Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Lecytyna – prozdrowotny fosfolipid

Lecytyna jest to składnik znajdujący się w każdej komórce naszego ciała. To tłuszcz z grupy fosfolipidów należący do tłuszczów złożonych, na które składają się kwasy tłuszczowe, glicerol, grupa fosforowa, a także przyłączony związek, którym może być na przykład: cholina, inozytol lub seryna. Dodatkowo w jej składzie jest także woda, węglowodany, trój glicerydy i glikolipidy.

Pełni ona w organizmie wiele funkcji, w tym poprawia pamięć, wspomaga pracę wątroby, obniża poziom cholesterolu. Można dostarczać ją do organizmu w postaci odpowiednio skomponowanej diety lub poprzez zażywanie odpowiednich suplementów. Do produktów bogatych w lecytynę należą między innymi żółtko jaja, soja, rzepak, orzechy ziemne i włoskie, a także wątróbka i pieczywo pełnoziarniste.

Działanie lecytyny

Lecytyna odgrywa w organizmie niezwykle ważną rolę i wpływa między innymi na poprawę przemiany materii, na tworzenie bariery ochronnej dla żołądka, czy też na odpowiednią pracę wątroby. Jest budulcem dla komórek ciała, szczególnie błon komórkowych. Jest jednym z elementów budujących otoczkę mielinową i tkankę mózgową. Reguluje poziom cholesterolu, wpływa na odpowiednią regenerację organizmu po wysiłku, a do tego pomaga przyswoić lepiej witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Lecytyna ma szereg właściwości. Jest zalecana osobom, które na co dzień pracują umysłowo, a także osobom w podeszłym wieku. Wpływa ona między innymi na pamięć, na koncentrację, na odpowiednią kondycję mózgu. Lecytyna jest także bardzo dobrym środkiem na potencję, jak również i na produkowanie nasienia. Jej zażywanie zwiększa liczbę plemników i ich ruchliwość. Lecytyna jest niezwykle cenna, gdyż działa na wiele obszarów ludzkiego funkcjonowania, począwszy od wymarzonej figury, bowiem pomaga trawić tłuszcze, przez lepszą pracę mózgu i walkę z depresją, po sprawne działanie całego organizmu, a to wszystko z pięknym wyglądem, bowiem odgrywa ona także znaczenie w procesie wolniejszego starzenia się ciała.

Dawkowanie

Przyjmuje się, iż ilość dziennego zapotrzebowania na lecytynę wynosi około 2 gramów. Oczywiście można ją przyjąć w postaci produktów bogatych w ten związek, jak na przykład 300 gramów pełnoziarnistego pieczywa. W określonych sytuacjach, przez krótszy okres czasu można zażywać do 6 gramów lecytyny, bez skutków ubocznych. Efekty przyjmowania widoczne są dopiero po 3 - 4 miesiącach, dlatego też należy uzbroić się w cierpliwość, by zobaczyć zmiany.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad