Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Jaka jest optymalna zawartość kurkuminy w kurkumie?

Kurkumina jest najcenniejszą substancją bioaktywną obecną w kłączu kurkumy. Jest to barwrnik o charakterze polifenoli, należący do grupy kurkuminoidów. Kurkumina wykazuje szeroki zakres prozdrowotnego działania na poziomie komórkowym i na poziomie całego organizmu. Ma silne właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe, antybakteryjne oraz przeciwnowotworowe, dlatego też jest z powodzeniem wykorzystywana w terapii wielu chorób – astmy, miażdżycy, cukrzycy, chorób neurodegeneracyjnych czy nowotworów.

Kurkumina ma zdolność do neutralizacji reaktywnych form tlenu, m.in. anionorodnika ponadtlenkowego, rodnika hydroksylowego i tlenku azotu. Chroni lipidy przed peroksydacją. Zwiększa poziom enzymów antyoksydacyjnych – peroksydazy glutationowej, S-transferazy glutationowej, katalazy oraz dysmutazy ponadtlenkowej. Ponadto, kurkumina działa silnie przeciwzapalnie – hamuje aktywację czynnika transkrypcyjnego NF-kB, regulującego ekspresję interleukin prozapalnych, cząsteczek adhezyjnych i cyklooksygenazy 2 (COX-2), kluczowych mediatorów stanu zapalnego. Zapobiegając powstawaniu złogów β-amyloidu, substancja ta chroni przed rozwojem choroby Alzheimera. Badania naukowe potwierdziły także właściwości chemoprewencyjne kurkuminy. Może ona hamować etap inicjacji i proliferacji komórek nowotworowych.

Kurkumina we wlewach

Powszechnie dostępne, sproszkowane kłącze kurkumy nie składa się w 100% z kurkuminy. Procentowa zawartość kurkuminy w przyprawach może różnić się w zależności od wielu czynników. Od czego zależy ilość kurkuminy w kłączu kurkumy?

Zawartość kurkuminy w sproszkowanym kłączu na poziomie 2,5% jest zadowalająca, a wartość powyżej 4% świadczy o wysokiej jakości produktu. Mniejsze natężenie substancji można łatwo zrekompensować poprzez zwiększenie ilości przyjmowanego proszku. Przeciętnie stosuje się 1-1,5 łyżeczki kurkumy, co daje około 5 gram proszku. Taka porcja 4% kurkumy dostarcza 0,2 g kurkuminy, natomiast 3% proszek o tej samej wadze zawiera 0,15 g.

Korzyści kurkuminy

Istnieje kilka gatunków kurkumy, mniej lub bardziej bogatych w kurkuminę, m.in. kurkuma wonna (C. aromatica), o niskiej zawartości kurkuminy oraz obfitująca w tę substancję kurkuma długa (C. longa, ostryż długi). Duże znaczenie ma także miejsce i sposób uprawy roślin. Według ”Medicinal and Aromatic Plants – Turmeric”, wysoką (10,2%) zawartością kurkuminy odznaczały się kłącza rosnące na terenie Parku Kaziranga w Indiach, podczas gdy pozostałe uprawy charakteryzują się niższą jakością, na poziomie 3-4%.  Kolejnym istotnym czynnikiem jest przetwarzanie surowca. Tradycyjne metody przetwarzania kłącza kurkumy pozwalają na zachowanie większości kurkuminy, a podgrzewanie, jako element procesu proszkowania, zawsze prowadzi do pewnych strat ilościowych. Dlatego też, aby zachować jak najwięcej tej cennej substancji, warto jest stosować całe kłącze kurkumy zamiast gotowego, sproszkowanego surowca.

Źródło:

https://www.turmericforhealth.com/turmeric-queries/mystery-solved-how-much-curcumin-your-turmeric-powder-should-have

Marta Ogorzałek

O autorze

Redakcja

Redakcja

www.muscle-zone.pl :)

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad