Odchudzanie Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Kwas ursolowy – zdrowie i odchudzanie

Kwas ursolowy za oceanem zyskuje ostatnio na popularności. Ten dość nowy składnik suplementów diety rzekomo wpływa pozytywnie na zmniejszenie ryzyka otyłości oraz budowanie beztłuszczowej masy mięśniowej. Czy faktycznie jest skuteczny? W niniejszym artykule postaramy się przedstawić wam najważniejsze informacje dotyczące kwasu ursolowego. Powiemy Wam jak go stosować, czego się po nim spodziewać i na jakie potencjalne efekty uboczne możemy być narażeni.

Czym jest kwas ursolowy?

Kwas ursolowy jest związkiem chemicznym znajdującym się między innymi w naturalnym wosku jabłek. Kwas ten został zidentyfikowany po raz pierwszy w latach dwudziestych XX wieku, kiedy znaleziono go w owocach, a także w ziołach, takich jak rozmaryn i tymianek.

Dziś wiemy, że kwas ursolowy jest obecny w wielu roślinach, owocach i ziołach – w tym wielu zwykłych pokarmach spożywanych każdego dnia. Kwas ursolowy można znaleźć między innymi w jabłkach, bazylii, żurawinie, mięcie pieprzowej, rozmarynie, lawendzie, oregano, tymianku i suszonych śliwkach.

Największa ilość tej substancji znajduje się w skórce jabłek. Tą drogą dostarczamy go sobie najwięcej w codziennym życiu. Na potrzeby suplementów jest on natomiast ekstrahowany z oregano.

Kwas ursolowy znajduje się również w szerokiej gamie kosmetyków, gdzie jest stosowany jako ważny dodatek.

Inne nazwy kwasu ursolowego to: urson, prunol lub malol. Nazwa pochodzi od jego nazwy chemicznej: 3-beta-3-hydroksy-urs-12-eno-28-kwas octowy.

Zalety kwasu ursolowego

Dlaczego kwas ursolowy staje się coraz popularniejszy? Cóż, w ciągu ostatnich kilku lat zbadano szereg potencjalnych biochemicznych skutków stosowania kwasu ursolowego.

Do tej pory nie było żadnych badań klinicznych na ludziach wykazujących, że kwas ursolowy ma jakikolwiek korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jednak badania in vitro (na komórkach poza organizmem ludzkim) i badania na myszach powiązały kwas ursolowy z szeregiem korzyści zdrowotnych.

Badania te wykazały, że kwas ursolowy może na przykład hamować proliferację różnych typów komórek nowotworowych. Naukowcy zaobserwowali, że działa poprzez hamowanie szlaku aktywacji STAT3. Zaobserwowano również wywoływanie apoptozy i zmniejszenie proliferacji komórek rakowych, a także inne korzyści.

Inne zalety kwasu ursolowego to osłabienie komórek białaczki.

Kwas ursolowy nie stał się modnym składnikiem suplementu z powodu rzekomych korzyści przeciw nowotworom. Swoją popularność zawdzięcza zdolności do zwiększania ilości mięśni i brązowego tłuszczu przy jednoczesnym zmniejszaniu ilości białego tłuszczu w ciele.

Ponownie, w badaniach klinicznych na ludziach nie zaobserwowano korzyści związanych z zwiększaniem masy mięśniowej kwasu ursolowego. Jednak zaobserwowano je w badaniach na myszach. W badaniach na myszach wykazano, że kwas stymuluje wzrost mięśni, zapewnia działanie kardioprotekcyjne i zmniejsza ryzyko otyłości.

Suplementy kwasu ursolowego

Suplementy kwasu ursolowego zaczęły pojawiać się w Internecie. Labrada Nutrition wprowadziła ostatnio swój własny suplement kwasu ursolowego, który zawiera 120 kapsułek kwasu ursolowego. Ursolic Acid

Suplement  ten obiecuje następujące efekty: 

-wsparcie podczas redukcji tkanki tłuszczowej,

-wzmożenie budowy beztłuszczowej masy mięśniowej,

-wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego.

Labrada mówi o tym, jak ważne jest zachowanie beztłuszczowej masy mięśniowej podczas procesu odchudzania. Utrata tkanki tłuszczowej jest bardzo pożądanym efektem, ale zdecydowanie korzystniejsze dla nas jest jednoczesne utrzymanie zbudowanie masy mięśniowej . W przeciwnym razie po prostu pozbywasz się mięśni. Kwas ursolowy może nam w tym pomóc poprzez częściowe ograniczenie utraty tkanki mięśniowej.

W artykułach Labrada przyznaje, że dotychczas nie przeprowadzono żadnych badań ursolic acid na ludziach, a wszystkie korzyści związane są z badaniami na myszach. Niemniej jednak twierdzą, że ich suplement może być wykorzystywany do czerpania efektów antykatabolicznych (tj. zachowania masy mięśniowej) wraz z utratą tłuszczu i poprawą zdrowia.

Kwas ursolowy stosowany w tym suplemencie pochodzi z ekstraktu z liści rozmarynu. W każdej porcji 4 kapsułek jest 200 mg kwasu ursolowego.

Ta dawka jest w rzeczywistości kontrowersyjna. W słynnym koreańskim badaniu dotyczącym kwasu ursolowego zalecana dawka wynosiła 450 mg na dobę. Biorąc pod uwagę, że w każdej porcji 4 kapsułek jest tylko 200 mg kwasu ursolowego, możesz podwoić lub potroić swoją dawkę.

Jakie są opinie na temat kwasu ursolowego?

Opinii na temat kwasu ursolowego jest bardzo wiele, wertowaliśmy sieć w ich poszukiwaniu i spotkaliśmy się z kilkoma, dość skrajnymi.

Oficjalna strona internetowa Labrady przedstawia zdecydowanie pozytywne. Recenzenci wydają się podzieleni na dwie grupy: niektórzy ludzie uważają, że kwas ursolowy jest dobrą rzeczą w branży suplementów sportowych i ta grupa obserwuje u siebie przyrost masy mięśniowej i lepszą energię. A druga grupa nie zaobserwowała żadnego korzystnego wpływu na zdrowie.

Testowaliście kwas ursolowy? – Podzielcie się z nami opinią! 🙂

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad