Healthy Lifestyle Odchudzanie Odżywianie

Dlaczego wiele osób unika soli? To jest teraz takie modne?

Witajcie!
Od kilku lat obserwuje modne ograniczanie spożycia soli do ilości minimalnych, a nawet zerowych. Spożywając pokarmy nisko-przetworzone, przy okazji będąc osobą aktywną możemy doprowadzać do sporych niedobór sodu w naszym organizmie, a przecież bez SOLI nie ma życia. 

NaCL- co to takiego?

  1. Prosty związek chemiczny, dostarczający do naszego organizmu: sód, chlor i jod (z uwagi na wzbogacanie soli w jod)
  2. Organizm człowieka w ok. 70% składa się z cieczy, która zawiera sól – jest więc ona niezbędnym elementem naszego organizmu.
  3. Regulacja gospodarki wodnej oraz kwasowo-zasadowej, wraz z potasem tworzy tzw. pompę sodowo-potasową, która kontroluje objętość komórki

Czynnikiem istotnie zwiększającym zapotrzebowanie na sód jest wysiłek fizyczny. Pierwiastek ten tracony jest bowiem obficie wraz z potem podczas aktywności sportowej.

Osoby aktywne często ograniczają sód powodując niedobory.

Natomiast jeśli jesteś sportowcem – Twoje zapotrzebowanie na sól zwiększa się o 100-200-300%!  Zależy to od tempa pocenia się, w każdym litrze potu tracimy około 2-4 gramów soli!

Nie ma zapotrzebowania na sól, jest natomiast zapotrzebowanie na sód jako składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Ja na redukcji dziennie muszę spożywać czasami 10-15 g i nie mam nadciśnienia, nie mam wody podskórnej, a gdy spożywam mniej obsypywany jestem skurczami.

Organizm jest tak inteligenty, że gdy nam brakuje sodu to zwiększy nam się ochota na pokarmy słone- autoregulacja!

Sól czy sód?

Dla celów znakowania żywności ustalono tzw. równoważnik soli, przyjmując, że 1 g sodu odpowiada około 2,5 g soli. Stąd zawartość soli w produkcie można łatwo obliczyć według wzoru:

sól (g) = sód (g) x 2,5

Dzienne zapotrzebowanie na sód to ok. 1500-2000 mg dla przeciętnej osoby. Sportowcy dużo więcej! Niedobór soli? Tan stresowy dla organizmu- zatrzymanie wody. Sporo soli, sporo ruchu? Nadmiar wydalany z moczem.

To teraz przyznajcie się, jak u Ciebie z tą solą? Mocno ograniczasz czy nie?!

Pozdrawiam was!
OLIWER

www.facebook.pl/olikanek

O autorze

Oliwer

Oliwer

Pasjonat kulturystyki, czynny kulturysta, dietetyk. Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego kierunek: Żywienie człowieka.
Prowadzenie online, diety, treningi, porady!

› Zobacz wszystkie artykuły

1 komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad