Ciekawostki kulinarne Odżywianie Suplementacja podczas odchudzania Zdrowe Przepisy

Kuloodoporna kawa – sprawdź czy robisz ją dobrze!

joy-233380_640

Kuloodporna kawa to poranny napój, który dzięki zawartości odpowiednich składników ma zapewnić nam szereg pozytywów takich jak poranna energia, wzrost koncentracji i aktywności mózgu oraz zaspokojenie głodu na kilka godzin.
Ów mikstura jest wysoce kaloryczna (jak na napój) i zawiera od 300 do nawet 500 kalorii. Dzięki temu zaspokoi nasz głód o poranku. Kuloodporna kawa może być dedykowana osobom, które o poranku mają duży problem ze zjedzeniem bardziej treściwego pokarmu. Zastrzyk energii dostajemy dzięki kwasom tłuszczowym o średnich łańcuchach, tzw. oleju MCT.

Składnikiem nadrzędnym w bulletrproof coffee jest właśnie olej MCT. Dzięki swojej budowie z  kwasów tłuszczowych o średnich łańcuchach,  które nie są metabolizowane przez wątrobę, ale trafiają bezpośrednio do mitochondriów, gdzie są wykorzystane do produkcji energii komórkowej. Do podwyższenia skuteczności wytwarzania energii kluczowy jest jeden czynnik – średni poziom glukozy we krwi. Wyciągając z tego wnioski, najodpowiedniejszą porą dla spożywania kuloodpornej kawy, będzie miejsce w pierwszym posiłku naszego dnia.

Warto nadmienić, że kwasy tłuszczowe pełnią również rolę transportową dla kofeiny, dzięki czemu jest ona efektywniej transportowana do mózgu. Skuteczna dawka kofeiny (powyżej 100 mg) zapewni nam pobudzenie oraz jasność umysłu na kilka najbliższych godzin.
Standardową ilością kofeiny w kawie jest 380-650 mg/l, zatem wypijając 250-300 ml kawy (ok 15-20 g) zapewniamy sobie „dobry start” o poranku.

Jak przygotować kuloodporną kawę w prawidłowy sposób

kawa mielonamasło domowe2
oil mct2

Potrzebujemy:

>> Najlepiej świeżo zmieloną kawę

Taka kawa jest wówczas zdrowsza, aromatyczniejsza, przechodzi przez mniejszą ilość procesów przetwarzania. Najlepiej kupić kawę w ziarnach i zmielić samemu, koszt młynka to od 30 złotych, równie dobrze można do tego użyć blendera lub młynka do pieprzu wielokrotnego użytku.

>> Masła domowej roboty, bądź z ekologicznych gospodarstw

Zdrowe, pozbawione nienaturalnych procesów chemicznych masło ma termin spożycia kilku dni, jak to możliwe że masło ze sklepu po 2 tygodniach nie śmierdzi i jest gotowe do spożycia? To konserwanty! Wystrzegajmy się ich, spożywajmy jak najmniej przetworzone produkty.

>> Olej MCT

O nim wspominaliśmy wyżej 😉

Dodatkowo niezbędnym narzędziem do parzenia kawy będzie papierowy filtr!

Filtrdokawy

Po co nam filtr?

Spożywanie tak doładowanej tłuszczami kawy spotyka się często z opiniami na temat podnoszenia poziomu LDL (cholesterol).
Co ciekawe nie przyczynia się do tego tłuszcz dodany z masła, ale kwasy tłuszczowe zawarte w kawie! Badanie przeprowadzone przed 15 laty wykazuje korzyści w używaniu filtra do parzenia kawy. Czynniki podnoszące poziom cholesterolu zawarte w ziarnach kawy nie przedostają się przez filtry do naparu!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2029499

Wróćmy więc do naszej mikstury

15-20 gram zmielonej kawy parzymy przez filtr papierowy, po otrzymaniu naparu (nie do wrzątku!) dodajemy
15-30 gram świeżego masła, mieszamy kawę do momentu rozpuszczenia się składnika i dodajemy
5-15 ml oleju MCT (ważne – zacznijmy od mniejszej ilości)

Taka kawa zapewni mnóstwo energii oraz uchroni nas od wzrostu poziomu LDL.

Warto nadmienić tutaj, aby nie używać do tych celów oleju kokosowego.

Olej kokosowy zawiera kwas laurynowy (około połowy składu kwasów tłuszczowych) oraz kwasy kaprylowy i kaprynowy. Co ważne kwas laurynowy wg. podziału chemicznego należy do kwasów MCT, jednak pod kątem biologicznym zachowuje się jak LCT (kwasy tłuszczowe o długich łańcuchach). Dlatego zachodzi proces metabolizacji kwasu laurynowego przez wątrobę, co nie skutkuje nagłym wzrostem energii.

olej kokosowy

Zapamiętajcie że kwasy tłuszczowe o średnich łańcuchach (MCTskładają się z określonej ilości atomów węgla. Jeśli chodzi o pobudzające i energetyzujące działanie kawy koloodpornej, wykonują je kwasy tłuszczowe – kaprynowy i kaprylowy. To one powodują nagły wzrost energii, ponieważ wymagają jedynie 3 przemian aby wyprodukować ATP (energie). Przykładowo cukier spożywczy (tzw. szybki nośnik energii) potrzebuje aż 26 przemian, aby wyprodukować ATP!

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

5 komentarzy

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

    • Witam,

      można aczkolwiek nie zwykłym cukrem ponieważ do odczucia działania MCT zalecany jest niski poziom glukozy we krwi a jak wiadomo cukier podnosi indeks glikemiczny, odpowiedni do tego będzie ksylitol, ale nie aspartam czy suklaroza (składniki słodzików)!

      Pozdrawiam

  • Faktycznie dużo lepsza „receptura” na kawę 😉
    Do tej pory robiłem właśnie z olejem kokosowym no i grzeszyłem łyżeczką cukru, świetny przepis!

Facebook

Ad