkoholu

Zawartość alkoholu w miodzie pitnym wynosi od około 5% do 20%. Dla porównania, zawartość alkoholu w zwykłym winie wynosi 12-14%.

Choć liczba procentów w miodzie pitnym nie umywa się do wódki czy bimbru, warto tutaj poruszyć ważną kwestię. Nadmierne spożycie alkoholu może prowadzić do poważnych zagrożeń zdrowotnych, takich jak stłuszczenie wątroby, przewlekły stan zapalny czy upośledzone funkcjonowanie układu trawiennego i odpornościowego.

Nie ma bezpośrednich badań, które określają jak probiotyki w miodzie pitnym wpływają na zdrowie człowieka.

American Dietary Guidelines zaleca ograniczenie spożycia alkoholu do jednej porcji dziennie dla kobiet i dwóch dla mężczyzn. Jedna porcja to około 150 ml miodu pitnego o objętości 12% alkoholu.

Miód pitny powinien być traktowany jak każdy inny napój alkoholowy. Niestety nie można pić większych ilości w założeniu, że jest to dobre dla Twojego zdrowia.


Reakcje alergiczne

Większość ludzi dobrze toleruje miód pitny.

Jest zwykle bezglutenowy, choć zależy to od składników dodanych w procesie fermentacji. Tak więc w przypadku alergii na gluten, upewnij się dwukrotnie czy miód pitny nie ma żadnych ukrytych dodatków .

Oczywistością jest, że od spożycia powinny się bezwględnie wstrzymać osoby, które mają nietolerancję miodu lub alkoholu. Jeśli kiedykolwiek miałeś reakcję alergiczną na miód lub pyłek pszczeli, dobrym pomysłem jest po prostu rezygnacja z owego trunku. W skrajnych przypadkach spożycie może prowadzić nawet do wstrząsu anafilaktycznego.


Kalorie

Jak w przypadku każdego płynu z kaloriami, nadmiar miodu pitnego może negatywnie wpływać na zdrowie.

Picie zbyt dużej ilości jakiegokolwiek napoju alkoholowego, w tym miodu pitnego, zwiększa stężenie trójglicerydów we krwi. Dodatkowo może prowadzić do nadciśnienia i zwiększyć ryzyko otyłości oraz cukrzycy.

Jedna porcja dowolnego napoju alkoholowego zawiera około 14 gramów alkoholu, czyli około 100 kcal. Ze względu na zawartość miodu, do puli kalorycznej należy dodać cukier.


Podsumowanie

Miód pitny to napój alkoholowy wytwarzany z miodu, wody i drożdży.

Ze względu na zawartość miodu oraz probiotyków, przypisuje się mu wiele korzyści zdrowotnych, choć brakuje naukowych dowodów na poparcie tych twierdzeń.

Dodatkowo, jego zawartość alkoholu może negować korzyści, a w nadmiarze powodować problemy zdrowotne.

Jak w przypadku każdego innego napoju alkoholowego, najważniejszy jest umiar i rozsądek.


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5478293/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6136537/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4500982/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4590619/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25872593
https://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/appendix-9/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28154806
http://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/alcohol-and-heart-health

O autorze

Bartosz Ciesielski

Bartosz Ciesielski

Dietetyk sportowy i kliniczny, psychodietetyk oraz diet coach, członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, założyciel FitMed.

Dzięki ciągłemu poszerzaniu swojej wiedzy, otrzymał wiele tytułów, m.in Dietetyk Przyjazny Chorym na Celiakię. Na co dzień współpracuje z pacjentami z chorobami auto-immunologicznymi, gdzie osiąga bardzo dobre rezultaty. Specjalizuje się zwłaszcza w chorobach tarczycy. Prowadzi również sportowców zarówno na poziomie amatorskim jak i zawodowym.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad