Diety Odchudzanie Odżywianie

WĘGLOWODANY W DIECIE KETOGENICZNEJ

Wiele osób pyta mnie o to ile węglowodanów mogą jeść na diecie ketogenicznej oraz LCHF. Oczywiście jak zawsze odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu rozmaitych czynników jak zapotrzebowanie kaloryczne, na które wpływ mają płeć, wiek, waga, wzrost, aktywność fizyczna, ale i stopień adaptacji, wrażliwość insulinowa itp. O ile na dietach niskowęglowodanowych i wysokotłuszczowych unikamy węgli typu makaron, ryż, kasza, mąka, cukier itp. tak w przypadku warzyw a nawet owoców wcale nie jest ich tak mało a szczególnie u osób zaadaptowanych i aktywnych fizycznie 😉 Ponadto należy pamiętać o optymalizacji i sezonowości swojego modelu odżywiania. Wiosną i latem jemy nieco inaczej niż zimą i nawet na keto nie walczymy z naturą, która daje nam wtedy słońce, dłuższe dni oraz właśnie świeże warzywa i owoce, z którymi lepiej sobie radzimy z racji reakcji słońce-insulina 😉 W tej chwili polecam bazować na regionalnych produktach a szczególnie kiszonkach za to nadchodząca wiosna da nam naturalnie więcej możliwości 😉

Warzywa są nieodzownym elementem każdej zdrowej diety, w tym również LCHF czy ketogenicznej. Zawierają wiele cennego błonnika, witamin oraz minerałów. Generalnie większość warzyw zawiera niewielkie ilości węglowodanów, ale na adaptacji i przy redukcji wagi warto skrupulatnie pilnować by nie przekroczyć wskazanego limitu – Mówi się o umownych 20-30 g dziennie w okresie adaptacji aby wejść w stan ketozy, ale to bardzo indywidualna kwestia. Osobiście polecam 1-5% dziennego zapotrzebowania w postaci węglowodanów pochodzących właśnie z warzyw.

Oczywiście ta lista nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie, redukcji, stabilizacji wagi. Makro oraz produkty wyznaczają różne czynniki tak banalne jak płeć, wiek, wzrost, waga, cel, aktywność fizyczna, stopień adaptacji, stosowane zimno, ale i nietolerancje pokarmowe, choroby a także chociażby pora roku bo latem naturalnie występują owoce i warzywa, jest więcej słońca i widać to też na talerzu 😉

Warzywa o dużej ilościach węglowodanów i skrobi, których należy przede wszystkim unikać (osoby mocno zaadaptowane, aktywne mogą tutaj eksperymentować obserwując organizm 😉 )

  • ziemniaki w każdej postaci
  • buraki
  • marchew
  • kukurydza
  • groszek
  • groch
  • fasola biała
  • czerwona
  • bób
  • soczewica
  • soja

Co do owoców to oczywiście są zdrowe (najlepiej spożywać te regionalne a nie takie, które jadą do nas z dalekich krajów) i także zawierają mnóstwo błonnika, witamin, minerałów ale… niestety trzeba na nie uważać ze względu na zawarte w nich cukry proste szczególnie u osób rozpoczynających dietę oraz na redukcji. Poza tym to nadal słodki smak, od którego warto się uwolnić by łatwiej przejść ten okres i osiągnąć cel jakim jest adaptacja lub redukcja 😉

Oczywiście raz jeszcze zaznaczam, że ilość dozwolonych węglowodanów oraz lista wskazanych produktów nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie, redukcji czy stabilizacji wagi.

O autorze

AleksandraLCHF

AleksandraLCHF

Mam na imię Ola i od 2013 roku jestem fanką LCHF oraz ketozy, dzięki którym udało mi się schudnąć ponad 25 kg oraz odzyskać zdrowie. Za namową męża i znajomych założyłam bloga o odżywianiu LCHF (low carb high fat). Znajdują się na nim informacje na temat diet wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych takich jak LCHF, ketogeniczna, optymalna czy paleo a także przepisy dla osób z nietolerancjami m.in. glutenu czy laktozy. Choć blog początkowo miał być typowo kulinarny to cały czas zmienia się i rozwija podobnie jak ja i moje podejście do ketozy, która jest najbliższa mojemu sercu. Staram się aby ludzie zrozumieli, że ketoza to nie tylko odpowiedni model odżywiania ale przede wszystkim życie w zgodzie z naturą, czerpanie pozytywów ze słońca i zimna, dbanie o rytm dobowy i roczny organizmu oraz wiele innych niedocenianych w dzisiejszych czasach "tricków" ;)

Zapraszam do wspólnego gotowania, pieczenia i cieszenia się zdrowiem oraz życiem!

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad