Badania suplementów Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

EAA – na rozwój tkanki mięśniowej

EAA to aminokwasy egzogenne, których organizm nie produkuje, ale które można dostarczyć mu w postaci odpowiedniej diety, jak również i suplementów. Aminokwasami wchodzącymi w skład EAA są między innymi L-lizyna, L-fenyloalanina, L-treonina, L-hustydyna, L-metionina, L-tryptofan, a także Leucyna, Izoleucyna i Walina. Aminokwasy EAA są niezbędnym składnikiem zbilansowanego odżywiania.

Działanie EAA

EAA są aminokwasami stosowanymi przez wielu sportowców. Jakie jest więc ich działanie i cel przyjmowania? Przede wszystkim odpowiadają one za procesy rozwojowe tkanki mięśniowej, dbając przy tym o ochronę włókien przed nadmiernym rozpadem. Pozwalają zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, zwiększając masę mięśniową. Są bardzo dobrym rozwiązaniem w celu regeneracji mięśni po intensywnym treningu. W trakcie ćwiczeń włókna mięśniowe nie ulegają uszkodzeniom, a po treningu procesy regeneracyjne odbywają się poprzez dostarczany materiał budulcowy. Podsumowując EAA wspomaga procesy anaboliczne, ogranicza katabolizm potreningowy i przyspiesza regenerację.

Dawkowanie EAA

Ilość przyjmowanego EAA uzależniona jest między innymi od masy ciała, częstotliwości i intensywności treningów oraz celów, jakie chcemy osiągnąć. Wszystko uzależnione jest od tego, czy decydujemy się na aminokwasy osobno czy w jednej postaci. Na pewno należy dostosować się do zaleceń, jakie zawarte są na ulotce. Przyjmowanie większej, niż zalecana dawka na pewno nie wpływa korzystnie, a może przyczynić się znacząco do negatywnych konsekwencji dla naszego zdrowia.

Badania potwierdzające skuteczność EAA

Według przeprowadzonych badań wynika, że EAA wpływa na zwiększenie masy mięśniowej. U osób ze zwiększoną zawartością leucyny synteza białek była wyższa o 33%. Kupując suplementy warto zwrócić uwagę na takie, które w swoim składzie zawierają leucynę, bowiem jej działanie znacząco wpływa na zwiększenie masy mięśniowej.

EAA wraz z połączeniem z węglowodanami przyczynia się do obniżenia stężenia kortyzolu we krwi. Obecność tych aminokwasów przyczynia się do zwiększenia wydajności sportowej, redukcji tkanki tłuszczowej, czy syntezy hormonu wzrostu, insuliny i serotoniny.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad