Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Urydyna – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć!

Dzisiaj przedstawimy zbiór informacji odnośnie ciekawej substancji – urydyny. Opiszemy czym jest, w jakich reakcjach uczestniczy w naszym organizmie oraz jakie korzyści przynosi. Zapraszamy do lektury.

Urydyna jest rodzajem nukleozydu, który wraz z adrenosyną, guaniną i cytrydyną jest jednym z czterech podstawowych składników kwasu rybonukleinowego (RNA). Cząsteczka urydyny zbudowana jest z organicznej zasady pirymidynowej – uracylu, połączonej wiązaniem β-N1-glikozydowym z rybozą w formie rybofuranozy. Wiele produktów spożywczych jest bogatych w urydynę. Są to między innymi: piwo, wieprzowa i wołową wątroba, ryby, grzyby, brokuły, kapusta pekińska, pietruszka, owies i drożdże piekarskie. Jest też obecna w mleku matki. Procesy poznawcze w mózgu, takie jak funkcje pamięci i uczenia się, wymagają ogromnej ilości RNA w celu szybszej i bardziej wydajnej  transkrypcji białka w synapsach. Ponadto odnotowano pozytywny wpływ urydyny także na inne aspekty zdrowotne – np. kondycję serca czy też łagodzenie objawów chorób psychicznych.

Będąc jednym z podstawowych budulcowych RNA, suplementacja urydyny skutecznie zasila centralny układ nerwowy. Pozwala to utrzymać funkcje poznawcze na optymalnym poziomie, uczenie się i zapamiętywanie staje się bardziej efektywne. Chociaż uznaje się, że jest ona tylko „dodatkiem” do  typowych produktów nootropowych, istnieją pewne badania, które sugerują, że drzemie w niej zdecydowanie większy potencjał. Wyniki wspominanych badań dowodzą, że może ona samodzielnie wspomagać pamięć i koncentrację oraz wzmacniać strukturę komórek nerwowych. Uridine

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, urydyna występuje licznie w bardzo dużej ilości produktów spożywczych. Jednak badanie przeprowadzone w 1981 roku wykazało, że urydyna pochodząca z większości tych źródeł ma bardzo słabą biodostępność. Inne badanie wykazało również, że niektóre źródła żywności, takie jak podroby (np. wątroba, nerki i trzustki) są bogate w RNA, ale mogą przy okazji zwiększyć poziom puryn w organizmie. Nie jest to stan pożądany. Wysokie poziomy puryn w ciele powodują produkcję kwasu moczowego w organizmie, co może prowadzić do kilku problemów zdrowotnych, takich jak dna moczanowa, zapalenie stawów i reumatyzm.

Ciało może również samodzielnie syntezować urydynę w wątrobie, ale ilość, która jest w niej wytwarzana często nie wystarcza do uzyskania znaczących klinicznie i obserwowalnych korzyści. Korzystanie z suplementów urydyny jest więc najlepszym sposobem na podbicie jej poziomu w organizmie i zapewnienie sobie jej prozdrowotnych działań.

Ci, którzy już wcześniej odkryli korzyści związane z suplementacją urydyny, mogli się dowiedzieć, że ten nukleozyd działa najlepiej razem z innymi środkami nootropowymi. Urydyna jest jednym z mniej znanych suplementów, które mogą znacznie poprawić efekty działań kilku nootropów. Nukleozyd ten jest synergistyczny z racematy i innymi nootropami, które mają działanie cholinergiczne. Niektóre badania wykazały również, że urydyna wydaje się mieć korzyści neuroprotekcyjne, gdy jest stosowany wraz z kwasem dokozaheksaenowym (DHA), czyli kwasem tłuszczowym omega 3.

Urydyna wydaje się odgrywać ważną rolę w tworzeniu i magazynowaniu pamięci. Wspomnienia są bowiem przechowywane w postaci połączeń między synapsami. Rozwój i tworzenie tych połączeń wymaga ogromnej ilości RNA. Urydyna zapewnia, że ​​Centralny Układ Nerwowy będzie miał dostateczną ilość kwasu rybonukleinowego do wszystkich tych skomplikowanych procesów. Suplementacja RNA jest tym bardziej istotne, ponieważ wraz z postępującym starzeniem się, pokłady RNA systematycznie się zmniejszają. Urydyna podawana wraz z DHA wpływa korzystnie na plastyczność mózgu, może również stymulować powstawanie nowych połączeń nerwowych, które są niezbędne w funkcjach pamięciowych. Urydyna jest często włączana do stacków nootropowych ze względu na jej działanie przeciw lękowe. Znana jest także ze swoich zdolności do  wspomagania regulacji snu, co oznacza, że sprawdza się bardzo dobrze z nootropami, które powodują bezsenność (poprzez działanie stymulujące). Wyniki bardzo wielu badań naukowych dowodzą na to, że urydyna jest również pomocna w redukcji objawów depresji. Wiąże się to przede wszystkim ze wzrostem aktywności dopaminy w ośrodkowym układzie nerwowym.  Jak powszechnie wiadomo, neuroprzekaźnik ten, oprócz zwiększania poziomu energii i motywacji, wpływa też na poprawę nastroju, a jego aktywność często bywa obniżona w trakcie trwania epizodów depresji. W próbach klinicznych udowodniono skuteczność urydyny jako czynnika poprawiającego nastrój nie tylko u pacjentów, u których zdiagnozowano depresję, ale też w przypadku innych zaburzeniach psychicznych (stany lękowe itd.)

Podsumowując, korzyści urydyny:

  • Usprawnia proces zapamiętywania nowych faktów
  • Redukuje uczucie zmęczenia
  • Poprawia jakość snu
  • Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego
  • Wpływa korzystnie na pracę mitochondriów
  • Pomaga łagodzić problemy psychiczne
  • Wspomaga pracę układu krążenia
  • Posiada właściwości nootropowe
  • Wpływa na zwiększenie acetylocholiny w OUN
  • Poprawia pamięć i koncentrację
  • Usprawnia funkcje poznawcze

Jednym z minusów urydyny jest to, że chociaż istnieją liczne badania obserwacyjne dotyczące nukleozydu,Uridine jest mniej dostępnych informacji, jeśli chodzi o jego zastosowanie w odniesieniu do suplementacji człowieka. Większość badań do tej pory była przeprowadzona na modelach zwierzęcych. Należy również rozważyć użyty typ suplementu, ponieważ istnieją pewne formy urydyny, które nie są wchłaniane przez organizm (lub są absorbowane w bardzo niewielkim stopniu). Istnieją również badania, które wskazują, że długotrwałe uzupełnienie syntetycznej urydyny może powodować pewne powikłania zdrowotne. W większych dawkach, urydyna może powodować biegunkę. Do innych działań niepożądanych należą bóle głowy, rozstrój żołądka, zawroty głowy i nudności.

Jak dawkować urydynę?

Zaleca się spożywanie dawki między 250-500 mg, do nawet 1 grama dziennie, najlepiej podczas posiłku. W razie jakichkolwiek wątpliwości – skonsultuj się ze specjalistą.

Poznaj najlepsze środki nootropowe 2017 roku!

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad