Badania suplementów Healthy Lifestyle Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

B12 – jakie niesie za sobą korzyści?

Witamina B12 zwana inaczej kobalaminą, bądź też pospolicie witaminą czerwoną jest związkiem należącym do witamin z grupy B, wpływającym przede wszystkim na aspekt psychiczny, ale i nie tylko. Ma nieoceniony wpływ na układ krążenia i układ pokarmowy. Dzięki niej mózg pracuje na wysokich obrotach, a choroby psychicznie nie są mu groźne. Witamina B12 rozpuszcza się w wodzie i bez wątpienia jest jedną z tych, które na każdy etapie życia stanowią bardzo ważą rolę. Każde niepokojące objawy należy od razu zbadać, by uchronić się przed poważnymi w skutkach konsekwencjami.

Działanie

Działanie witaminy B12 jest niezwykle szerokie. Najważniejszą rolę jaką pełni, to dba o układ nerwowy, wpływając przede wszystkim na zdrowie psychiczne. Przeciwdziała zmęczeniu, ciągłej senności i braku energii. Wpływa na równowagę i prawidłowe chodzenie. Chroni przed rozdrażnieniem, złym humorem i ogólnie negatywnym nastawieniem poprzez syntezę serotoniny.

Witamina B12 ma wpływ na naszą morfologię zapobiegając powstawaniu anemii. Bierze ona bowiem udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych w szpiku. Co więcej przeciwdziała powstawaniu miażdżycy i poważnych chorób układu sercowo – naczyniowego.

Witamina B12 wspomaga także leczenie zapalenia wątroby typu C i pozbycie się wirusa HCV. Dodatkowo badania pokazują, iż może mieć ona wpływ za zapobieganie chorobie Alzhaimera lub też łagodzeniu objawów tej choroby.

Dawkowanie

Ilość witaminy B12 potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu zależna jest od wieku. I tak małe dzieci potrzebują jej 0,9 ug/d, starsze 1,2 - 1,8 ug/d. Osoby dorosłe do 2,4 ug/d. Najwięcej jej potrzebne jest kobietom w ciąży, bo aż 2,6, a także mamom karmiącym 2,8ug/d. Jeśli niedobory są zbyt duże, może się zdarzyć, że witaminę B12 przyjmuje się w postaci zastrzyków. Warto bez wątpienia stawiać na dietę, która jest bogata w B12. Co warto więc jeść? Na pewno ryby, mleko, jaja, sery i wędliny. Dużo tej witaminy znajduje się także w nerkach i wątrobie oraz w drożdżach.

Niedobór

Jeśli witaminy B12 jest w organizmie zbyt mało mogą pojawić się zaburzenia ze strony układu nerwowego, niedokrwistość, hiperhomocysteinemia, zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka, a także problemy z wchłanianiem. Jakie objawy świadczą o niedoborze? Na pewno ciągłe zmęczenie i osłabienie organizmu. Pojawiają się bóle głowy, brak apetytu, zaburzenia czucia. U wielu osób występują problemy z pamięcią i koncentracją, a także przyspieszona akcja serca. W zaawansowanym niedoborze może wystąpić zaburzenie świadomości, zaburzenia poznawcze, jak również i stany depresyjne.

Nadmiar

Nadmiar rzadko kiedy jest spotykany, gdyż witamina B12 rozpuszcza się w wodzie, będąc wydalana z potem i moczem. Jeśli zażyjemy jej więcej, niż zaleconą ilość, zostanie ona po prostu wydalona bez żadnych skutków ubocznych dla organizmu.

Polecany produkt

W aptekach znaleźć można różnorodne firmy, które oferują pacjentom witaminę B12. Z pewnością w zależności od objawów, problemów i poziomu tej witaminy w organizmie wybrać można określoną dawkę. Warto również zastanowić się nad formą kobalaminy, które możesz poznać tutaj.  W tym przypadku polecimy ciekawy produkt, jakim jest zmetylowana forma witaminy B12 z firmy Apollo's Hegemony. Jest ona w formie wysoce biodostępnej, dzięki czemu usprawnia procesy metylacji, reguluje stężenie cholesterolu i działa przeciwzapalnie.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czerpie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad