Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Przegląd suplementów na lepszy sen

Wysoka jakość snu jest fundamentem dobrego zdrowia, który niestety z wielu przyczyn jest zaniedbywany. Życie w ciągłym stresie nie pozwala nam wieczorami zasnąć, gdyż nasze myśli zaprzątają trudy codziennej egzystencji. Nadmiar obowiązków często też nie pozwala nam przespać nawet minimalnej, wymaganej ilości godzin. Skutkiem takich zaniedbań może być nie tylko zmęczenie i gorsze samopoczucie, ale też w pełni mierzalne pogorszenie parametrów zdrowotnych, takich jak ciśnienie krwi, tętno czy stan wrażliwości insulinowej. By uchronić się przed tymi negatywnymi skutkami, warto skorzystać z dostępnych osiągnięć cywilizacji i wspomóc jakość snu właściwą suplementacją.

Prym w wieczornej suplementacji wiodą minerały, takie jak magnez i cynk. Magnez znany jest z działania tonizującego i antystresowego. Działa efektywnie szczególnie w przypadku jego niedoboru, a przykra wiadomość jest taka, że magnez jest jednym z najbardziej niedoborowych składników odżywczych w przeciętnej diecie. Cynk natomiast korzystnie wpływa na funkcje mózgu i regulację gospodarki hormonalnej, co sprawia, że sen jest bardziej wydajny i pozwala zregenerować umysł i ciało w znacznie krótszym czasie.

Chętnie wybieraną kategorią suplementów są rośliny adaptogenne oraz te które powodują sedację i relaksację przez wpływ na układ GABA. Pozwala to odsunąć stres gdy go nie potrzebujemy i wyczyścić umysł z gnębiących myśli, dzięki czemu zasypianie nie jest tak problematyczne.

Popularne są także środki z grupy serotoninergicznej, jak l-tryptofan, 5-hydroksytryptofan (5-HTP), czy też metabolit serotoniny – melatonina, która jest także określana hormonem snu. Podnoszenie serotoniny wieczorem pozwala poprawić nastrój i wyciszyć organizm, a następnie wprowadzić w senność, gdy ta przekształci się już do melatoniny.

Przyjrzyjmy się zatem kilku popularnym, gotowym kompleksom ukierunkowanym na poprawę efektywności snu. Rozważymy tym samym ich silne i słabe punkty, by bardziej przybliżyć kryteria, którymi warto się kierować przy wyborze takiego suplementu.

 

Olimp Forsen

Forsen

Niedrogi produkt jednej z wiodących firm na polskim rynku. Łączy w sobie ekstrakty z kilku ziół znanych z działania tonizującego i sedatywnego, jak melisa, szafran, szyszki chmielu, czy wyciąg z owsa zwyczajnego. Poza składnikami roślinnymi firma Olimp zamieściła w swoim produkcie także pewne ilości l-teaniny, l-tryptofanu, kwasu gamma-aminomasłowego oraz witamin B3 i B6.

Plusy:

– wyszczególniony poziom koncentracji wyciągów roślinnych
– obecność teaniny
– niska cena

Minusy:

– mało efektywna forma GABA, w zbyt niskiej dawce
– tryptofan, który nie jest efektywnie konwertowany do serotoniny i melatoniny
– małe dawki witaminy B6 i niacyny
– brak magnezu i cynku

 

Jarrow Formulas Sleep Optimizer

Znalezione obrazy dla zapytania sleep optimizer muscle zone

Jarrow to jeden z najsilniejszych graczy na światowym rynku suplementów prozdrowotnych. Sleep Optimizer jest produktem opartym głównie na składnikach roślinnych, jakich jak waleriana, melisa, i chmiel z symbolicznym dodatkiem melatoniny, tryptofanu i PharmaGABA.

Plusy:

– obecność melatoniny w bezpiecznej dawce

Minusy:

– brak informacji o standaryzacji składników roślinnych
– brak magnezu i cynku
– obecność słabo działających GABA i l-tryptofanu

 

Trec Nutrition Sleep-Er

Sleep-Er

Obfity kompleks w formie proszku. W składzie zawiera między innymi formułę ZMA (magnez, cynk B6), AOL (arginina, ornityna, lizyna), kwas d-asparaginowy, GABA, tryptofan, teaninę, glutaminę oraz ekstrakty waleriany i melisy. Nastawiony jest na działanie tonizujące oraz stymulowanie wyrzutu regenerujących hormonów, głównie testosteronu i hormonu wzrostu, co nie zawsze jest pożądane.

Plusy:

– magnez i cynk
– obecność teaniny
– kompleksowy mechanizm działania
– wskazana koncentracja wyciągów roślinnych

Minusy:

– nie każdemu może służyć DAA
– GABA i l-tryptofan nie działają efektywnie
– przy niektórych zaburzeniach glutamina może powodować wzrost neuroprzekaźników stymulujących, co może dać efekt odwrotny od oczekiwanego

 

Seeking Health Optimal Sleep

Optimal Sleep

Optimal Sleep, podobnie jak pozostałe produkty od Seeking Health charakteryzuje się doborem najbardziej efektywnie działających form składników w recepturze. Znajdziemy w nim magnez, cynk i witaminę B6, czyli popularną formułę ZMA oraz wyciąg z Ashwagandhy standaryzowanej na zawartość 5% witanolidów, 5-HTP z rośliny Griffonia simplicifolia, czyli formę tryptofanu, która charakteryzuje się krótszą ścieżką metaboliczną do produkcji serotoniny i melatoniny. Całość zwieńczona jest niacyną i świetną formą fosfatydyloseryny Sharp-PS® Green, która nie jest pozyskiwana z soi, tylko z lecytyny słonecznikowej wolnej od GMO.

Całość ma działać tonizująco, przeciwstresowo i ułatwiać zapadnięcie w głęboki sen, który przyniesie bardziej efektywną regenerację. Wsparcie funkcji układu nerwowego może dodatkowo poprawić pracę mózgu.
Optimal Sleep nie zawiera alergenów, takich jak nabiał, jaja, ryby, skorupiaki, orzechy, orzeszki ziemne, pszenica czy soja.

Plusy:

– witamina B6 w aktywnej koenzymatycznie formie P-5-P
– magnez i cynk w patentowanych formach Albion® i TRAACS®
– standaryzowana Ashwagandha w efektywnie działającej dawce
– 5-HTP zamiast l-tryptofanu
– fosfatydyloseryna pod postacią słonecznikowej Sharp-PS® GREEN

Podsumowanie

Na przykładzie tych produktów widać, że należy solidnie przyjrzeć się tabeli składu suplementu, by nie przepłacać za składniki, które są nieefektywnie transportowane do mózgu lub słabo wykorzystywane przez organizm nie zapewniając nam tym samym działania, które powinny przynosić w teorii. W przypadku składników roślinnych warto zwracać uwagę na dawkę i standaryzację, by nie okazało się, że dostajemy jedynie symboliczną ilość sproszkowanego surowca, bez żadnej ekstrakcji. Należy zwracać też uwagę na obecność alergenów lub składników, które potencjalnie mogłyby zadziałać przeciwnie do oczekiwań, a nawet zaszkodzić. Optimal Sleep od Seeking Health wypada bardzo korzystnie na tle konkurencji gdyż spełnia wszystkie najważniejsze kryteria, a więc uwzględnia tylko skuteczne i bezpieczne środki.

 

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad