Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Jaka jest odpowiednia ilość snu dla mózgu?

Sen jest dobry na wszystko. Sen zwalcza choroby, daje ukojenie, pozwala zregenerować ciało i umysł, daje odprężenie, siłę i chęci do aktywnego spędzania czasu. To wszystko prawda, ale jeśli sypiamy regularnie i w odpowiedniej ilości godzin. Według prowadzonych od lat badań wynika, iż najzdrowsza długość snu wynosi 7-8 godzin. Jeśli jest go mniej źle, jeśli jest go jeszcze więcej też niedobrze. 

Badania nad długością snu

Przeprowadzone badania, które pojawiły się w periodyku Sleep pokazują, że niewłaściwy sen może przyczynić się w znaczący sposób do gorszego funkcjonowania, szczególnie w sferze poznawczej. Ci, którzy przed dłuższy czas śpią cztery godziny i mniej zdecydowanie gorzej funkcjonują i to straszne, ale tak jakby miały nawet o 9 lat więcej, niż mają w rzeczywistości. To co bardzo zaskakuje to również i fakt, że osoby śpiące dłużej niż 8 godzin także wykazywały zdecydowanie gorsze funkcje poznawcze mózgu, podobnie jak osoby śpiące za mało. Najlepiej w każdej niemal sferze radzili sobie ci, którzy spali 7-8 godzin.

Na co wpływa długość snu?

Każdy z nas odczuwa skutki niewyspania lub zbyt długiego spania. Prawda? Czujemy się osłabieni, nie potrafimy się ,,rozkręcić”, wszystko nam przeszkadza, każde bodźce działają na nas dużo silniej. Bez wątpienia długość snu ma znaczący wpływ na logiczne rozumowanie, na możliwości werbalne. Badania pokazują, że nie ma z kolei wpływu na pamięć krótkoterminową.

Dzięki prowadzonym badaniom wiele jesteśmy w stanie się dowiedzieć, jeśli w grę wchodzi nasze życie i prawidłowe funkcjonowanie. Każdy z nas doskonale wie, że optymalnie 8 godzin snu to najlepszy czas, aby móc odpocząć i zregenerować się. Mając taką możliwość starajmy się o ten aspekt dbać, bowiem ma on wpływ na całe nasze życie. Jeśli śpimy za krótko zacznijmy tak planować dni, aby móc wygospodarować więcej czasu na sen. Jeśli śpimy dłużej, nastawmy budzik i zacznijmy szukać sobie zajęć, by móc wypełnić nimi dzień nie mając przy tym aż tyle czasu, by aż tak długo leżeć w łóżku.

Warto przeczytać inne nasze tematy dotyczące snu:

Sen - rób to dobrze #1

Pierwsza część poradnika dotyczącego snu. Opisujemy w nim rolę rytmu dobowego oraz podstawowe czynniki mające wpływ na jakość naszego snu. Prawidłowa higiena snu to nie tylko nasze łóżko, ale również "dostrojenie" wielu czynników na które nie zwracamy uwagi przed snem.

Sen - rób to dobrze #2

Czy 8 godzin snu to optymalny czas na regenerację dla każdego z nas? Jak powinna wyglądać pobudka? - O tym i o wielu dodatkowych kwestiach dowiesz się z drugiej części naszego poradnika.

Znaczenie snu w sporcie

Intensywne treningi i zawody maksymalnie absorbują pokłady energii naszego organizmu, dlatego dla sportowca sen jest kluczowym aspektem dla regeneracji. W artykule dowiesz się w jaki sposób czerpać maksymalną regenerację ze snu i dzięki temu poprawisz swoje wyniki sportowe!

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad