Suplementacja

Czym jest Lactobacillus Acidophilus? – właściwości

Rodzaj bakterii naturalnie występujących w Twoich jelitach, Lactobacillus acidophilus, znany również jako L. acidophilus lub acidophilus, jest jednym z najbardziej znanych probiotyków (korzystnych mikroorganizmów, które mogą poprawiać zdrowie i chronić przed infekcjami).

Zastosowania dla Acidophilus

Acidophilus należy do grupy bakterii zwanych bakteriami kwasu mlekowego (lub Lactobacillus) ze względu na ich zdolność do konwersji cukrów do kwasu mlekowego i nadtlenku wodoru, substancji hamujących wzrost niepożądanych bakterii w jelitach. Żywność i suplementy wykonane z acidophilus mają pomagać w równoważeniu potencjalnie szkodliwych bakterii, które w przeciwnym razie mogłyby rozkwitać w jelicie z powodu choroby lub antybiotyków. Ponadto acidophilus jest niekiedy stosowany w celu zapobiegania i /lub leczenia następujących stanów chorobowych:

  • trądzik
  • bakteryjne zapalenie pochwy
  • zakażenie C. difficile
  • infekcja Candida
  • cukrzyca
  • biegunka
  • zakażenie E. coli
  • wyprysk
  • zespół jelita drażliwego (IBS)
  • nietolerancja laktozy
  • zakażenie układu moczowego (UTI)
  • drożdże

Niektórzy zwolennicy stosowania tego probiotyku twierdzą również, że acidophilus może pomagać  w utracie wagi i wzmacniać układ odpornościowy.

Korzyści ze stosowania Acidophilus

Chociaż acidophilus jest jednym z szerzej badanych probiotyków, odkrycia różnią się znacznie ze względu na różnice w populacjach pacjentów, szczepach acidophilus i innych czynnikach. Oto niektóre wnioski z dostępnych badań:

1) Wysoki poziom cholesterolu

Badania sugerują, że probiotyki mogą pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu, a acidophilus wydaje się być bardziej skuteczny niż inne gatunki. Na przykład w raporcie opublikowanym w Annals of Medicine w 2015 roku naukowcy dokonali przeglądu wcześniej opublikowanych badań dotyczących wpływu probiotyków na lipidy i czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Ich analiza wykazała, że ​​suplementy probiotyczne były skuteczne w obniżaniu poziomu cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL ("złego cholesterolu") oraz czynników związanych z chorobą sercowo-naczyniową (takich jak wskaźnik masy ciała, obwód talii i markery stanu zapalnego). Znaczącą redukcję LDL stwierdzono w próbach zawierających Lactobacillus Acidophilus w porównaniu z innymi probiotykami.

2) Biegunka

Podczas gdy acidophilus był badany jako potencjalny lek na biegunkę, najnowsze badania nie są pewne co do tego, czy może to pomóc w zapobieganiu biegunce związanej z C. difficile, rodzaju ciężkiej biegunki, która często dotyka starszych dorosłych w opiece medycznej, którzy wymagają leczenia antybiotykami o szerokim spektrum działania.

W przeglądzie badawczym opublikowanym na przykład w Cochrane Database of Systematic Reviews w 2013 r. naukowcy przeanalizowali 23 wcześniej opublikowane badania dotyczące stosowania różnych typów probiotyków w celu zapobiegania biegunce związanej z C. difficile i stwierdzili, że krótkotrwałe stosowanie probiotyków jest bezpieczne i skuteczne w zapobieganiu biegunce związanej z C. difficile u osób, które nie mają osłabionego układu odpornościowego lub nie są poważnie osłabione.

Późniejsze badanie opublikowane w The Lancet nie znalazło jednak dowodów na to, że probiotyczny suplement zawierający dwa szczepy Lactobacillus acidophilus (i dwa szczepy Bifidobacterium) może zapobiec biegunce związanej z antybiotykiem lub biegunce związanej z Clostridium difficile.

3) Bakteryjne zapalenie pochwy

Bakteryjne zapalenie pochwy jest powszechną infekcją pochwy wynikającą z braku równowagi
typów bakterii w pochwie. Według badania z 2014 r. suplementy Lactobacillus (w tym acidophilus) przyjmowane codziennie mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu bakteryjnego zapalenia pochwy.

Źródła Acidophilus

Bakterie kwasu mlekowego są wykorzystywane do wytwarzania wielu produktów spożywczych, w tym jogurtu, kefiru i maślanki. W szczególności kwas Acidophilus można znaleźć w jogurcie wytwarzanym przy użyciu żywych kultur acidophilus, innych fermentowanych produktach mlecznych, takich jak kefir i fermentowanych produktach sojowych, takich jak miso i tempeh. Liczba żywych organizmów różni się znacznie w zależności od produktu ze względu na różnice w metodach przetwarzania.

Suplementy z rodzaju Acidophilus występują w wielu postaciach. Niektóre zawierają pojedynczy szczep, podczas gdy inne zawierają wiele różnych szczepów lub gatunków bakterii. Można je znaleźć w kapsułce, tabletce, napojach, do żucia lub w postaci płynnej. Niektóre są dostępne w formie czopków.

Dostępne są również suplementy acidophilus, które nie zawierają produktów mlecznych lub są całkowicie bez mleka.

Niektóre suplementy acidophilus zawierają pektynę, rozpuszczalne włókno obecne w cytrusach i innych owocach. Zwolennicy twierdzą, że pektyna jest prebiotykiem (substancją, która sprzyja wzrostowi bakterii probiotycznych).

Mleko acydofilne można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością oraz w niektórych sklepach spożywczych i sklepach spożywczych z kuchnią azjatycką.

Potencjalne efekty uboczne

Do częstych działań niepożądanych należą dolegliwości trawienne, takie jak: gazy, wzdęcia, rozstrój żołądka lub biegunka. Chociaż większość działań niepożądanych ze strony przewodu pokarmowego zmniejsza się wraz z czasem stosowania probiotyku, należy go zaprzestać i skonsultować się z lekarzem jeśli nie ulegają one poprawie.

Jeśli u pacjenta wystąpi pokrzywka, wysypka skórna, świąd, trudności w oddychaniu, wymioty lub obrzęk twarzy, warg, języka lub gardła, należy przerwać stosowanie i uzyskać natychmiastową pomoc lekarską.

Podczas gdy wiele osób może tolerować acidophilus, nie jest on właściwy dla wszystkich.

Jeśli masz osłabiony lub upośledzony układ odpornościowy (z powodu schorzenia lub leczenia tłumiącego układ immunologiczny), możesz nie być w stanie brać acidophilus. W produktach acydofilnych powstałych na bazie produktów mlecznych mogą występować alergeny mleka lub ślady laktozy.

Istnieje także obawa, że ​​acidophilus może zwiększać ryzyko toksyczności D-mleczanu. Osoby
z zespołem krótkiego jelita, przerostem bakteryjnym jelita cienkiego, niedoborem tiaminy, niewydolnością nerek, cukrzycą lub operacją pomostowania żołądka mogą być bardziej zagrożone.

Unikaj acidophilus, jeśli masz schorzenie powodujące uszkodzenie jelit, ze względu na ryzyko ucieczki bakterii do innych części ciała co potencjalnie może spowodować poważne komplikacje, takie jak bakteriemia lub sepsa. Istnieją także doniesienia o innych gatunkach Lactobacillus zaangażowanych w infekcje, takie jak ropień i zapalenie opon mózgowych.

Nie należy przyjmować acidophilus, jeśli masz sztuczną zastawkę serca, zaburzenie zastawek serca lub cewnik żyły głównej ze względu na ryzyko zakażenia. Acidophilus może również osłabiać szkliwo zębów w miarę upływu czasu jego ekspozycji na zęby.

Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed zażyciem acidophilus. Należy także skonsultować się z pediatrą przed podaniem acidophilus dzieciom lub niemowlętom. Dzieci chore, przedwcześnie urodzone i dzieci z osłabionym układem odpornościowym są bardziej narażone na wystąpienie zdarzeń niepożądanych i powikłań.

W przeciwieństwie do leków wydawanych na receptę i bez recepty, amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) nie reguluje probiotyków (ani innych suplementów diety) ani nie testuje ich pod kątem bezpieczeństwa. Niektóre produkty mogą zawierać mniej niż podaną liczbę żywych organizmów. Inne produkty mogą być skażone innymi szczepami lub składnikami bakterii.

Podsumowanie

Pomimo szerokiego zakresu badań przeprowadzonych na acidophilus, w większości badań stosowano unikalną kombinację probiotyków lub ich różnych dawek, co utrudnia porównywanie wyników.

Chociaż acidophilus może wydawać się nieszkodliwy (ponieważ występuje naturalnie w ciele i wielu popularnych pokarmach), nie jest odpowiedni dla wszystkich. Jeśli rozważasz zażywanie acidophilusa w jakimkolwiek stanie, dobrym pomysłem jest skonsultowanie się z lekarzem, aby sprawdzić, czy jest on odpowiedni (i bezpieczny) dla Ciebie.

Jedzenie niektórych rodzajów jogurtu i kefiru może zwiększyć spożycie acidophilus. Możesz sprawdzić etykietę, aby zobaczyć, czy zawiera ona acidophilus. Inne źródła acidophilus to kimchi (tradycyjna fermentowana kapusta), kwaśne ogórki, kiszona kapusta, chleb na zakwasie i pasta miso.

A jak prawidłowo dobrać probiotyk? Dowiesz się tutaj!

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czerpie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad