Badania suplementów Ciekawostki treningowe Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Arginina – aminokwas na wsparcie treningowe

Arginina jest to aminokwas zasadowy, zwany inaczej l-argininą, który organizm wytwarza sam z innych związków znajdujących się w organizmie. Arginina zamieniana jest w tlenek azotu, w agmatynę oraz w kwas glutaminowy. Głównym jej zadaniem jest transport tlenu do komórek i lepszy przepływ krwi przez naczynia krwionośne, a także i mięśnie. Wchodzi ona w skład białka nasienia, bierze udział w syntezie hormonu wzrostu.

Działanie argininy

Działanie argininy na organizm człowieka, a także w sposób szczególny na osoby trenujące jest bardzo duży. Nie bez powodów jej zażywanie jest tak bardzo popularne. Na co więc wpływa?

  • jest substratem w syntezie tlenku azotu powodując rozluźnienie mięśni gładkich w naczyniach krwionośnych doprowadzając do lepszego przepływu krwi,
  • wspomaga profilaktykę i terapię miażdżycy, choroby wieńcowej, nadciśnienia i arytmii serca,
  • wspomaga regenerację po treningu,
  • wpływa na stan mikroflory jelitowej,
  • ma znaczenie we wsparciu systemu odpornościowego,
  • reguluje metabolizm,
  • wpływa na zachowanie szczupłej sylwetki,
  • zmniejsza lepkość krwi,
  • obniża ciśnienie skurczowe i rozkurczowe,
  • poprawia insulino wrażliwość u chorych z cukrzycą typu II.

Dawkowanie argininy

Zalecana dawka przyjmowania argininy wynosi 5 gramów na dobę i zaleca się przyjmowanie jej po treningu. Nie powinniśmy zwiększać dawki, gdyż nadmiar może doprowadzić do wystąpienia skutków ubocznych, w tym do obniżenia odporności, nasilenia problemów gastrycznych, a także do suchości skóry i włóknienia nerek.

Rodzaje argininy

Występuje kilka odmian argininy, które można wybrać w zależności od naszych preferencji, od ceny, jak również i od sposobu przyjmowania tego suplementu. I tak wyróżnić możemy między innymi:

  • L-arginina - jest to aminokwas występujący w wolnej formie, bardzo popularny, ale wykazuje niską tolerancję przez co należy stosować jej więcej.
  • AAKG - jest to alfa-ketoglutaran L-argininy, który wykazuje większą wchłanialność niż sama l-arginina. Wspomaga syntezę białek, rozszerza naczynia krwionośne, usprawnia transport składników aktywnych do komórek.
  • chlorowodorek l-argininy jest to arginina dobrze rozpuszczalna w wodzie, ale stosunkowo wolno przyswajalna.
  • jabłczan l-argininy - jest to sól powstała z połączenia l-argininy i jabłczanu. Dobrze przyswajalny, szybko działający, ale wykazujący krótkotrwałe efekty.
  • piroglutamat l-argininy - jest to sół powstała z połączenia argininy z kwasem piroglutaminowym. Suplement ten wzmacnia endogenną produkcję hormonu wzrostu.
  • ester etylowy l-argininy - jest to arginina postała w wyniku estryfikacji. Arginina taka jest bardzo stabilna i biodostępna. Choć jest to suplement stosunkowo drogi, wykazuje jedne z najlepszych właściwości.

O autorze

Sylwia Lelonek

Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką. W wolnym czasie trenuje i podróżuje. Wiedzę czepie ze szkoleń, książek, najnowszych badań i merytorycznych dyskusji.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad