Odżywianie Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Odżywki proteinowe – kiedy po nie sięgać?

Lwią część przemysłu suplementacyjnego stanowią odżywki białkowe. Mamy do wyboru odżywki różniące się od siebie źródłem pozyskiwania białka, smakiem, a także formą. Osoby sięgające po tego rodzaju dodatek do diety często mają w stosunku do niego wiele oczekiwań. Dzisiaj postaramy się przybliżyć Wam temat możliwie jak najbardziej optymalnego wykorzystania potencjału, który drzemie w odżywkach proteinowych. Skupimy się przede wszystkim na tym, kiedy warto po nie sięgać, aby w osiągnąć satysfakcjonujące efekty.

Spis treści

  1. Rodzaje suplementów białkowych
  2. Różnice jakościowe w odżywkach białkowych
  3. Dieta to podstawa
  4. Kiedy najlepiej sięgnąć po białko?
  5. Podsumowanie

________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Rodzaje suplementów białkowych.

Jeśli jako kryterium podziału przyjmiemy źródło pochodzenia białka to mamy do czynienia z 3 grupami:

białka pochodzenia roślinnego (sojowe, groszkowe, ryżowe),

serwatka, czyli białka mleczne, (koncentraty, izolaty, hydrolizaty),

białka zwierzęce niemleczne (np. albumina jaj, izolaty pochodzenia wołowego).

Na pewno niejednokrotnie zastanawialiście się nad tym, w jakim celu zostały stworzone te wszystkie warianty i rodzaje białek. Aby poznać odpowiedź na to pytanie należy bliżej przyjrzeć się przyswajalności poszczególnych frakcji przez organizm.

Jeśli w trakcie analizy frakcji zwrócimy uwagę przede wszystkim na temp wchłaniania, ranking będzie wyglądał w sposób następujący:

  1. Izolaty i hydrolizaty – są to najszybciej asymilowane typy odżywek ,
  2. Koncentraty i kazeininy – najwolniej przyswajalne rodzaje.

Jeśli skupimy się na pochodzeniu białek, i pod tym kątem przeanalizujemy ich przyswajalność, sytuacja będzie wyglądała następująco:

  1. Albumina jaja kurzego – zdecydowanie najlepiej przyswajalne,
  2. Serwatka,
  3. Białka zwierzęce inne niż mleczne (np. hydrolizaty białka wołowego) oraz białka roślinne.
Pure Whey Isolate 95
Izolat białek serwatkowych
Night Protein Blend
Kazeina

 

  1. Różnice jakościowe w odżywkach białkowych

Dla osób, które nie są blisko zapoznane z tematyką suplementacyjną może się wydawać, że białka nie różnią się zasadniczo między sobą. Nie jest to prawda. Białko białku nie równe, zarówno pod względem przyswajalności, o czym wspominaliśmy wcześniej, jak i jakości, o czym powiemy za moment. Zacznijmy od białek wołowych. Nie mają one zbyt wiele wspólnego z wysokojakościowym mięsem wołowym. W dużej mierze hydrolizaty i izolaty produkowane są z kolagenu pozyskiwanego z odpadów wołowych.  W celu poprawienia profilu aminokwasów oraz poprawienia słabej wchłanialności dodaje się do nich wolne aminokwasy.

Białka pochodzenia roślinnego również nie są tak dobrze przyswajalne jak np. serwatka. Najczęściej po białka roślinne sięgają osoby będące na diecie wegańskiej (czyli ludzie, którzy wykluczyli ze swojej diety wszystkie produkty pochodzenia odzwierzęcego).

Warto też zwrócić uwagę na etykiety odżywek białkowych. Znajdziemy tam informacje o ilości białka na 100 g produktu.

Podobny obraz

  1. Dieta to podstawa

Odżywki białkowe są dodatkiem do diety. Nigdy nie powinny byś postrzegane jako podstawowe źródło białka w naszej diecie. Ilość i częstotliwość przyjmowania białka w formie odżywki musi być uzależniona od tego jak wygląda nasz codzienny jadłospis.
Dobrze wiemy, ze utrzymywanie dobrze zbilansowanej diety nie zawsze jest możliwe. Mają na to wpływ różne czynniki. Jeśli z jakiegoś powodu nie mamy czasu lub możliwości sięgnąć po pełnowartościowe źródło białka – odżywka proteinowa może przyjść nam z pomocą. Jej celem jest łatwiejsze uzupełnienie białka, jeśli z jakiś przyczyn nie udało nam się przyswoić go z pożywienia.

Oprócz wyżej wymienionych sytuacji, kolejną, kiedy warto sięgnąć po odżywkę jest okres po zakończeniu treningu. Organizm po treningu jest głodny białka. Nie każdy z nas natomiast, tuż po intensywnym wysiłku, jest w stanie zjeść posiłek. I tutaj ratunkiem okazuje się być odżywka białkowa. Poprzez uzupełnienie białka po treningu gwarantujemy sobie lepszą regenerację, zwiększone wydzielanie insuliny (która ma działanie anaboliczne) oraz odbudowę zniszczonych włókien mięśniowych.

Niektórzy sportowcy chętnie sięgają po białko również tuż przed snem. Białko w proszku jest lżejsze, łatwiej się trawi i nie obciąża żołądka. Dzięki temu łatwiej jest zasnąć bez uczucia ciężkości w brzuchu.

  1. Kiedy najlepiej sięgnąć po białko

Reasumując. Jeśli z jakiś powodów nie jesteśmy w stanie przyjąć wystarczającej ilości białka z diety w sposób naturalny, nie mamy skazy białkowej lub jakiej innej choroby, która nie pozwala na przyjmowanie białka w takiej formie, to warto sięgnąć po odżywkę białkową (dobrej jakości!) w następujących sytuacjach:

– po treningu,

– przed snem.

R1 Whey Blend
Mix WPC+WPI

 

  1. Podsumowanie

Najlepsze treningi nie są w stanie zapewnić nam satysfakcjonujących efektów jeśli nie połączmy ich z dobrze zbilansowaną dietą. Odpowiednia podaż białka w diecie sportowca jest absolutną podstawą. Bez białka nie jesteśmy w stanie zbudować nawet grama mięśni, a prawidłowa regeneracja jest niemożliwa. Warto więc tak skomponować swoją dietę, aby dostarczać możliwie jak największą ilość białka bezpośrednio z pożywienia. Mimo wszystko, jak wiadomo, w życiu bywa różnie i na  takie właśnie sytuacje warto zabezpieczyć się za pomocą wysokojakościowej odzywki proteinowej.

Podczas wyboru odpowiedniego dla siebie produktu zwróć uwagę na kluczowe aspekty takie jak: źródło białka, ilość białka na 100 g produktu, zawartość cukru, a także to czy mamy do czynienia z koncentratem czy izolatem.

>> Ranking najlepszych odżywek białkowych <<

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad