Ciekawostki kulinarne Diety Odżywianie

Korzyści Diety Ketogenicznej

Decyzja o przejściu na dietę ketogeniczną może wiązać się z olbrzymią ilością korzyści zdrowotnych. Odczują je zwłaszcza osoby chore na cukrzycę.
Badania pokazują, że bycie w stanie ketozy odżywczej prowadzi do znacznej poprawy kontroli poziomu glukozy we krwi i jednocześnie do utraty masy ciała.

Inne, często obserwowane, korzyści obejmują:

  • Zmniejszona zależność od leków,
  • Poprawa wrażliwości na insulinę,
  • Niższe ciśnienie krwi,
  • Porawa poziomu cholesterol.

W niniejszym przewodniku dokonujemy przeglądu wiedzy związanej z dietą katogeniczną i jej pozytywnego wpływu na nasze zdrowie.

Utrata masy ciała i utrzymanie prawidłowej wagi

Podstawową korzyścią z diety ketogennej jest jej zdolność do szybkiej redukcji masy naszego ciała. Ograniczenie ilości węglowodanów na tyle, aby być w stanie ketozy, prowadzi zarówno do znacznego zmniejszenia tkanki tłuszczowej, jak i zwiększenia lub zatrzymania masy mięśniowej.

Badania pokazują, że diety niskowęglowodanowe i ketogenne są w stanie powodować silny spadek wagi przez dłuższy czas, ciało nie adaptuje się tak sztybko jak w przypadku innych diet. Australijskie badanie wykazało, że badani była w stanie stracić średnio 15 kg w ciągu roku. Było to o 3 kg więcej niż dieta niskotłuszczowa zastosowana w grupie kontrolnej. [1] [2

Kontrola stężenia glukozy we krwi

Innym ważnym powodem, dla którego osoby cierpiące na cukrzycę stosują dietę katogeniczną, jest jej zdolność do obniżania i stabilizowania poziomu cukru we krwi.

Węglowodany są składnikiem odżywczym (makroelementem), który podnosi poziom cukru we krwi. Jest to fakt. Ponieważ dieta ketogeniczna zakłada niski poziom węglowodanów, eliminuje nadmierny wzrost poziomu cukru we krwi.

Badania nad dietami katogenicznymi pokazują, że są one bardzo skuteczne w zmniejszaniu poziomu HbA1c – długoterminowej miary kontroli poziomu glukozy we krwi. Sześciomiesięczne badanie przeprowadzone przez Erica Westmana i jego kolegów w 2008 roku wykazało średnie obniżenie poziomu HbA1c o 17 mmol / mol (1,5%) u osób z cukrzycą typu 2.

Osoby z innymi typami cukrzycy, takimi jak cukrzyca typu 1 i LADA, powinny również spodziewać się silnego obniżenia poziomu cukru we krwi. Należy pamiętać, że jeśli poprawa kontroli stężenia glukozy we krwi utrzymuje się przez wiele lat, może to zmniejszyć ryzyko wystąpienia powikłań cukrzycy.

Ważne jest, aby każdy, kto przyjmował insulinę, lub w inny sposób narażony jest na ryzyko hipoglikemii, podejmował środki ostrożności, aby zapobiec występowaniu tego stanu. Przed wprowadzeniem znaczących zmian do swojej diety – omów ją z lekarzem. [3]

Ograniczenie zależności od leków na cukrzycę

Ze względu na olbrzymi wpływ diety ketogenicznej na obniżenie poziomu cukru we krwi, może ona przyczynić się do zmniejszenia dawek/ilości przyjmowanych leków.

W wyżej wspomnianym badaniu Westmana 95% osób biorących udział w badaniu było w stanie ograniczyć lub całkowicie odstawić leki przeciwcukrzycowe.

Osoby przyjmujące insulinę i inne leki powodujące hipoglikemię (takie jak pochodne sulfonylomocznika i glinidy) mogą wymagać zmniejszenia dawki leków. Warto porozmawiać na ten temat z lekarzem prowadzącym.

Wrażliwość na insulinę

Wykazano, że dieta ketogeniczna pomaga przywrócić wrażliwość na insulinę, ponieważ eliminuje podstawową przyczynę insulinooporności – czyli zbyt wysoki poziom insuliny w organizmie.

Ta dieta pomaga w podtrzymaniu długich okresów niskiego poziomu insuliny, ponieważ niskie poziomy węglowodanów oznaczają niższe poziomy insuliny.

Dieta o wysokiej zawartości węglowodanów jest jak umieszczanie benzyny w ogniu insulinooporności. Wysoka zawartość węglowodanów oznacza większe zapotrzebowanie na insulinę, a to powoduje zwiększenie insulinooporność.

Dla porównania dieta ketogenna obniża poziom insuliny, ponieważ tłuszcz jest makroskładnikiem odżywczym, który wymaga najmniejszej ilości insuliny.

Osiągnięcie optymalnego poziomu insuliny pomaga również w spalaniu tłuszczu, ponieważ wysoki poziom insuliny zapobiega rozpadowi tkanki tłuszczowej. Kiedy poziom insuliny spada przez kilka godzin, organizm jest w stanie rozkładać komórki tłuszczowe.

Kontrola wysokiego ciśnienia krwi

Szacuje się, że 16 milionów ludzi w Wielkiej Brytanii żyje z wysokim ciśnieniem krwi.

Szereg różnego rodzaju problemów zdrowotnych wiąże się z wysokim ciśnieniem krwi. Są to między innymi: choroby serca, udary i choroby nerek.

Wiele badań wykazało, że dieta ketogeniczna może obniżać ciśnienie krwi u osób z nadwagą lub z cukrzycą typu 2. [4]

Poziom cholesterolu

Ogólnie, dieta ketogeniczna zwykle prowadzi do poprawy poziomu cholesterolu. Obniża się poziom cholesterolu LDL, a poziom cholesterolu HDL wzrasta, co jest zdecydowanie korzystne dla naszego zdrowia.

Jedną z najsilniejszych miar zdrowego cholesterolu jest stosunek całkowitego cholesterolu do HDL. Można to łatwo policzyć, biorąc całkowity wynik cholesterolu i dzieląc go przez wynik HDL.

Jeśli uzyskana liczba to 3,5 lub mniej, oznacza to, ze nasz poziom cholesterolu można uznać za optymalny. Badania naukowe pokazują, że diety katogeniczne są zwykle skuteczne w poprawie tego stosunku. [5]

Należy pamiętać, że niektórzy ludzie mogą wykazywać wzrost LDL i cholesterolu całkowitego po rozpoczęciu diety ketogenicznej. Zwykle jest to traktowane jako objaw negatywny, ale jeśli twój całkowity stosunek cholesterolu do HDL jest dobry, to niekoniecznie oznacza pogorszenie zdrowia serca.

Cholesterol to skomplikowany temat, a lekarz jest najlepszym źródłem porad, jeśli poziom cholesterolu zmieni się znacząco na diecie ketogenicznej.

W Europie zaleca się monitorować poziom cholesterolu co najmniej raz w roku, aby można było wykryć wszelkie negatywne skutki cholesterolu i odpowiednio je rozwiązać, nim będzie za późno

Silniejsza wydajność psychiczna

Jasność umysłu, zwiększona zdolność koncentracji i lepsza pamięć to inne często zgłaszane korzyści z jedzenia zgodnie z zaleceniami diety ketogenicznej.

Zwiększenie spożycia zdrowych tłuszczów omega-3, takich jak te znajdujące się w tłustych rybach takich jak łosoś, tuńczyk i makrela, może poprawić nastrój i zdolność uczenia się. Dzieje się tak, ponieważ omega-3 zwiększa kwas tłuszczowy o nazwie DHA, który stanowi od 15 do 30 procent naszego mózgu. [6]

Produkcja beta-hydroksymaślanu, postaci ketonu, wspomaga długoterminową funkcję pamięci.

Poczucie sytości

Diety ketogeniczne mają pozytywny wpływ na apetyt. Gdy organizm dostosuje się do stanu ketozy, przyzwyczaja się do tego, że energia jest pobierana z tkanki tłuszczowej, co może zmniejszyć apetyt i łaknienie.

Diety ketogeniczne skuteczne w:

  • Zmniejszenie apetytu
  • Wzmagają uczucie sytości
  • Zmniejszenie łaknienia na słodkie przekąski

Utrata masy ciała w wyniku diety ketogenicznej może pomóc obniżyć poziom leptyny, co może poprawić wrażliwość na leptynę i w rezultacie zredukować apetyt

Candida

Dieta ketogeniczna może być dobra w zmniejszaniu infekcji grzybiczych i drożdżowych, ponieważ obniża poziom cukru we krwi. To glukoza, którą żywią się bakterie, prowadzi do hodowli drożdży i infekcji bakteryjnych.

Ponadto wykazano, że wyższe spożycie nasyconego kwasu tłuszczowego, zwanego kwasem laurynowym – znajdującym się w oleju kokosowym, podstawowym keto produktem – ma właściwości przeciwdrobnoustrojowe. Może zabić Candida albican i pomóc w infekcjach drożdżakami.

Bibliografia:

  1. http://www.diabetes.co.uk/references.html#214
  2. http://www.diabetes.co.uk/references.html#215
  3. http://www.diabetes.co.uk/references.html#216
  4. http://www.diabetes.co.uk/references.html#217
  5. http://www.diabetes.co.uk/references.html#218
  6. http://www.diabetes.co.uk/references.html#219

 

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad