Diety Odchudzanie Odżywianie Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

OLEJ MCT vs OLEJ KOKOSOWY

Olej MCT (Medium Chain Triglicerydes) to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe o dość krótkich łańcuchach węglowych (6-12 atomów węgla), które mają wiele korzyści w aspekcie zdrowotnym, jak i pod kątem aktywności fizycznej.

Może on stanowić cenne uzupełnienie diety w kwasy tłuszczowe o unikalnych właściwościach, których niestety nie uzyskamy w pełni stosując olej kokosowy, zawierający tylko 60% MCT. Poza tym to oleje MCT i tylko te najlepszej jakości, mające odpowiednie proporcje n/w kwasów tłuszczowych a szczególnie C8 i C10, dają prawdziwego kopa energetycznego. Szczególne korzyści z włączenia go do menu odnieść mogą osoby odchudzające się, stosujące diety wysokotłuszczowe i niskowęglowodanowe (ketogeniczna, LCHF) oraz aktywne fizycznie. Popularna kawa kuloodporna (BPC) jest oparta właśnie na oleju MCT.

MCT Oil

NAJLEPSZE ŹRÓDŁA MCT:

  • olej kokosowy (około 60%)
  • – nierafinowany olej palmowy (< 50%)
  • – nabiał (10-12 %)

TŁUSZCZAMI MCT SĄ:

C6 – kwas kapronowy – najszybciej przekształca się w energię, ale jest niesmaczny i często prowadzi do boleści brzucha. Olej kokosowy zawiera tylko bardzo niewielki procent C6.

C8 – kwas kaprylowy – jest 18 razy silniejszy niż olej kokosowy. Olej MCT zawiera go od 50 do 65%. Organizm metabolizuje kwas kaprylowy w ketonach. Mózg może natychmiast czerpać z niego energię bez konieczności pobierania jej z węglowodanów. Ponadto kwas kaprylowy działa prozdrowotnie na układ pokarmowy. Rozpuszcza błony drożdży z rodzaju Candida w jelitach, powodując ich obumieranie. Działa korzystnie na nadciśnienie tętnicze oraz stany zapalne jelit.

C10 – kwas kaprynowy – występuje w niewielkich ilościach w mleku krowim i kozim, olej z ziaren palmowych oraz w mleku matki. W oleju kokosowym jest go około 6-8%. Wolniej przekształca się w energię niż C8, ale jest łatwiej przyswajalny. Olej MCT zawiera go od 30 do 40%. Podobnie jak kwas kaprylowy wykazuje działanie prozdrowotne na organizm. Wpływa na wzrost „dobrego” cholesterolu HDL w stosunku do „złego” cholesterolu LDL, ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

C12 – kwas laurynowy –  organizm czerpie z niego najmniej korzyści. W przeciwieństwie do wszystkich MCT z krótszym łańcuchem kwas laurynowy przetwarzany jest przez wątrobę. Oczywiście posiada właściwości prozdrowotne, nie działa jednak na wytwarzanie energii tak, jak pozostałe kwasy tłuszczowe. Olej kokosowy w 50% składa się z MCT12.

ZALETY MCT:

* Łatwa wchłanialność – wchłania się on bezpośrednio z przewodu pokarmowego do naczyń krwionośnych wątroby, więc  w rzeczywistości jest łatwiejszy do strawienia niż triglicerydy o długich łańcuchach (LCT).

* Silnie termogenne właściwości – jego spożycie wiąże się ze wzrostem wydatkowania energii w postaci ciepła

* Silne działanie ketogenne, przez co przyspiesza osiągnięcie stanu ketozy podczas stosowania diet niskoweglowodanowych

* Dodaje energii – stanowi skoncentrowane i niezwykle przystępne źródło energii dla obciążonych wysiłkiem mięśni. Śmiało może być spożywany bezpośrednio przed, jak i zaraz po aktywności fizycznej nie obciążając przewodu pokarmowego i szybko zasilając podstawowe szlaki energetyczne. Poprzez umiejętne zastosowanie oleju MCT można oszczędzić rezerwy glikogenu mięśniowego, co w konsekwencji może doprowadzić do poprawy zdolności wysiłkowych.

* Działa antykataboliczne dzięki właściwościom ketogennym. Wzrost produkcji ciał ketonowych w sposób wyraźny zmniejsza zużycie aminokwasów w procesach energetycznych, chroniąc tkankę mięśniową przed degradacją. Działanie to jest szczególnie wyraźne w przypadku stosowania diet niskowęglowodanowych.

* Pomaga utrzymać prawidłową wagę, dając uczucie sytości i zmniejszając łaknienie

* Podkręca metabolizm i sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej

* Poprawia nastrój i jasność myślenia

* Podnosi odporność

* Poprawia trawienie i wchłanianie substancji odżywczych

* Równoważy poziom hormonów

* Wykorzystywany jest przez organizm jako paliwo do wytwarzania energii (podobnie jak glukoza), zamiast być magazynowany w komórkach tłuszczowych

* Wspiera zdrowie jelit – ma zdolność zwalczania szkodliwych bakterii, wirusów, grzybów i pasożytów

* Wspomaga leczenie chorób związanych z zaburzeniami wchłaniania takich jak:

  • celiakia,
  • syndrom krótkiego jelita,
  • biegunki,
  • choroby wątroby,
  • choroby związane z niedożywieniem,
  • epilepsja,
  • alzheimer.

O autorze

AleksandraLCHF

AleksandraLCHF

Mam na imię Ola i od 2013 roku jestem fanką LCHF oraz ketozy, dzięki którym udało mi się schudnąć ponad 25 kg oraz odzyskać zdrowie. Za namową męża i znajomych założyłam bloga o odżywianiu LCHF (low carb high fat). Znajdują się na nim informacje na temat diet wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych takich jak LCHF, ketogeniczna, optymalna czy paleo a także przepisy dla osób z nietolerancjami m.in. glutenu czy laktozy. Choć blog początkowo miał być typowo kulinarny to cały czas zmienia się i rozwija podobnie jak ja i moje podejście do ketozy, która jest najbliższa mojemu sercu. Staram się aby ludzie zrozumieli, że ketoza to nie tylko odpowiedni model odżywiania ale przede wszystkim życie w zgodzie z naturą, czerpanie pozytywów ze słońca i zimna, dbanie o rytm dobowy i roczny organizmu oraz wiele innych niedocenianych w dzisiejszych czasach "tricków" ;)

Zapraszam do wspólnego gotowania, pieczenia i cieszenia się zdrowiem oraz życiem!

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad