Badania suplementów Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Jabłczan magnezu vs. cytrynian magnezu

W obecnym świecie, z dużą dostępnością badań i różnych związków chemicznych, tworzymy różne formy suplementów, by poprawiać ich skuteczność oraz różnicować działanie. 

Kwas jabłkowy i kwas cytrynowy są cząsteczkami, które zawierają jon wodoru, stąd właśnie ich nazwa. Kwasy po połączeniu z zasadą, tworzą obojętne związki, znane jako sole, stąd pomysł, na takie połączenie, by stworzyć związki obojętne, bardziej nam przydatne.

Naturalny magnez jest metalem alkalicznym, naturalnie występującym w srebrnej, metalicznej postaci i nie jest dobrze dostępny dla organizmu. Stąd pomysł na tworzenie soli magnezowych, jak właśnie cytryniany i jabłczany, co sprawia, że jest on organiczny i może być wykorzystywany przez organizm.

Który z nich będzie lepszy?

I jabłczan magnezu i cytrynian będą dobrze przyswajalne. Niewiele jest badań na temat różnic w ich skuteczności, natomiast oba na pewno zapewniają produkcję ATP, czyli energii komórkowej. Jabłczan i cytrynian magnezu uważane są za lepsze formy, które organizm może wykorzystać, zwłaszcza w porównaniu do tlenków i chlorków magnezu. Cytrynian magnezu zapewnia lepszą wchłanialność przez dłuższy czas (a np. glicynian lepiej sprawdzi się przy krótkotrwałym stosowaniu w dużych dawkach) [1].

Warto również porównywać ilość magnezu w tych preparatach. Żeby zrobić to lepiej można obliczać masę pierwiastkową magnezu, by zrozumieć tą różnicę (odjęcie masy cząsteczkowej magnezu od masy cząsteczkowej określonego typu magnezu, a następnie obliczenie całkowitego procentu przy użyciu tej liczby). Zdarza się tak, że w jednym produkcie będzie kilka procent więcej magnezu niż w drugim, a to już duża różnica.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że każda forma magnezu ma swoje właściwości - warto to sprawdzić i wybrać magnez idealny dla siebie. Tutaj możesz również znaleźć najlepsze formy magnezu! Dobrze jest pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar, będzie dla nas nieodpowiedni, zatem warto stosować się do wytycznych danego preparatu i przyjmować odpowiednie dawki magnezu.

 

Bibliografia:

  1. Walker, A. F., Marakis, G., Christie, S., & Byng, M. (2003). Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double‐blind study. Magnesium Research, 16(3), 183-191. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14596323

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czerpie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad