Odchudzanie Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Maca a PCOS – wsparcie w równoważeniu hormonów

Zespół policystycznych jajników jest bardzo złożonym zaburzeniem endokrynologicznym, z którym mierzy się coraz większa liczba kobiet na całym świecie. Szacunkowo już nawet co 10 z przedstawicielek płci pięknej może w mniejszym lub większym stopniu odczuwać objawy tego schorzenia. Najbardziej charakterystycznymi objawami PCOS jest dysfunkcja jajników, a w efekcie zaburzenia miesiączkowania, niepłodność, androgenizacja z nadmiernym owłosieniem ciała (hirsutyzm), łatwe nabieranie masy oraz problem z redukcją wagi.

Wiele kobiet nie jest w pełni usatysfakcjonowana klasycznym podejściem do leczenia PCOS i szuka pomocy także w mniej oczywistych terapiach. Ostatnio trafiliśmy na kilka ciekawych wzmianek odnośnie pozytywnego wpływu maca na to schorzenie. Postanowiliśmy się z wami nimi podzielić. Zapraszamy do lektury poniższego artykułu!

Badania – rokujące doniesienia ze świata nauki

Zanim przejdziemy do szczegółów, musimy szczerz powiedzieć, że badań dotyczących wpływu maca na PCOS zostało do tej pory wykonanych stosunkowo niewiele.  Przeprowadzono badania na myszach, kobietach po menopauzie i szczurach, ale nie ma tak naprawdę badań dotyczących stricte kobiet cierpiących na zespół policytycznych jajników. (1) Należy również podkreślić, że przeprowadzono tylko cztery badania kobiet po menopauzie. (2) Jest to za mało, aby można było ogłosić światu, ze znaleźliśmy panaceum na wszystkie problemy kobiet z PCOS. Wyniki jednak były ciekawe i napawały optymizmem.

Pomimo stosunkowo niewielu medycznych przesłanek, wiele kobiet sięgnęło po maca na własną rękę i doświadczyło poprawy stanu swojego zdrowia. Przyjrzyjmy się zatem samej macy oraz jej potencjalnym korzyściom.

Czym jest maca?

Roślina maca jest bliską krewną rzepy lub rzodkiewki i rośnie wysoko w peruwiańskich górach w ekstremalnych warunkach pogodowych. Istnieje wiele odmian, każda o innym kolorze. Każda z nich ma też podobno inne właściwości. Świeża może być gotowana i tłuczona, podobnie jak ziemniaki. (3) Można ją też wysuszyć i sproszkować. Jest to popularna forma stosowana w celach leczniczych.

Wartość lecznicza

Maca była używana od wieków nie tylko ze względu na jej wartość odżywczą, ale także ze względu na jej właściwości lecznicze. Ważne jest, aby pamiętać, ze przede wszystkim maca jest pokarmem, więc tak naprawdę jej przedawkowanie jest mało prawdopodobne i nie prowadzi do poważnych skutków ubocznych.

Oto najpopularniejsze korzyści wynikające z suplementowania maca:

Brzmi niesamowicie, prawda? Zanim polecisz do najbliższego sklepu, aby go zamówić, pamiętaj, że istnieje niewiele dowodów naukowych na poparcie tych tez. Większość, z tego, co tu zapisaliśmy jest subiektywnym odczuciem użytkowników maca.

Jak właściwie działa maca?

Uważa się, że maca działa na podwzgórze, gruczoł, który kontroluje wiele funkcji ciała, jak również przysadkę mózgową. Przysadka kontroluje również nadnercza, jajniki, jądra i tarczycę. Można więc łatwo zrozumieć, skąd pochodzą wszystkie sugerowane korzyści, ponieważ są to wszystkie rzeczy, na które wpływają podwzgórze i przysadka mózgowa. (4)

Uważa się, że Maca jest adaptogenem. Oznacza to, że pomaga przywrócić równowagę lub homeostazę organizmu, nie stymulując go ani go hamując. Tak więc, jeśli twoje podwzgórze jest nieco leniwe, maca da mu impuls do lepszego działania.

Maca a zespół policystycznych jajników

Spójrzmy, dlaczego tak wiele kobiet cierpiących na PCOS sięgnęło po maca.

Wróćmy do wpływu maca na podwzgórze i przysadkę mózgową. Ma to sens, ponieważ te gruczoły kontrolują cykl menstruacyjny i stymulację jajników. Gdybyśmy mogli sprawić, by funkcjonowały lepiej, może moglibyśmy normalizować nasze cykle i minimalizować efekty PCOS.

Jednak badania wykazały, że maca nie ma znaczącego wpływu na krążący estrogen, hormon luteinizujący, hormon stymulujący pęcherzyk czy testosteron (5).

Na forach internetowych, wiele kobiet zgłosiło poprawę poziomu energii, ale zanotowaliśmy niewiele doniesień o poprawie równowagi hormonalnej.

Podsumowując chociaż reputacja maca wydaje się umacniać w społeczności PCOS, nadal nie ma zbyt wielu dowodów na potwierdzenie jej dobroczynnego wpływu.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Bibliografia:

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  2. http://1-in-10.org/miraculous-maca
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/Lepidium_meyenii
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002182/
  5. http://examine.com/supplements/Maca/

 

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad