Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Czy powinieneś brać suplementy DHEA?

Wiele osób twierdzi, że zrównoważenie hormonów jest kluczem do lepszego wyglądu i samopoczucia. Trudno się z tym nie zgodzić.

Chociaż istnieje wiele naturalnych sposobów na zbalansowanie hormonów, leki i suplementy mogą również zmieniać poziom hormonów i zapewniać mnogość korzyści zdrowotne.

DHEA jest naturalnym hormonem i popularnym suplementem, który może wpływać na poziom innych hormonów w twoim ciele.

Zostało ono zbadane pod kątem możliwości zwiększenia gęstości kości, zmniejszenia tkanki tłuszczowej, poprawy funkcji seksualnych i poprawy niektórych problemów hormonalnych.

Co to jest DHEA i jak właściwie działa?

DHEA, czyli dehydroepiandrosteron, jest hormonem produkowanym przez twoje ciało.

Część wyprodukowanego DHEA jest przekształcane w męskie i żeńskie hormony płciowe - testosteron i estrogen (1).

Jego działanie może być wywołane działaniem testosteronu i estrogenu po tej konwersji, jak również przez samą cząsteczkę DHEA (2).

Biorąc pod uwagę, że DHEA jest produkowany naturalnie, niektórzy zastanawiają się, dlaczego jest on spożywany jako suplement. Głównym powodem jest to, że poziom DHEA zmniejsza się wraz z wiekiem, a spadek ten jest mocno skorelowany z kilkoma chorobami.

W rzeczywistości szacuje się, że DHEA zmniejsza się nawet o 80% w okresie dorosłości. Nie dotyczy to tylko osób w podeszłym wieku. Młodzi dorośli mogą cierpieć z powodu deficytu DHEA, ponieważ poziom tego hormonu zaczyna spadać około 30 roku życia (3, 4, 5).

Niższe poziomy DHEA wiązane są z chorobami serca, depresją i podwyższoną śmiertelnością (1, 2, 4, 6, 7).

Kiedy przyjmujesz ten hormon jako suplement, jego poziom w twoim ciele wzrasta. Część z przyjmowanych suplementów jest również przekształcane w testosteron i estrogen (1).

Zwiększone poziomy tych trzech hormonów dają różnorodne efekty, które zostaną szczegółowo omówione w tym artykule.

PODSUMOWANIE:

DHEA jest naturalnym hormonem, który jest dostępny jako suplement diety. Niski poziom wiąże się z niektórymi chorobami, ale przyjmowanie go jako suplementu zwiększa jego poziom w organizmie.

Może zwiększyć gęstość kości

Niskie poziomy DHEA są związane z niższą gęstością kości, która zmniejsza się wraz z wiekiem (8, 9).

Co więcej, niskie poziomy DHEA są również związane ze zwiększonym ryzykiem złamań kości (10).

Ze względu na te powiązania, w kilku badaniach sprawdzono, czy DHEA może poprawić gęstość kości u osób starszych.

Niektóre badania pokazują, że przyjmowanie tego suplementu przez okres od jednego do dwóch lat może poprawić gęstość kości u starszych kobiet, ale nie u mężczyzn (11, 12).

Inne badania nie wykazały żadnych korzyści dla poprawienia gęstości kości po suplementacji DHEA, ale większość z tych badań trwała sześć lub mniej miesięcy (13, 14, 15).

Może być konieczne przyjmowanie tego suplementu przez dłuższe okresy w celu zwiększenia gęstości kości. Efekt ten może być silniejszy u starszych kobiet.

PODSUMOWANIE:

Niskie poziomy DHEA są związane z niższą gęstością kości i złamaniami kości. Suplementowanie DHEA przez minimum rok może zwiększyć gęstość kości, szczególnie u starszych kobiet.

Nie wpływa na zwiększenie rozmiaru ani siły mięśni

Ze względu na jego zdolność do podwyższania poziomu testosteronu, wiele osób uważa, że ​​DHEA może zwiększyć masę mięśniową lub siłę mięśni (16).

Jednak większość badań pokazuje, że przyjmowanie suplementów DHEA nie zwiększa masy mięśniowej ani wydajności mięśni.

Zostało to wykazane u młodych dorosłych, u osób w średnim wieku i starszych w okresach od czterech tygodni do jednego roku (17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).

W przeciwieństwie do tego, niewielka ilość badań dowiodła, że ​​ten suplement może poprawić siłę i sprawność fizyczną u osób słabych, starszych lub cierpiących na choroby nadnerczy, które nie funkcjonują prawidłowo (13, 24, 25).

Kilka badań wykazało, że nie poprawiło to sprawności fizycznej u osób starszych, ale inne donoszą o podwyższonej sprawności górnej i dolnej części ciała (24).

Ogólnie rzecz biorąc, ponieważ duża liczba badań nie wykazuje żadnych korzyści dla wielkości i siły mięśni, DHEA prawdopodobnie nie jest skuteczna w tych dwóch aspektach.

PODSUMOWANIE:

Chociaż suplementy DHEA mogą zwiększać poziom testosteronu w organizmie, zazwyczaj nie zwiększają one rozmiaru ani siły mięśni.

Wpływ DHEA na spalanie tłuszczu jest niejasny

Podobnie jak w przypadku masy mięśniowej, większość badań wskazuje, że DHEA nie jest skuteczny w zmniejszaniu masy tłuszczowej (17, 18, 20, 22, 23, 26, 27).

Jednak niektóre dowody sugerują, że suplementy DHEA mogą powodować niewielkie zmniejszenie masy tkanki tłuszczowej u starszych mężczyzn lub dorosłych, u których nadnercze nie działają prawidłowo (16, 28).

Jedno z badań wykazało, że DHEA zmniejszał masę tłuszczu o około 4% w ciągu czterech miesięcy, chociaż dotyczyło to pacjentów z zaburzeniami czynności nadnerczy (28).

Podczas gdy efekty standardowych suplementów DHEA na masę tłuszczu nie są imponujące, inna forma DHEA może być bardziej obiecująca.

W przypadku tej postaci suplementu, zwanego 7-Keto DHEA, odnotowano wzrost tempa metabolizmu u mężczyzn i kobiet z nadwagą (29).

Co więcej, podczas ośmiotygodniowego programu ćwiczeń u dorosłych z nadwagą, masa tłuszczu zmniejszyła się trzykrotnie efektywniej po zastosowaniu suplementów 7-Keto DHEA w porównaniu z placebo (30).

W tym badaniu osoby przyjmujące suplement utraciły około 6,4 funta (2,9 kg) masy ciała i 1,8% tkanki tłuszczowej. Ci z grupy placebo stracili tylko 2,2 funta (1 kg) i 0,6% tkanki tłuszczowej.

Podczas gdy potrzebne są dalsze badania, jest możliwe, że ta konkretna forma DHEA może pomóc Ci stracić tłuszcz.

PODSUMOWANIE:

Większość badań pokazuje, że standardowe suplementy DHEA nie są skuteczne w kwestii wsparcia redukcji tłuszczu. Jednak inna forma tego hormonu o nazwie 7-Keto DHEA może być bardziej skuteczna w wspomaganiu utraty tkanki tłuszczowej.

Może odgrywać ważą rolę w zwalczaniu depresji

Związek między DHEA i depresją jest złożony.

Niektóre badania dotyczące kobiet w okresie menopauzy wykazały, że kobiety z depresją miały wyższy poziom tego hormonu niż kobiety bez depresji (31).

Jednak niektóre osoby z ciężką depresją mają niższe poziomy DHEA niż osoby z łagodną depresją (6).

Podczas gdy związek pomiędzy poziomami DHEA i depresją nie jest do końca jasny, naukowcy badali, czy przyjmowanie DHEA jako suplementu może poprawić objawy depresji.

Niektóre badania pokazują, że może to pomóc w leczeniu depresji, szczególnie u osób z łagodną depresją lub u osób, które nie reagują na normalne leczenie (32).

Inne badania wykazały brak poprawy funkcji psychicznych lub wyników depresji u zdrowych, w średnim wieku i starszych osób dorosłych (33, 34, 35).

Niektórzy badacze ostrzegają nawet przed jej stosowaniem, ponieważ wyższe poziomy DHEA w organizmie wiążą się ze zwiększonymi objawami depresji u kobiet w średnim wieku (34).

Naukowcy muszą przeprowadzić zdecydowanie więcej badań, zanim zajmą jednoznaczne stanowisko w kwestii wykorzystywania DHEA w leczeniu depresji. Na ten moment wyniki eksperymentów są sprzeczne i niejednoznaczne.

PODSUMOWANIE:

Może istnieć związek między poziomem DHEA w ciele a depresją. Przyjmowanie go w celu zwalczania depresji nie jest zalecane, dopóki badania na ten temat nie zostaną pogłębione.

Może poprawić funkcje seksualne, płodność i libido

Nic dziwnego, że suplement wpływający na męskie i żeńskie hormony płciowe wpływa również na funkcje seksualne.

Na początku warto wspomnieć, że suplementy DHEA mogą poprawić funkcję jajników u kobiet z upośledzoną płodnością.

W rzeczywistości zwiększyło to sukces zapłodnienia in vitro (IVF) u 25 kobiet z problemami z płodnością (36).

U tych kobiet wykonano IVF przed i po leczeniu DHEA. Po leczeniu kobiety wyprodukowały więcej jaj, a wyższy procent jaj zapłodniono - 67%, w porównaniu do 39% przed leczeniem.

Jedno z badań wykazało, że kobiety, które przyjmowały suplementy DHEA podczas IVF miały 23% wskaźnik urodzeń żywych, w porównaniu do 4% wskaźnika urodzeń żywych w grupie kontrolnej (37).

Ponadto kilka badań wykazało, że suplementy te mogą zwiększać libido i funkcje seksualne zarówno u mężczyzn jak i kobiet (38, 39, 40).

Jednak największe korzyści zaobserwowano u osób z zaburzeniami funkcji seksualnych. Często nie obserwowano żadnych korzyści u osób bez problemów seksualnych (41, 42).

PODSUMOWANIE:

Suplementy DHEA mogą poprawić kilka aspektów czynności seksualnych, w tym libido i płodność u kobiet. Korzyści są widoczne przede wszystkim u osób z zaburzeniami funkcji seksualnych.

Może pomóc w leczeniu niektórych dysfunkcji nadnerczy

Nadnercza, które znajdują się na nerkach, są jednym z głównych producentów DHEA (1).

U niektórych osób występuje stan niewydolności kory nadnerczy, w którym nadnercza nie są w stanie wytwarzać normalnych ilości hormonów.

Ten stan może powodować zmęczenie, osłabienie i zmiany ciśnienia krwi. Może nawet stać się zagrożeniem dla życia (43).

Suplementy DHEA zostały zbadane pod kątem leczenia objawów niewydolności kory nadnerczy. Niektóre badania wskazują, że mogą poprawić jakość życia tych osób (44, 45, 25).

U kobiet z niewydolnością nadnerczy, DHEA zmniejszyło uczucie lęku i depresji, a także poprawiło ogólne samopoczucie i zadowolenie seksualne (46).

Jeśli cierpisz na niewydolność kory nadnerczy lub inne problemy z nadnerczami, możesz porozmawiać ze swoim lekarzem o ewentualnym włączeniu DHEA do diety.

PODSUMOWANIE:

DHEA jest produkowany naturalnie przez nadnercza. Osoby z problemami nadnerczy mogą odczuwać poprawę jakości życia, przyjmując ten hormon jako suplement.

Dawkowanie i działania niepożądane

Chociaż za bezpieczne uważa się dawki 10-500 mg, DHEA najczęściej przyjmuje się w zakresie 25-50 mg na dobę (32,41, 42).

Dawka 50 mg na dzień może być bezpiecznie stosowana przez rok, a 25 mg na dobę może być bezpiecznie stosowana nawet przez dwa lata.

Przy stosowaniu nie dłużej niż dwa lata, suplementy DHEA wydają się być bezpieczne i nie generujące poważnych skutków ubocznych (26, 47).

Drobne efekty uboczne obejmują tłustą skórę, trądzik i zwiększony porost włosów w pachach i okolicy łonowej (4).

Co ważne, suplementy DHEA nie powinny być przyjmowane przez osoby z nowotworami związanymi z hormonami płciowymi (nowotwory piersi, jąder itp.) (4).

Najlepiej porozmawiać z lekarzem przed rozpoczęciem przyjmowania suplementu DHEA.

PODSUMOWANIE:

Typowa dzienna dawka wynosi 25-50 mg. Dawka ta może być bezpiecznie stosowana przez okres do dwóch lat bez poważnych skutków ubocznych. Jednak przed użyciem tego suplementu należy porozmawiać z lekarzem.

Na zakończenie

Korzystne efekty związane z DHEA można zaobserwować przede wszystkim u osób z niskim poziomem DHEA lub cierpiących na niektóre schorzenia nadnerczy.

Dla młodych, zdrowych osób przyjmowanie DHEA prawdopodobnie nie jest konieczne. Hormon ten produkowany jest naturalnie w organizmie, a więcej nie zawsze oznacza lepiej.

Zaleca się skonsultowanie się z lekarzem, jeśli myślisz o przyjmowaniu tego suplementu.

 

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12899651
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20375886
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15261843
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25022952
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6235241
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28449564
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24704256
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11907709
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10821876
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10934651
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19321570
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18084691
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20863330
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17263636
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11932279
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23824417
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21521341
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10601178
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10613429
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639206
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15989411
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16804050
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21789881
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21649617
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18000094
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18029465
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14628495
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15636426
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17418559
  30. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0011393X00800260
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3690802/
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25039497
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18482290
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21773816
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17054283
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16997936
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20729538
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21942655
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16849414
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10096389
  41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28118059
  42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25279571
  43. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24503135
  44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19773400
  45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25617170
  46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10502590
  47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11581005

 

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad