Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Cholina – booster mózgu

Cholina jest to substancja zaliczana do witamin z grupy B, inaczej nazywana witaminą B4. Występuje w naszym organizmie, będąc produkowaną dzięki obecności witaminy B9 i B12, a także aminokwasów, w tym metioniny i seryny. Cholinę można dostarczyć w postaci pożywienia lub poprzez odpowiednie suplementy. Polecana jest szczególnie osobom, które narażone są na przewlekły stres. Największe jej ilości znajdują się w żółtku jaja, w orzechach, szpinaku, soczewicy, płatkach owsianych, a także w kapuście, w grochu, w fasoli, w rybach, mleku, czy też w serze.

Działanie choliny

Cholina prowadzi do powstawania acetylocholiny, a więc neuroprzekaźnika odgrywającego niezwykle ważną rolę dla układu nerwowego. Podnosi poziom dobrego cholesteroli, zapobiega odkładaniu się tłuszczu w tkankach, chroni wątrobę przed uszkodzeniami, czy też wpływa na metabolizm . Ułatwia ona wchłanianie witamin, które rozpuszczalne są w tłuszczach. Jest ważna dla kobiet w ciąży, gdyż poprawia ona przepływ krwi w łożysku.

Cholina wpływa na naszą koncentrację, na zapamiętywanie, na łagodzenie stanów depresyjnych. Wycisza, uspokaja, relaksuje. Dzięki niej nasze serce może być w dobrej kondycji, będąc jednocześnie chronionym przed wieloma powikłaniami i wadami. Cholina pobudza perystaltykę jelit, pozwala usuwać toksyny z organizmu, bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek.

Dawkowanie

W zależności od wieku zapotrzebowanie na cholinę jest różnorodne i tak na przykład niemowlęta potrzebują jej 125 mg/dobę, dzieci 200 - 375 mg/ na dobę w zależności od wieku, kobiety 425 mg/na dobę, a mężczyźni 550 mg/na dobę. Jej niedobór może prowadzić do uszkodzenia wątroby, czy też do stwardnienia tętnic.

Z całą pewnością warto postawić na cholinę w swojej diecie, gdyż niesie ona za sobą wiele zalet. Do najważniejszych należą między innymi prawidłowy rozwój płodu i zmniejszone ryzyko wystąpienia wad wrodzonych, a także transport substancji odżywczych, dlatego też kobieta w ciąży powinna przyjmować nawet 550 mg choliny na dobę. Obniża ona cholesterol, zmniejsza wystąpienia cukrzycy i nadciśnienia, a do tego jest najlepszym rozwiązaniem, by polepszyć pamięć oraz koncentrację, bez względu na wiek.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czerpie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad