Badania suplementów Ciekawostki treningowe Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Cytrulina – poprawa pompy mięśniowej

Cytrulina jest to związek chemiczny należący do grupy aminokwasów, będący pochodną ornityny. Jest jednym ze składników biorących udział w cyklu Krebsa podczas którego powstaje mocznik. Jest niezwykle istotna w organizmie każdego człowieka, a szczególnie ważna w środowisku kulturystów bowiem jest ona substancją, która polepsza wytrzymałość i dodaje siły.

Cytrulina wykorzystywana jest do produkcji argininy. Przedostaje się do krwiobiegu zwiększając przy tym produkcję tlenku azotu, co z kolei przyczynia się do zdecydowanie lepszych efektów jeśli chodzi o aktywność fizyczną. Odpowiednia suplementacja cytruliną przynosi bardzo zadowalające efekty.

Działanie cytruliny

Cytrulina jest istotna zarówno w farmakologii, jak również jeśli nie przede wszystkim w sporcie. To właśnie ona wspiera proces syntezy argininy, a więc im więcej cytruliny tym więcej argininy w organizmie, a im więcej argininy tym większa ilość tlenku azotu, która przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych i jeszcze lepsze ukrwienie mięśni. Aminokwas ten wykazuje działanie antykataboliczne chroniąc mięśnie przed rozpadem po wysiłku fizycznym, a więc doskonale wpływa na regenerację po treningu. Działanie cytruliny przyczynia się do zwiększenia wytrzymałości mięśniowej i efektywnego funkcjonowania tkanki mięśniowej. Niweluje uczucie zmęczenia i wyczerpania organizmu.

Dawkowanie cytruliny

Każdy trenujący człowiek przyjmując cytrulinę powinien dawkować ją w ilości nie większej niż 4-6 gramów na dobę. Dobrze jest przyjmować ją razem z argininą, dlatego że wykazuje ona wtedy zdecydowanie silniejsze działanie. Najlepszym czasem jej zażywania jest przyjęcie aminokwasu zarówno przed treningiem, jak również i tuż po nim. W późniejszym okresie dawkę można minimalnie zwiększyć, ale zgodnie z zaleceniami producenta lub lekarza.

Jabłczan cytruliny

Jabłczan cytruliny jest to połączenie cytruliny i kwasu jabłkowego. Cytrulina bierze udział w cyklu mocznikowym wspomagając neutralizację toksycznego amoniaku, z kolei kwas jabłkowy bierze udział w przemianach energetycznych. Dzięki połączeniu tych dwóch składników w jedną molekułę, każda osoba trenująca i żyjąca aktywnie może czerpać dzięki niej szereg korzyści. Działanie jabłczanu cytrulinowego wpływa między innymi na wytrzymałość siłową, jak również i wydolność tlenową. Ponadto wpływa na poprawny balans kwasowo- zasadowy w organizmie, zmniejsza gromadzenie się kwasu mlekowego we włóknach mięśniowych, ogranicza ból po treningu do minimum.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad