Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Leucyna skutecznie buduje mięśnie!

Syntezą białek jest tworzenie nowych mięśni szkieletowych. Gdy to nastąpi na dużą skalę, jest znane jako przerost mięśni szkieletowych (wzrost), czyli proces, dzięki któremu nasze mięśnie stają się większe. przedstawimy więc czym jest i jak działa aminokwas znany jako leucyna.

leucine

Leucyna jest aminokwasem egzogennym, jednym z trzech aminokwasów rozgałęzionych, ketogennych, jej izomerem jest izoleucyna. Wpływa na wydzielanie hormonów anabolicznych (insuliny w połączeniu węglowodanami) , oddziaływuje na enzymy (kinazy mTOR) rozpoczynając proces syntezy białek mięśniowych i kontrolując jego przebieg. Synteza białek poprzez leucynę wpływa na rozwój kości, mięśni i skóry. Działa redukująco na tkankę tłuszczową. Bez dostępności leucyny synteza białek jest niewykonalna. W stanie naturalnym występuje w produktach zwierzęcych (m.in. jajach, mięsie, nabiale i rybach), roślinnych, a także w postaci suplementów potreningowych

W serii skomplikowanych badań uczeni chcieli zbadać bezpośrednio syntezę białek mięśniowych po podaniu zwierzętom różnych preparatów zawierających aminokwasy i porównano je po spożyciu glukozy. Gdy pełne białko (który zawiera wszystkie aminokwasy) zostało zużyte, synteza białka trochę wzrosła. Gdy zostały wykorzystane tylko aminokwasy z grupy BCAA, nie było takiego samego zwiększenia syntezy białek. Wreszcie, gdy tylko leucyna została zużyta, synteza białka wzrosła jeszcze do tej samej wielkości. Te odkrycia dostarczyły mocnych dowodów, że leucyna była siłą napędową do zdolności białka w diecie aby stymulować syntezę.

Mechanizm ten działa przez zmniejszenie stężenia leucyny, które sygnalizuje mTOR, że nie ma wystarczającej ilości białka w diecie, wtedy następuje synteza nowych białek mięśni szkieletowych.

W innym badaniu, naukowcy z Columbia University badali szczury, które były karmione wysoką zawartością tłuszczu w diecie. Następnie podano suplementy zawierające leucynę, ich masa tłuszczowa zmniejszyła się o 25%Leucyna wykazywała również wpływ na lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi i zmniejszenie całkowitego „złego” cholesterolu. Leucyna zwiększa metabolizm spoczynkowy poprzez zwiększenie poziomów UCP3 (niezwiązane białko 3), co powoduje, że organizm traci dostarczaną energię z pożywienia w postaci ciepła, zamiast magazynować ją jako tkanka tłuszczowa.

Istnieje coraz więcej dowodów wskazuje, że zwiększenie spożycia leucyny może mieć wiele korzyści. Stanowi ona ważny budulec dla białek mięśniowych, aktywizuje najważniejsze działania w skomplikowanym procesie syntezy białek, zwiększa utratę wagi, poprawia skład ciała i koryguje zaburzenia metaboliczne, takie jak podwyższony poziom glukozy i cholesterolu.

Optymalna ilość leucyny jest przedmiotem dyskusji, gdy badano pojedyncze dawki, spożywanie zaledwie 2,5 g leucyny stymuluje syntezę białek. W badaniach długotrwałych, dawki dzienne leucyny wynoszące 8 lub więcej gram są zalecane w podzielonych dawkach, aby około 2,5 g leucyny znajdowało się w każdym posiłku.

Warto zaopatrzyć się w produkty leucynowe będące monopreparatami:

Leucine Powder

Leucine Powder

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

3 komentarze

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad