Diety Healthy Lifestyle Odżywianie Suplementacja Suplementy diety

Dieta przeciwzapalna w chorobie Hashimoto

Hashmioto jest chorobą układu immunologicznego. Tarczyca jest tylko obiektem ataku. Choroba Hashimoto przebiega z powstawaniem stanu zapalnego. Choruje na nią około 10-20 krotnie, więcej kobiet niż mężczyzn. Choroba ta dotyka coraz młodsze kobiety, co widzimy w naszym gabinecie. Jak leczyć tą chorobę i jak to jest, że tarczyca jest niszczona przez nasz układ immunologiczny? Tego dowiedzie się tego czytając ten artykuł.
Głównym zadaniem naszego układu immunologicznego jest ochrona przed patogenami takimi jak bakterie czy wirusy. Jednakże organizm osoby chorej na Hashimoto odbiera tarczycę, jako swojego wroga, co niesie ze sobą bardzo negatywne konsekwencje.
Organizm osoby chorej wytwarza przeciwciała przeciwko komórkom tarczycy i mówiąc kolokwialnie „zjada ją”. Hashmioto przez lata prowadzi do niszczenia i ostrego zapalenia tarczycy. Jak już wspomniałam, nie jest to choroba tarczycy, tylko układu odpornościowo/immunologicznego, dlatego z czasem mogą pojawiać się kolejne objawy takie jak celiakia, bielactwo, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1 czy anemia złośliwa. 
 
Jak niwelować stan zapalny i co najważniejsze jak wspomóc się żywieniem w tej chorobie, aby nie rozwijała się?
Podstawą są jelita -> centrum naszej odporności. Jak więc niwelować stan zapalny? Jak wesprzeć jelita, aby sprawnie funkcjonowały? Jaką dietę zastosować, aby sobie nie zaszkodzić?
To właśnie dieta przeciwzapalna przychodzi nam z pomocą.
Dieta, która wycisza cytokiny – system żywieniowy, który jest pomocny dla schorowanego układu immunologicznego.
 
Dieta przeciwzapalna eliminuje jak sama nazwa wskazuje wszystkie czynniki prozapalane, do których możemy zaliczyć:
  • Cukier – a raczej jego nadmiar,
  • Tłuszcze trans,
  • Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych,
  • Przetworzona żywność,
  • Przesmażone dania,
  • Fast-Foody,
  • Margaryny,
  • Używki,
  • Alkohol i papierosy.

_________________________________________

Oczywiście każdy z nas jest inny i dla jednego spożycie sera będzie promować stan zapalny ze względu na np. alergię a u kolejnej osoby – nie wywoła żadnego efektu. Dlatego dieta przeciwzapalna powinna opierać się na indywidualnej tolerancji produktów. Często w swym gabinecie mam do czynienia z osobami, które po badaniach alergii pokarmowej mogą spożywać niewiele produktów. To niestety rodzi szereg problemów ze zbilansowaniem jadłospisu. Jeżeli nie dysponujemy takimi badaniami warto wyłączyć z diety przynajmniej produkty wspomniane wyżej.
W chorobie Hashimoto konieczna może być dieta eliminacyjna. Wyklucza się gluten lub/i nabiał. Dziś jednak skupimy się na podstawowych założeniach diety przeciwzapalnej a nie eliminacyjnej.
No dobrze wiemy już, co eliminować z diety, ale na czym dieta przeciwzapalna powinna się opierać?
  • Pierwszy punkt o który należy zadbać to odpowiedni dowóz kalorii, białka, węglowodanów oraz tłuszczów i innych składników odżywczych.
  • Węglowodany wybierajmy z grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto do diety wprowadzić alternatywne źródła węglowodanów takie jak komosa ryżowa czy gryka.
  • Pamiętajmy, że dobre produkty zbożowe to produkty z pełnego przemiału: razowy i pełnoziarnisty chleb i produkty z razowej mąki, jak razowe makarony czy ciasta, płatki zbożowe i grube kasze.
  • Dieta powinna być bogata w kwasy omega-3 i co za tym idzie w ryby. W diecie przeciwzapalnej zaleca się spożywanie ryb 1-2 razy w tygodniu, szczególnie ryb tłustych morskich bogatych w kwasy tłuszczowe omega -3 (np. łosoś atlantycki, makrela, śledź, sardynka, halibut) korzystnie wpływające na nasz organizm.  W okresie jesienno -zimowym można także sięgać po tran.
  • Pamiętajmy o świeżych sezonowych warzywach i owocach.
  • Jeśli mowa o warzywach i owocach, dobrze wybierać te które najbardziej brudzą białą bluzkę – borówki, aronie, jagody. Ta grupa produktów stanowi również źródło błonnika.
  • Wspomniany błonnik, pęcznieje w żołądku, daje uczucie sytości, zapobiega zaparciom, chłonie toksyny i inne szkodliwe substancje i pozwala je łatwiej wydalić oraz rozpulchnia masy kałowe, dzięki czemu łatwiej się ich pozbyć. Błonnik jedzony w nadmiarze ma jednak swoje konsekwencje, tak jak toksyny, wiąże też witaminy i sole mineralne i ogranicza ich wchłanianie do krwi. Nie jest zalecany również osobom z chorym przewodem pokarmowym (refluks, podrażnienia błony śluzowej przełyku, żołądka i jelit, wrzody, choroby jelit, częste biegunki). Obserwujmy się, by łatwiej rozpoznać, czy nam szkodzi czy nie.
  • Najsilniej odporność stymulują warzywa cebulowe, czyli czosnek, różne odmiany cebul, por i szczypior. Są nie tylko źródłem olejków eterycznych i allicyny – skutecznego bakteriobójczego organicznego związku siarki, ale także są doskonałym prebiotykiem, tzn. posiadają specyficzną frakcję błonnika – błonnik rozpuszczalny w wodzie, nie trawiony przez nasze enzymy, ale przez nasze dobroczynne bakterie i powodujący ich namnażanie w jelitach.
  • Mięso wybierajmy ostrożnie – z zaufanych źródeł i nie przesadzajmy z jego obróbką termiczną. Warto opierać się także na roślinnych źródłach białek – kasze, nasiona strączkowe.
  • Do diety warto włączyć takie produkty jak: kiszonki, dobrej jakości podroby i mięsa, ryby, owoce morza, zdrowe tłuszcze takie jak oliwa z oliwek czy awokado.
  • Świetnym dodatkiem w diecie osoby chorej na Hashimoto jest olej lniany czy też olej z czarnuszki.
Taką przeciwzapalną dietą pomocną prawie w każdym przypadku jest dieta śródziemnomorska.
Jak wygląda przykładowy dzień takiej diety?
  • ŚNIADANIE
Banan
Kanapki z pumperniklem i warzywnym serkiem (ugotowana i zblendowana marchewka i papryka oraz jajka z dodatkiem oliwy z oliwek)
 
  • DRUGIE ŚNIADANIE
Sałatka owocowa: pomarańcz, kiwi, garść orzechów włoskich, łyżeczka nasion sezamu 

Curcumin 95 + Piperine
Kurkumina redukuje stany zapalne
 
  • OBIAD
Pomidory w sosie oliwkowo – orzechowym
Risotto z pieczarkami, czerwoną fasolą i mozzarellą bawolą + szpinak 
 
  • PODWIECZOREK
Jogurt kokosowy z pomarańczą i grejpfrutem
 
  • KOLACJA
Sałatka grecka z fetą kozią lub owczą
_________________________________________
 
Każdy w XXI wieku pyta dietetyka o suplementy a więc i o tym należy wspomnieć. Suplementacja dla osoby z Hashmioto jest specyficzna i dla każdego pacjenta inna, dlatego bardzo ciężko jest podać prostą listę suplementów, które może zastosować każdy chory.
Natomiast, jeżeli chodzi o suplementy, które (prawie) każdy może włączyć do swojej diety to jest ich kilka.
Jednym z głównych suplementów jest kurkumina. Kurkuma zawiera aktywną substancję – kurkuminę.
Dodawana jako suplement pomaga zmniejszyć stan zapalany w organizmie.
Resweratrol – również substancja przeciwzapalna, którą znajdziemy w takich owocach jak borówki, maliny, jeżyny, porzeczka czy aronia.
Warto również włączyć suplementacje dobrymi probiotykami, aby wesprzeć jelita – choć tutaj też podchodzimy zawsze bardzo indywidualnie.
W przypadku Hashmioto ważne jest również uzupełnienie niedoborów witaminy D3 a także witaminy C, czyli witamin przeciwzapalnych.
Bardzo cennymi źródłami naturalnej witaminy C są: papryka (jedna zaspokaja zapotrzebowanie na kwas askorbinowy na cały dzień), owoce dzikiej róży, czarna porzeczka i inne owoce jagodowe. Najlepiej jest je mrozić i zjadać w deserach surowe bez podgrzewania lub wyciskać z nich soki w wyciskarce.
Warto również zadbać o odpowiednią podaż magnezu, wapnia, cynku, selenu czy miedzi. Zawsze jednak pierwszym wyborem uzupełniania niedoborów powinna być dieta. Dopiero kolejnym suplementacja.

Jednak czy to wszystko?

Zdecydowanie nie!

Nasz organizm to całość. Zarówno fizyczność jak i psychika, które muszą ze sobą współgrać. Jeżeli jesteś zestresowany, nie bywasz na świeżym powietrzu, nie wysypiasz się, żyjesz w biegu, siedzisz cały dzień przed komputerem -> to twój organizm nie będzie zdrowy. Pamiętaj o filarach zdrowia. Redukuj stres, naucz się z nim radzić, naucz się odpoczywać. Światło słoneczne, świeże powietrze, natura, sen, odpoczynek jest równie ważny, co dieta i suplementy.

Odpowiednia dieta i styl życia są kluczem do sukcesu.
 
Paulina Ihnatowicz

_________________________________________

1.  Alicja E. RatajczakB–D, Małgorzata MoszakA,C–E, Marian GrzymisławskiA,E– Zalecenia żywieniowe w niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto  Piel Zdr Publ. 2017;7(4):305–311
2.  Stolinska H. , Wolanska D. Składniki pokarmowe istotne w niedoczynności tarczycy Żywienie Człowieka i Metabolizm
3.  Elwira P., Alicja H., Bohdan H.,  Niedoczynnoœæ tarczycy na tle autoimmunologicznym Alergologiai Immunologia 2007 tom 4 numer 3-4
4.  Asiki M., Binnetoglu M. Bozkurt N. Sen. H., Akbal E., Bakar C., Beyzit Y., Ukinic K., Decrease In TSH levels after lactose restriction In Hashimoto’s tyroiditid patients with lactose intolerance Endocrine, 2014 June 46(2) 279-84
5.  Fasano A., Shea-Donohue T., Mechanisms of Disease: the role of intestinal barrier function in the pathogenesis of gastrointestinal autoimmune diseases Nature Clinical Practice Gastroenterology & Hepatology volume2, pages416–422 (2005)
6.   Lernerm A., Torsten M., Changes In intestinal Wight junction permeability associated with industrial food additives explain the Rusing incidence of autommune Dease Autoimmunity Reviews Volume 14, Issue 6, June 2015, Pages 479-489

O autorze

Paulina Ihnatowicz

Paulina Ihnatowicz

Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku Dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Dodatkowo uzyskała tytuł licencjata na kierunku Administracja Zdrowiem Publicznym. Współzałożycielka Poradni MedFood. Obecnie studiuje online na uczelni amerykańskiej Functional Medicine University. Od drugiej połowy 2017 roku rozpoczyna doktorat z dietetyki.

Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. Obecnie właścicielka SanDiet, gdzie prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla czasopism branżowych. Występuje na najważniejszych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych.

Podejmowała ogrom współprac promujących zdrowy styl życia. Była prezesem Stowarzyszenia Propagatorów Zdrowia “Medella” nabierając doświadczenia dietetycznego np. w warsztatach żywieniowych dla dzieci przedszkolnych.
Na bieżąco bierze udział w szkoleniach stale rozszerzając swoją wiedzę.

› Zobacz wszystkie artykuły

1 komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad