Healthy Lifestyle Suplementacja Suplementy diety

Adaptogeny – jak wpływają na nasze zdrowie?

Coraz więcej osób sięga po różnego rodzaju zioła w celu leczenia swoich dolegliwości. Jak się okazuje, adaptogeny są bardzo skutecznymi środkami, które łagodnie stymulują układ odpornościowy. Czym właściwie są adaptogeny i jak mogą wpłynąć na nasze zdrowie?

Czym są adaptogeny?

Termin adaptogen pochodzi od łacińskiego czasownika adaptare, co oznacza przystosowywać, dopasowywać. Do tej grupy zaliczamy zioła, które z jednej strony wzmacniają pracę układu immunologicznego, a z drugiej dopasowują swoje działanie w zależności od potrzeb organizmu. Czyli przywracają równowagę, uzupełniając lub obniżając, np. poziomy hormonów. Wpływają na organizm na poziomie komórkowym, dzięki czemu zwiększają jego odporność na stres.

Adaptogeny są zazwyczaj dostępne w różnych formach: tabletki, proszek, skoncentrowane ekstrakty.

Jak adaptogeny wpływają na organizm?

Jak już wspomniałam wcześniej, przede wszystkim stymulują układ immunologiczny do pracy –  dzięki temu łatwiej jest nam sobie radzić ze stresem. Te zioła mają bardzo szerokie spektrum działania – mogą wspierać pracę wątroby, układu hormonalnego, wspomagają pracę serca i mózgu. Dzięki adaptogenom, odciążamy także nadnercza, które są przeładowane różnego rodzaju stresorami. Działają także przeciwzapalnie i podnoszą odporność.

Przeciwutleniacze zawarte w adaptogenach chronią organizm przed stresem oksydacyjnym. Stopniowo zwiększają naturalną odporność organizmu oraz opóźniają procesy starzenia. Gdy są przyjmowane systematycznie – poprawiają ogólną kondycję ciała, wspierają regenerację organizmu i przyspieszają proces rekonwalescencji po chorobie.

Adaptogeny – przeciwwskazania

Zioła te są bardzo bezpieczne w stosowaniu (nie stwierdzono skutków ubocznych ich stosowania) i mogą się nimi wspierać osoby zdrowe i chorujące.

Warto jednak pamiętać, że nie zaleca się adaptogenów, następującym osobom:

  • Przyjmującym niektóre leki (szczególnie preparaty insulinowe, leki przeciwzakrzepowe), gdy przyjmujemy stale leki, warto sprawdzić, czy dany adaptogen nie wchodzi w nimi w interakcje,
  • Przyjmującym antydepresanty,
  • Spożywającym bardzo często alkohol,
  • Kobietom w ciąży i karmiącym piersią.

Zastosowanie adaptogenów w chorobach autoimmunologicznych

Tutaj należy uważać, ponieważ, w chorobach autoimmunologicznych nasz układ odpornościowy jest nadmiernie pobudzony i produkuje przeciwciała przeciwko różnym tkankom naszego organizmu. To sprawia, że nieraz dołożenie do tego adaptogenu może jeszcze mocniej zastymulować układ odpornościowy i może nastąpić zaostrzenie choroby.

Odpowiednio dobrane adaptogeny potrafią jednak zdziałać wiele dobrego, a niektóre mają także właściwości wyciszające układ odpornościowy. Dlatego warto w tym wypadku poradzić się specjalisty, ponieważ dobór odpowiedniej substancji jest bardzo ważny.

Lista adaptogenów

Oto kilka przykładów adaptogenów wraz z ich zastosowaniem – dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć ich działanie.

Ashwagandha

Działa kojąco, wspomaga przy bezsenności, a także stymuluje pracę tarczycy. Stymuluje także produkcję neuroprzekaźników, co może pomóc przy stanach depresyjnych. Zawiera też sporo żelaza, więc jest zalecana przy anemii.

Bazylia azjatycka (Holy Basil)

Łagodzi uczucie napięcia i pomaga w radzeniu sobie ze stresem. Wspomaga także pamięć, koncentrację i poprawia ogólne samopoczucie. Ma także silne działanie antyoksydacyjne.

Czarci pazur

To zioło jest polecane przede wszystkim przy leczeniu bólów reumatycznych oraz RZS (reumatoidalnego zapalenia stawów). Ma działanie wspomagające detoks organizmu, a także wspomaga przy alergiach i dnie moczanowej. Nie można go stosować razem z preparatami insulinowymi.

Cytryniec chiński

To doskonała pomoc przy stanach depresyjnych, wspomaga także w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego lub umysłowego. Wspomaga pracę wątroby, ułatwiając tym samym oczyszczanie organizmu.

Gotu Kola

Poprawia pamięć i koncentrację, przyspiesza regenerację organizmu i gojenie się ran. Wspiera także pracę układu krwionośnego.

Grzyby Shiitake

Mają silne działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne – wspomagają w stanach obniżonej odporności oraz przy przeziębieniach. W medycynie chińskiej są stosowane przy wrzodach, cukrzycy czy anemii.

Maca

Maca to prawdziwy regulator gospodarki hormonalnej – zarówno męskiej jak i żeńskiej (m.in. podwyższa libido, poprawia sprawność seksualną, łagodzi objawy menopauzy, a także reguluje zaburzenia miesiączkowania). Wspomaga także pracę nadnerczy i tarczycy.

Lukrecja

Wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wzmacnia także kości, ścięgna i stawy oraz promuje wzrost mięśni.

Ostropest plamisty

Jest polecany przede wszystkim przy problemach z wątrobą – zawarta w nim sylimaryna zapobiega dysfunkcjom wątroby i łagodzi skutki uboczne terapii lekami. Ostropest także wpływa korzystnie na pracę mózgu i zapobiega zmianom neurodegeneracyjnym.

Różeniec górski

Różeniec wspomaga w stanach wyczerpania fizycznego, niweluje uczucie wypalenia. Jest polecany sportowcom podczas intensywnych treningów, oraz wspomaga reakcję na stres.

Traganek

Często jest używany, jako wsparcie w chorobach nowotworowych. Wspiera także pracę nadnerczy i serca. Dodatkowo poprawia zdolność uczenia się, pamięć i koncentrację, a także reguluje pracę gospodarki cukrowej. Traganek nie jest polecany dla osób, biorących leki przeciwzakrzepowe, ponieważ może zostać nasilone ich działanie.

Triphala

Warto jej używać przy problemach pokarmowych. Niweluje zaparcia, poprawia wchłanianie substancji odżywczych. Ponadto obniża podwyższone ciśnienie krwi i ma działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Żeń-szeń syberyjski

Sprawdzi się w stanach dużego przemęczenia, osłabienia i wytężonego wysiłku fizycznego lub umysłowego. Pomaga radzić sobie ze stresem i silnie pobudza układ odpornościowy do pracy.

Żeń-szeń koreański

Wspomaga w radzeniu sobie ze stresem. Wpływa na regenerację nadnerczy, a także stymuluje podwzgórze i przysadkę mózgową do produkcji hormonów. Wspomaga także przy menopauzie oraz obniża poziom cukru we krwi.

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3991026/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28640972

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19500070

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16261511

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23195818

O autorze

Ewa Burzyńska

Ewa Burzyńska

Dietetyk, pasjonatka medycyny funkcjonalnej. Na co dzień specjalizuje się w przypadkach, wymagających wsparcia gospodarki hormonalnej.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad