Odchudzanie Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

MCT – 7 naukowo potwierdzonych korzyści zdrowotnych

Trójglicerydy o średniej długości łańcucha (MCT) mają łańcuchy kwasów tłuszczowych o długości od 6 do 12 atomów węgla (1).

Na świecie istnieją zarówno syntetyczne, jak i naturalne MCT. Do naturalnych źródeł należą miedzy innymi –  olej kokosowy, olej z ziaren palmowych i tłuszcz mleczny. (2).

Istnieją trzy główne typy MCT, które rozróżniamy na podstawie ich długości :

  • kwas kapronowy ma długość 6 atomów węgla,
  • kwas kaprylowy ma długość 8 atomów węgla,
  • kwas kaprynowy ma długość 10 atomów węgla,
  • jest jeszcze kwas laurynowy, jednak wiele źródeł określa go jako LCT ma długość 12 atomów węgla.

Ilość każdego rodzaju zależy od tego, z jakiego źródła pochodzą (3).

W przeszłości MCT stosowano w leczeniu problemów trawiennych, takich jak niewydolność trzustki, zaburzenie wchłaniania tłuszczu i ciężka hiperchylomikronemia (4).

MCT zostały uznane przez FDA za bezpieczne do spożycia przez ludzi już ponad 20 lat temu (5).

1) MCT mają działanie antybakteryjne i antywirusowe

Jeden rodzaj MCT, kwasu laurynowego, jest lepszy w zabijaniu bakterii i wirusów niż kwas kaprylowy lub kwas kaprynowy (6).

U noworodków zarówno MCT, jak i średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCFA) pochodzące z mleka matki miały działanie przeciwdrobnoustrojowe w przewodzie pokarmowym i wpływały na zmniejszenie transmisji patogenu (7).

Wykazano także, że MCT i MCFA zmniejszają wzrost niektórych gatunków Malassezia, zakaźnego grzyba powszechnie występującego w szpitalach (8).

Badania MCT na szczurach wykazały lepszą integralność jelita, modulację odpowiedzi immunologicznej i lepsze wydzielanie przeciwciał (9) w jelitach.

U prosiąt MCT obniżały pH jelitowe, modulowały mikrośrodowisko jelitowe i potencjalnie zapobiegały biegunce po odsadzeniu (10).

2) MCT pomaga w utracie wagi

W jednym badaniu z udziałem mężczyzn z nadwagą stwierdzono, że MCT w porównaniu z triglicerydami o długich łańcuchach (LCT) prowadziły do ​​zmniejszenia apetytu i zwiększenia uczucia sytości (11).

Dieta bogata w MCT przyczyniła się także do większego spalania tłuszczu i utraty tkanki tłuszczowej w porównaniu do diety bogatej w LCT. Wskazano również, że efekt  ten może się zmniejszyć po przystosowaniu się organizmu, po około 2-3 tygodni (12).

Kilka innych badań na zwierzętach i ludziach wykazało, że MCT (kaprylowy i kaprynowy) zwiększają zdolność organizmu do spalania tłuszczu i kalorii (13).

Stwierdzono także, że dieta bogata w MCT przyczynia się do zmniejszenia spożycia tłuszczu i kalorii. Badanie przeprowadzono na 36 zdrowych kobietach (14).

MCT mogą zwiększać uczucie sytości lub uczucie pełności, co prowadzi do zmniejszonego spożycia pokarmu i powoduje utratę wagi (15).

Są one rozkładane szybciej niż LCT, dzięki czemu są łatwiej używane przez organizm i rzadziej są przekształcane i przechowywane jako tłuszcz (16).

U ludzi spożycie MCT przez 4 tygodnie powodowało  wzmożone wydatkowanie energetyczny, spalanie tłuszczu i utratę masy ciała (17).

Oleje MCT można włączyć do programów odchudzających bez żadnego negatywnego wpływu na zdrowie metaboliczne (18).

Analiza eksperymentów wykazała, że po 3 tygodniach konsumpcji MCT większość uczestników miało zmniejszoną masę ciała, obwód talii, obwód bioder, całkowity procent tłuszcz w ciele, całkowity podskórny tłuszcz i trzewną tkankę tłuszczową w porównaniu do LCT (19).

Badania przeprowadzone na komórkach wykazały, że MCT zmniejszają konwersję nadmiaru węglowodanów do tłuszczów (20).

3) MCT zwiększają wydolność w trakcie ćwiczeń

Badanie na myszach wykazało, że w testach pływania wypadały one o wiele lepiej, gdy karmiono je dietą bogatą w MCT w porównaniu do diety bogatej w LCT (21).

Wykazano również, że spożywanie pokarmów zawierających MCT zamiast LCT przez 2 tygodnie zwiększa czas ćwiczeń o wysokiej intensywności u sportowców rekreacyjnych (nie zawodowców) (22). MCT Oil 1000mg

4) MCT pomaga w cukrzycy

Jedno z badań wykazało, że diety bogate w MCT zwiększają wrażliwość na insulinę u osób dorosłych z cukrzycą typu 2 (23).

Inne badanie na osobach z cukrzycą typu 2 wykazało, że suplementacja MCT poprawiła czynniki ryzyka cukrzycy, a także zmniejszyła masę ciała, obwód talii i insulinooporność (24).

Jednak w jednym badaniu MCT spowodowały znacznie wyższe stężenia glukozy we krwi (25).

5) MCT – korzyści dla mózgu

Wykazano, że MCT poprawiają proces uczenia się, zapamiętywania i przetwarzanie informacji w mózgu u osób z łagodną i umiarkowaną chorobą Alzheimera, chociaż zauważono to tylko u tych, którzy mieli gen APOE4 (26).

Wykazano również, że poprawiają one pamięć w porównaniu z placebo u osób z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych (27).

W jednym z badań zaobserwowano poprawę funkcji poznawczych, szczególnie kobiet, osób bez cukrzycy typu II oraz pacjentów ciężkich (28).

6) MCT zwiększają siłę mięśni u osób w podeszłym wieku

Jedno z badań wykazało, że suplementacja MCT wraz z aminokwasami bogatymi w leucynę i witaminą D3 może poprawić siłę i funkcjonowanie mięśni u osób w podeszłym wieku (29).

7) MCT zwiększają działanie oleju z ryb

Badanie na szczurach wykazało, że MCT i MCFA zwiększają korzystny wpływ oleju z ryb na  serce (30).

Stężenie EPA i DHA w wątrobie w surowicy było znacznie podwyższone u szczurów karmionych MCT (31) wzbogaconych olejem rybim.

Skutki uboczne

Nudności, skurcze żołądka i inne problemy jelitowe są znanym efektem ubocznym MCTs (32).

Dawkowanie

Pojedyncza dawka MCT w zakresie od 5 do 50 g lub tygodniowa dieta zawierająca 40% tłuszczu MCT MCT Oilsystematycznie prowadzi do zwiększonego zużycia tlenu po posiłku i termogenezy, zwiększonego całkowitego utleniania tłuszczu, większego wydatku energii i zmniejszonego magazynowania energii w porównaniu z LCT podawanym w identycznych warunkach (33).

Mechanizm działania

MCT są wchłaniane bezpośrednio do żyły wrotnej, szybko transportowane do wątroby w celu beta-oksydacji, a tym samym powodują indukowane przez dietę wytwarzanie ciepła w porównaniu do długołańcuchowych triacylogliceroli, które są wchłaniane przez jelitowe przewody limfatyczne i transportowane przez chylomikrony przez przewód piersiowy do krążenie ogólnoustrojowe (34).

  • Zwiększa stężenia peptydu YY i leptyny (35).
  • Wiadomo, że MCT jest dobrym substratem do konwersji greliny do aktywnej greliny, niekoniecznie wpływając na całkowite stężenia greliny (36).
  • Badania przeprowadzone na komórkach wykazały, że MCT indukują tworzenie ciepła i zmniejszają produkcję tłuszczu de novo (37).
  • MCT zmniejszają masę tłuszczu poprzez regulację w dół genów adypogennych, a także PPARy (38).
  • Diety wzbogacone w MCT stanowią obiecujące narzędzie przeciw chorobom adipogennym i stożkowym (39).
  • Zapobiega endotoksem związanym z aktywacją CD14 za pośrednictwem LPS (40).
  • Zwiększa aktywność enzymatyczną cyklu kwasu trójkarboksylowego i wykorzystania cząsteczek ketonowych u myszy (41).
  • Tłumi wzrost stężenia mleczanu we krwi i RPE podczas ćwiczeń o umiarkowanej intensywności i wydłuża czas trwania kolejnych ćwiczeń o wysokiej intensywności, na poziomach wyższych niż osiągnięte w wyniku spożycia żywności zawierającej LCT (42).
  • Obniża poziom tłuszczu we krwi i tkankach oraz utlenianie LDL przez fizjologiczne utleniacze (43).
  • Zwiększone magazynowanie glikogenu i synteza kwasów tłuszczowych z octanu dostarczonego przez ulepszony strumień glikolityczny (44).
  • Zwiększony średni poziom beta-hydroksymaślanu krwi na czczo (45).
  • Zwiększone poziomy peptydu C (46).
  • Zwiększona ilość ciał ketonowych we krwi.
  • Zredukowane nadtlenki tłuszczu we krwi, cholesterol całkowity, triglicerydy (TAG), TNF, IL-6 i białka C-reaktywne .

Bibliografia:

  1. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0958694606001609
  2. https://selfhacked.com/blog/caprylic-acid/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/
  4. https://www.selfdecode.com/chemical/lauric-acid/?utm_source=seo&utm_medium=selfhacked&utm_campaign=id00002
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24328700
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC444260/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/
  8. https://www.selfdecode.com/disease/diarrhea/?utm_source=seo&utm_medium=selfhacked&utm_campaign=id00002
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4192077/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7072620
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296368
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12975635
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11880549
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9570335
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8654328
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12634436
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27235735
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27188898
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7876928
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19436137
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/564943
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324
  24. http://e-spenjournal.org.marlin-prod.literatumonline.com/article/S1751-4991(07)00043-1/abstract
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8988911
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15051598
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1568535
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17570262
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24413538
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26675661
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26667739
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27075909
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26878786
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27188898
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4192077/
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296368
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7876928
  41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324
  42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15051598
  43. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17570262
  44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26878786
  45. https://www.selfdecode.com/chemical/triglycerides/?utm_source=seo&utm_medium=selfhacked&utm_campaign=id00002
  46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17570262

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad