Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Kwas fosfatydowy – panaceum na budowę siły mięśni!

Na rynku obecny jest całkowicie naturalny składnik, który może zrobić furorę w świecie sportu! Tym razem może to być zapowiedź prawdziwej, suplementacyjnej rewolucji! Tak, zdajemy sobie sprawę, że na co dzień jesteście bombardowani nowinkami o innowacyjnych produktach, które zapewnią Wam przyrost mięśni przy jednoczesnej utracie tkanki tłuszczowej i wiele innych (równie abstrakcyjnych) obietnic. Jednak kwas fosfatydowy do zupełnie inna bajka!

Naukowcy z italifarmco natknęli się na nowy składnik, kwas fosfatydowy [17].

To, co oddziela kwas fosfatydowy od wielu innych pretendentów na rynku, to to, że prowadzone badania kliniczne na ludziach, wskazują na wzrost siły i beztłuszczowej masy ciała oraz zmniejszenie procentowej ilości tłuszczu!

Czym właściwie jest kwas fosfatydowy?

Kwas fosfatydowy jest fosfolipidem, tłuszczem diglicerydowym z grupą fosforanową związaną ze szkieletem glicerolu. Fosfolipidy są głównym składnikiem błon komórkowych i wpływają na szereg mechanizmów metabolizmu komórkowego.

Najczęściej kwas fosfatydowy wytwarzany jest z lecytyny, głównego źródła wielu różnych fosfolipidów, takich jak jeden z ich innych opatentowanych składników, fosfatydyloseryna.

Jak to działa?

Wszyscy rozumiemy, że mięśnie rosną w odpowiedzi na podnoszenie ciężarów, ale jak wygląda dokładny mechanizm tego procesu?

Naukowcy zidentyfikowali białko o nazwie mTOR – jako kluczowy regulator wzrostu mięśni. Warunkiem tego jest „mechanicznie indukowana sygnalizacja mTOR”.

W ciągu ostatnich kilku lat w wyniku tej poszerzonej wiedzy na temat funkcji mechanizmów odpowiedzialnych za wzrost mięśni prawdopodobnie widziałeś wiele suplementów mówiących o zwiększaniu sygnalizacji mTOR, z różnym poziomem powodzenia.

Co to ma wspólnego z kwasem fosfatydowym?

Badacze nie byli usatysfakcjonowani faktem, że mechaniczna sygnalizacja tego białka powoduje wzrost mięśni, chcieli dokładnie wiedzieć, co jest zaangażowane w tę sygnalizację.

Zapoznaj się z wynikami badań Troyaa Hornbergera z University of Wisconsin. [18]

Poprzez fascynującą serię badań, wykorzystujących obrazowanie komórek mięśniowych pod wpływem kurczenia się na poziomie komórkowym, szlak i związek bezpośrednio odpowiedzialny za mechaniczną indukcję sygnalizacji mTOR zidentyfikowano jako enzym fosfolipazę D, która  degraduje. fosfatydylocholinę do choliny i kwasu fosfatydowego, który bezpośrednio aktywuje mTOR. [1,2,3,4,5,6,7,8]

Jesteśmy już wielkimi fanami suplementów choliny – są to potężne boostery funkcji kognitywnych, które pomagają poprawić połączenie „umysł-mięśnie” podczas ćwiczeń. Ale czy uzupełnienie PA również pomoże bezpośrednio poprawić sygnalizację mTOR?

Chociaż istnieje kilka źródeł kwasu fosfatydowego, wyniki badań klinicznych pokazują, że źródła PA oparte na soi są najbardziej skuteczne [12].

Jakie są korzyści?

Te przełomowe odkrycia w naszym zrozumieniu wzrostu mięśni i sygnalizacji mTOR doprowadziły do ​​dużego zainteresowania, w jaki sposób zastosować tę nową wiedzę, jako potencjalne leczenie chorób i do wykorzystania w poprawianiu wyników sportowych. Doprowadziło to do uruchomienia programów naukowych, które uwzględniają badania na ludziach.

Niezwykle ważne przy określaniu przydatności związku do suplementacji jest ustalenie, czy jest on biodostępny i może dotrzeć do pożądanej tkanki w stanie nienaruszonym. W badaniu na ludziach ustalono, że kwas fosfatydowy ma wysoką doustną biodostępność u ludzi i skutecznie zwiększa poziom kwasu fosfatydowego w osoczu [9].

Zwiększ siłę!

W pierwszym badaniu na ludziach wytrenowanym sportowcom podawano 750 mg kwasu fosfatydowego dziennie przez 8 tygodni. Pod koniec badania grupa suplementacyjna zyskała 12,7% siły przysiadu (9,3% dla placebo) i 2,6% wzrostu beztłuszczowej masy ciała (0,1% dla placebo). [10]

Badane osoby spożywały niemal identyczne posiłki na podobnym poziomie kaloryczności. Badanie to było niewielkie i korzyści te nie były wystarczająco duże, aby można je było uznać za statystycznie istotne z powodu tych ograniczeń, jednak generowały wystarczające zainteresowanie, aby uzasadnić dalsze badania na ludziach.

Zwiększenie beztłuszczowej masy ciała?!

W następnych badaniach na ludziach, stosując te same procedury (750 mg dziennie, wyszkoleni zawodnicy, 8 tygodni), kwas fosfatydowy znowu osiągnął dobre, obiecujące wyniki. Grupa suplementowana PA zakończyła badanie ze znacznie lepszymi przyrostami masy ciała, dodając 5 funtów mięśni w porównaniu do grupy kontrolnej – 2,5 funta [11].

Przyspiesza utratę tłuszczu

Inną obserwowaną tendencją, choć nieistotną statystycznie, była zwiększona utrata tkanki tłuszczowej w grupie suplementowanej w porównaniu do grupy kontrolnej (-2,8 funta w porównaniu do -1,1 funta). [11] Chociaż nie jest to ogromna różnica w utracie wagi, to zwiększony spadek tłuszczu w związku z suplementu jest lepsza niż brak takiej tendencji!

Jak dawkować, aby uzyskać efekty?

Aby czerpać korzyści, jakie PA ma do zaoferowania, należy przyjąć 750 mg, która została wykorzystana w badaniach klinicznych. Zapewnia to aktywację ścieżek mTOR omówionych szczegółowo powyżej.

Nawiasem mówiąc, że na podstawie kilku anegdotycznych doniesień, pojawiły się doniesienia o zwiększeniu masy mięśniowej i przyrostach siły podczas uzupełniania do 1-2 g kwasu fosfatydowego.

Produkty zawierające PA i suplementy. Mastodon

W tym roku na rynku pojawiło się kilka suplementów, które zawierają klinicznie skuteczną dawkę 750 mg kwas fosatydowego w porcji. Jesteśmy więcej niż pewni, że w najbliższym czasie pojawi się ich jeszcze więcej. Na ten moment dostępny jest produkt firmy SCITEC – Mastodon.

Mastodon zawiera 750 mg w 3 kapsułkach, czyli w sugerowanej porcji.

Bezpieczeństwo stosowania.

Następną rzeczą, nad którą prawdopodobnie się zastanawiasz, jest to, czy ten składnik jest bezpieczny, czy nie do końca.

Na szczęście, ponieważ zwolennicy tego składnika poszukują aprobaty FDA i chcą opatentować ten składnik, przeprowadzili także analizę bezpieczeństwa u ludzi, dochodząc do wniosku, że:

Do tej pory wygląda to bardzo bezpiecznie, nie odnotowano poważnych skutków ubocznych.

Zatem wygląda to bardzo obiecująco!

________________________________________________________________________________________________________________

Bibliografia:

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16855395# 2006 Jul;5(13):1391-6. Epub 2006 Jul 1.
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1450240/ U S A. 2006 March 21; 103(12): 4741–4746.
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23077579# 2012;7(10):e47258. doi: 10.1371/journal.pone.0047258. Epub 2012 Oct 15.
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23507202# 2013 Jun;24(6):272-8. doi: 10.1016/j.tem.2013.02.003. Epub 2013 Mar 16
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19470781# 2009 Jul 15;587(Pt 14):3691-701. doi: 10.1113/jphysiol.2009.173609. Epub 2009 May 26.
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21148113# 2011 Mar;25(3):1028-39. doi: 10.1096/fj.10-168799. Epub 2010 Dec 8.
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21821120# 2011 Dec;23(12):1896-906. doi: 10.1016/j.cellsig.2011.07.013. Epub 2011 Jul 23.
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21946849#
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4043675/
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23035701#
  11. http://www.jissn.com/content/10/S1/P13
  12. http://www.jissn.com/content/10/S1/P6 Dudeck JE, Joy JM, Lowery RP, De Souza EO, Jager R, McCleary SA, Wilson SMC, Purpur M, Wilson JM.
  13. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/jphysiol.2009.173609/abstract
  14. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/11/1/29
  15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15512856
  16. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/expert-answers/phosphatidylserine/faq-20057764
  17. http://www.cheminutra.com
  18. http://www.vetmed.wisc.edu/cbs/hornberger/index.htm

 

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad