Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Probiotyki – 5 potencjalnych skutków ubocznych

Probiotyki to żywe bakterie i drożdże, które, suplementowane w odpowiedni sposób, pomagają nam zadbać o zdrowie naszych jelit. Mogą być przyjmowane jako suplementy lub spożywane w sposób naturalny przez fermentowane produkty, takie jak jogurt, kefir, kiszona kapusta, kimchi i kombucha (1, 2, 3, 4).

Korzyści zdrowotne suplementów probiotycznych i żywności fermentowanej zostały dobrze udokumentowane. Probiotyki obniżają ryzyko zakażeń, poprawiają trawienie, a nawet zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych (5, 6, 7, 8).

Chociaż istnieje wiele korzyści zdrowotnych związanych z przyjmowaniem probiotyków, mogą również wystąpić działania niepożądane. Większość z nich jest jednak niegroźna i dotyka zaledwie niewielkiego odsetka populacji.

Należy pamiętać, że niektóre osoby z poważnymi chorobami lub upośledzonym układam odpornościowym mogą doświadczać bardziej skomplikowanych powikłań.

W tym artykule omówimy najczęstsze działania niepożądane występujące po przyjęciu probiotyków.

  1. Probiotyki mogą powodować nieprzyjemne reakcje ze strony układu trawiennego

Podczas, gdy większość ludzi nie odczuwa właściwie żadnych skutków ubocznych, najczęściej zgłaszaną reakcją na oparte na bakteriach suplementy probiotyczne jest chwilowy wzrost ilości gazów i wzdęć (9).

Osoby przyjmujące probiotyki na bazie drożdży mogą odczuwać zaparcia i zwiększone pragnienie (10).

Nie wiadomo dokładnie, dlaczego u niektórych osób występują te działania niepożądane, ale zwykle ustępują one po kilku tygodniach regularnego stosowania (9).

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia działań niepożądanych, należy zacząć od małej dawki probiotyków i powoli zwiększać do pełnej dawki w ciągu kilku tygodni. To może pomóc twojemu ciału w powolnej adaptacji.

Jeśli gazy, wzdęcia lub inne działania niepożądane utrzymują się dłużej niż kilka tygodni, należy przerwać przyjmowanie probiotyku i skonsultować się z lekarzem.

  1. Aminy w żywności probiotycznej mogą powodować bóle głowy

Niektóre pokarmy bogate w probiotyki, takie jak jogurt, kapusta kiszona i kimchi, zawierają biogenne aminy (11, 12).

Aminy biogenne to substancje, które powstają, gdy żywność zawierająca białko dojrzewa lub jest fermentowana przez bakterie (13).

Najczęściej spotykane aminy w żywności bogatej w probiotyki obejmują histaminę, tyraminę, tryptaminę i fenyloetyloaminę (14).

Aminy mogą pobudzać ośrodkowy układ nerwowy, zwiększać lub zmniejszać przepływ krwi i mogą wywoływać bóle głowy u osób wrażliwych na tę substancję (15, 16).

Jedno z badań wykazało, że diety o niskiej zawartości histaminy zmniejszyły ból głowy u 75% uczestników. Jednak przegląd 10 kontrolowanych badań nie wykazał istotnego wpływu amin dietetycznych na bóle głowy (17,18).

Konieczne są dalsze badania, aby określić, czy aminy mogą być bezpośrednimi wyzwalaczami bólów głowy lub migreny u niektórych, bardziej wrażliwych osób.

Prowadzenie dziennika żywności, w tym zapisywanie wszelkich objawów bólu głowy, które mogą wystąpić, może pomóc w wyjaśnieniu, czy fermentowana żywność stanowi problem konkretnie w Twoim przypadku.

Jeśli żywność bogata w probiotyki wywoła niepożądane objawy, lepszym rozwiązaniem może być suplement probiotyczny.

  1. Niektóre szczepy bakterii mogą zwiększać poziom histaminy

Niektóre szczepy bakteryjne stosowane w suplementach probiotycznych mogą wytwarzać histaminę w przewodzie pokarmowym u ludzi (19, 20, 21).

Histamina jest cząsteczką wytwarzaną zwykle przez układ odpornościowy, gdy wykryje on zagrożenie.

Kiedy poziom histaminy wzrasta, naczynia krwionośne rozszerzają się, aby przynieść więcej krwi do dotkniętego obszaru. Naczynia stają się również bardziej przepuszczalne, dzięki czemu komórki odpornościowe mogą łatwo dostać się do odpowiedniej tkanki w celu zwalczania wszelkich patogenów (22).

Ten proces powoduje zaczerwienienie i obrzęk w dotkniętym obszarze, a także może wywoływać objawy alergii, takie jak swędzenie, łzawienie oczu, katar lub problemy z oddychaniem.

Zwykle histamina wytwarzana w przewodzie pokarmowym jest naturalnie rozkładana przez enzym zwany oksydazą diaminową (DAO). Enzym ten hamuje wzrost poziomu histaminy, redukując objawy (23).

Jednak niektóre osoby z nietolerancją histaminy mają problemy z prawidłowym rozkładem histaminy w swoich ciałach, ponieważ nie produkują wystarczającej ilości DAO (24, 25, 26).

Nadmiar histaminy jest następnie absorbowany przez wyściółkę przewodu pokarmowego i przekazywane dalej do krwiobiegu, powodując objawy podobne do reakcji alergicznej (27).

Osoby z nietolerancją histaminową powinny unikać pokarmów zawierających nadmiar histaminy (28).

Niektóre probiotyczne szczepy wytwarzające histaminę obejmują Lactobacillus buchneri, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus hilgardii i Streptococcus thermophilus (29, 30, 31). Warto ich unikać, jeśli cierpisz z powodu nietolerancji histaminy.

  1. Niektóre składniki mogą powodować niepożądane reakcje

Osoby z alergią lub nietolerancją powinny uważnie czytać etykiety suplementów probiotycznych, ponieważ mogą one zawierać składniki, na które mogą silnie reagować.

Na przykład niektóre suplementy zawierają alergeny, takie jak nabiał, jaja lub soja.

Składników tych powinien unikać każdy, kto jest uczulony, ponieważ może wywołać reakcję alergiczną. Przeczytaj uważnie etykiety, aby uniknąć tych składników (32).

Podobnie, probiotyki oparte na drożdżach nie powinny być przyjmowane przez osoby cierpiące na alergie drożdżakowe. Zamiast tego należy zastosować probiotyk bakteryjny (33).

Cukier mleczny lub laktoza są również stosowane w wielu suplementach probiotycznych (34).

Podczas, gdy badania sugerują, że większość osób z nietolerancją laktozy może tolerować do 400 mg laktozy w lekach lub suplementach, zdarzały się doniesienia o niepożądanych działaniach probiotyków (35, 36, 37).

Ponieważ niewielka liczba osób z nietolerancją laktozy może doświadczać nieprzyjemnych gazów i wzdęć po spożyciu probiotyków zawierających laktozę, mogą wybrać produkty bez laktozy.

Oprócz probiotyków, niektóre suplementy zawierają również prebiotyki. Są to włókna roślinne, których ludzie nie trawią, ale bakterie mogą je spożywać. Najczęstsze typy to laktuloza, inulina i różne oligosacharydy (38).

Gdy suplement zawiera zarówno mikroorganizmy probiotyczne, jak i włókna prebiotyczne, nazywa się go synbiotykiem (39).

Niektórzy ludzie odczuwają gazy i wzdęcia podczas spożywania synbiotyków. (40).

  1. Mogą zwiększyć ryzyko infekcji u niektórych osób

Probiotyki są bezpieczne dla zdecydowanej większości populacji, ale zdarzają się wyjątki. W rzadkich przypadkach bakterie lub drożdże znajdujące się w probiotykach mogą przedostać się do krwiobiegu i wywołać infekcje u osób podatnych na tego typu zakażenia (41, 42, 43, 44).

Osoby najbardziej zagrożone zakażeniem z powodu probiotyków to: osoby z upośledzonym układem  immunologicznym, długotrwale hospitalizowane, z założonymi cewnikami żylnymi lub poddanymi niedawnym zabiegom chirurgicznym (45, 46, 47).

Jednak ryzyko rozwoju infekcji jest bardzo niskie i nie odnotowano poważnych zakażeń w badaniach klinicznych ogólnej populacji.

Szacuje się, że tylko u około jednej na milion osób, które przyjmują probiotyki zawierające bakterie Lactobacilli, rozwinie się infekcja. Ryzyko jest nawet mniejsze dla probiotyków na bazie drożdży, przy czym tylko jeden na 5,6 miliona użytkowników zostaje zainfekowany (48, 49).

Kiedy pojawiają się infekcje, zazwyczaj dobrze reagują na tradycyjne antybiotyki lub leki przeciwgrzybicze. Jednak w rzadkich przypadkach doszło do śmierci (48, 50).

Badania sugerują również, że osoby z ciężkim ostrym zapaleniem trzustki nie powinny przyjmować probiotyków, ponieważ może to zwiększać ryzyko zgonu (51).

Podsumowanie

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które zapewniają korzyści zdrowotne, gdy są spożywane w dużych ilościach. Mogą być przyjmowane jako suplementy, albo naturalnie w sfermentowanej żywności.

Probiotyki są bezpieczne dla większości populacji, ale niekiedy mogą wystąpić działania niepożądane. Najczęstsze działania niepożądane to przejściowy wzrost gazów, wzdęcia, zaparcia i wzmożone pragnienie.

Niektórzy ludzie mogą również źle reagować na składniki stosowane w suplementach probiotycznych lub na naturalnie występujące aminy w żywności probiotycznej. W rzadkich przypadkach osoby z osłabionym układem odpornościowym, długotrwałymi hospitalizacjami lub niedawnymi operacjami mogą rozwinąć infekcję bakteriami probiotycznymi. Osoby z tymi schorzeniami powinny rozważyć ryzyko i korzyści przed spożyciem probiotyków, a przede wszystkim – skonsultować się z lekarzem.

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24695895
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28222814
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24456350
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10914673
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22529959
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21559046
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21696306
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22676797
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20208051
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17595302
  11. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224414001599
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23265537
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27570519
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27375596
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27699780
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19017420
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10779289
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14533654
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28959180
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22919677
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22201793
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26242570
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22946464
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17490952
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28624934
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23579881
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16782524
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24286351
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21378060
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23265537
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16348016
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22957765
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19663138
  34. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0958694601000991
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18657134
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9024461
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9413813
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26431716
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25922396
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12088511

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

1 komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad