Suplementacja Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

Kofeina kontra inne substancje stymulujące!

W tym artykule omówimy pięć substancji najczęściej porównywanych z kofeiną. Mamy nadzieję, że dzięki temu nasi czytelnicy uzyskają pełną wiedzę na temat działania kofeiny oraz świadomość jak wypada ona w zestawieniu z innymi substancjami.

Na samym początku chcielibyśmy jednak poprosić Was o to, abyście używali kofeiny w sposób odpowiedzialny. Jeśli jesteście zainteresowani połączeniem jej z innymi substancjami, upewnijcie się, że nie wchodzi ona w żadne niepożądane interakcje. Szczególnie w przypadku leków. Nie należy przekraczać zalecanej dawki kofeiny.

  1. Kofeina vs L-Theanina: we dwoje najlepiej
    W przypadku kofeiny i L-teaniny trudno jest znaleźć prawdziwego zwycięzcę i jednoznacznie wskazać go palcem. Obie substancje doskonale poprawiają koncentrację i uwagę, ale L-Theanina jest uważana za bardziej relaksującą. Działanie symulujące kofeiny można uznać za silniejsze.

    Ostatnie badania wykazały, że L-Theanina może być równie skuteczna jak kofeina w poprawie uwagi i funkcji poznawczych. [1] Większość z nas nie jest tego świadoma, ponieważ dawka wymagana do odczuwania efektów L-teaniny wynosi co najmniej 200 mg – około ośmiu filiżanek herbaty! Jednak teraz, kiedy kapsułki czystej L-teaniny są łatwo dostępne, ludziom łatwiej jest poznać wspaniałe zalety L-teaniny.

    Więcej o tym połączeniu możecie poczytać tutaj.

    L-Theanina ma prawie zerowe efekty uboczne. [2] Jest to związek aktywny, spotykany m.i. w herbacie i jest świetny do poprawy nastroju i relaksu. Jest to zdecydowanie coś, o czym warto pomyśleć, gdy weźmiesz pod uwagę kofeinę i L-Teaninę. Nasz rada: bierzcie te dwie substancje razem!

 

  1. Kofeina kontra alkohol: zupełnie różne efekty
    Efekty kofeiny i alkoholu nie mogą być bardziej różne! Z jednej strony mamy alkohol, który jest silnym środkiem depresyjnym, obniżającym odczucia z centralnego układu nerwowego. [3] Z drugiej strony natomiast mamy kofeinę, która jest bardzo silnym stymulantem – zwiększającym świadomość, energię i skupienie. [4]

    Zasadniczo porównanie kofeiny z alkoholem oznacza porównywanie zupełnie różnych substancji o bardzo różnych efektach. Obie te substancje są mocno zakorzenione w kulturze i powszechnie spożywane. Nie możemy się jednak oszukiwać. Alkohol jest szkodliwy zarówno dla naszego zdrowia jak i dla życia społecznego. Jest to substancje niebezpieczna i silnie uzależniająca. Kawa natomiast, pita z umiarem, ma właściwości prozdrowotne i pozytywnie wpływa na relacje między ludźmi. [5]

 

  1. Kofeina kontra nikotyna: bitwa uzależnień

    Nikotyna jest uzależniającą substancją występującą w papierosach. Nikotyna została wyróżniona jako substancja chemiczna odpowiedzialna za uzależnienie od papierosów i tytoniu. Biorąc pod uwagę kofeinę i nikotynę, ważne jest rozważenie możliwości uzależnienia od obu substancji. Nikotyna uwalnia GABA, dopaminę i glutaminian – z których wszystkie są uważane za odpowiedzialne za tworzenie podstaw uzależnienia od nikotyny. [6]

    Kofeina jest również uzależniająca, ale nie w takim stopniu jak nikotyna. Tak naprawdę debata temat tego, czy kofeina jest w ogóle uzależniająca ciągle trwa. [7] Jednak niektórzy badacze wskazali na coś zwanego „zaburzeniem używania kofeiny” – rodzaj psychologicznego uzależnienia od kofeiny. [8] Co więcej, fakt, że użytkownicy cierpią z powodu fizycznych objawów abstynencyjnych po długim okresie używania, wskazuje, że jest uzależniający, przynajmniej w pewnym stopniu. [9]

    Porównując kofeinę i nikotynę, należy pamiętać, że jedna z tych substancji jest o wiele bardziej uzależniająca i szkodliwa od drugiej.

 

  1. Kofeina kontra kawa: ekstrakt lub surowiec?

    Kofeina jest aktywnym stymulantem znajdującym się w ziarnach kawy i jest uwalniana, gdy moczysz zmielone, palone ziarenko w gorącej wodzie. Kofeina jest zdecydowanie najważniejszym składnikiem kawy. To właśnie jej kawa zawdzięcza swoje magiczne właściwości oraz walory smakowe. [10] Porównując kofeinę z kawą, porównujesz wyekstrahowany związek z surowym produktem naturalnym. Oczywiście ekstrakt z kofeiny jest silniejszy niż surowiec – kawa.

    Wyciągi z kofeiny są znacznie silniejsze niż kawa. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają potężnej dawki energii i zwiększenia koncentracji, ale oznacza to również, że istnieje więcej możliwości przedawkowania. Kofeina może być niebezpieczna, gdy jest stosowana w nadmiarze – przedawkowanie może powodować poważne negatywne skutki, hiperstymulację, a nawet śmierć. [11] Dlatego apelujemy, aby używać wyciągów z kofeiny w sposób odpowiedzialny.

 

  1. Kofeina a ekstrakt z zielonej herbaty: energia i zdrowie
    Kiedy porównujemy kofeinę z ekstraktem z zielonej herbaty, patrzymy na dwie substancje o różnym działaniu. Z jednej strony, kofeina może przynosić pewne korzyści zdrowotne, ale stosowana jest głównie jako silny środek pobudzający. Z drugiej strony ekstrakt z zielonej herbaty stosowany jest głównie jako suplement zdrowotny o silnym działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym [12].

    Do najbardziej znanych zalet ekstraktu z zielonej herbaty należą: zdolność niszczenia wolnych rodników (przeciwutleniacz), zdolność wspomagania układu odpornościowego oraz wsparcie w utrzymaniu masy ciała. [13] Tak więc, porównując kofeinę z ekstraktem z zielonej herbaty, porównujesz stymulant energetyzujący z suplementem prozdrowotnym. EGCG może mieć pewne działanie energetyzujące – chociaż może to być spowodowane kofeiną, która często występuje w ekstraktach z zielonej herbaty.

______________________________________________________________________________________________________________________

Bibliografia:

[1] Acute effects of theanine, caffeine and theanine-caffeine combination on attention, CN Kahathuduwa et al., Nutr Neurosci. 2016 Feb 11. [Epub ahead of print] [2] In Search of a Safe Natural Sleep Aid, TP Rao et al., J Am Coll Nutr. 2015;34(5):436-47

[3] Alcohol and the central nervous system, I Imam, Br J Hosp Med (Lond). 2010 Nov;71(11):635-9

[4] Caffeine-Not just a stimulant, MJ Glade, Nutrition. 2010 Oct;26(10):932-8.

[5] Caffeine, Alcohol, and Youth: A Toxic Mix, MC O’Brien et al., J Caffeine Res. 2011 Mar; 1(1): 15–21.

[6] Nicotine Addiction, NL Benowitz, N Engl J Med. 2010 Jun 17; 362(24): 2295–2303.

[7] Is caffeine addictive?–a review of the literature, S Satel, Am J Drug Alcohol Abuse. 2006;32(4):493-502.

[8] Caffeine Use Disorder: A Comprehensive Review and Research Agenda, SE Meredith et al., J Caffeine Res. 2013 Sep; 3(3): 114–130.

[9] A critical review of caffeine withdrawal: empirical validation of symptoms and signs, incidence, severity, and associated features, Juliano LM, Griffiths RR, Psychopharmacology (Berl). 2004 Oct;176(1):1-29. Epub 2004 Sep 21.

[10] A perception on health benefits of coffee, SE George et al., Crit Rev Food Sci Nutr. 2008 May;48(5):464-86

[11] Fatal caffeine overdose: two case reports, S Kerrigan, T Lindsey, Forensic Sci Int. 2005 Oct 4;153(1):67-9.

[12] Beneficial effects of green tea: A literature review, SM Chacko et al., Chin Med. 2010; 5: 13, Published online 2010 Apr 6.

[13] Health-promoting effects of green tea, Y Suzuki et al., Proc Jpn Acad Ser B Phys Biol Sci. 2012 Mar 9; 88(3): 88–101.

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad