Plotki suplementacyjne Suplementacja Suplementy diety

Inozytol: w jaki sposób może on korzystnie wpływać na Twoje zdrowie?

Wpływ inozytolu na zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne

Na pewno słyszałeś o witaminach z grupy B. Zaliczamy do nich witaminy takie jak: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina) i B3 (niacyna). Popularna jest również witamina B6 i B12. Witamina B8 natomiast – bardziej znana jako inozytol – nie należy do tych szeroko rozpowszechnionych. A szkoda, bo może ona mieć naprawdę dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.  Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, czym właściwe jest inozytol, jak twoje ciało może skorzystać z jego suplementacji (lub suplementów mio-inozytolu) i co badania naukowe mają do powiedzenia na temat jego wpływu na organizm.

Czym jest inozytol?

Inozytol, zwany także witaminą B8, jest powszechnie określany jako substancja podobna do witaminy, którą można znaleźć w roślinach i produktach pochodzenia zwierzęcego. Można go także wytworzyć w laboratorium.[1,2] Jednak badanie wskazuje, że inozytole są związkami pseudowitaminowymi, które są fałszywie zakwalifikowane do rodziny witamin B.[3]

Istnieje dziewięć form inozytolu. Mio-inozytol (MYO) i d-chiro-inozytol (DCI) to dwie formy, które badano pod kątem ich zdolności leczniczych, szczególnie wobec kobiet z zespołem policystycznych jajników (PCOS), jeśli chodzi o prawidłowe wykorzystanie insuliny i zapobieganie insulinooporności. Każda tkanka w organizmie ma własny stosunek MYO do DCI, przy czym ten pierwszy prezentuje wyższe wartości i produkuje DCI, gdy jest on potrzebny.[4]

Inozytol jest pozyskiwany ze źródeł pokarmowych, takich jak: [5,6]

  • Mięso,
  • Drób,
  • Wątróbka,
  • Ryby,
  • Żółtka jaj,
  • Orzechy
  • Fasola,
  • Rodzynki
  • Owoce (np. pomarańcze),
  • Kapusta,
  • Rośliny strączkowe,
  • Całe ziarna,
  • Nieoczyszczona melasa,
  • Drożdże piwowarskie,
  • Kiełki pszenicy.

Mio-inozytol można natomiast znaleźć w ludzkiej tkance oraz w następujących produktach: [7]

  • Kapusta,
  • Świeże owoce cytrusowe, z wyjątkiem cytryn,
  • Rodzynki,
  • Kantalupy,
  • Fasola,
  • Orzeszki ziemne,
  • Wątróbka,
  • Nieprzetworzone ziarna (owies, kiełki pszenicy i mózg),
  • Nieoczyszczona melasa,
  • Drożdże piwowarskie.

D-chiro-inozytol nie występuje naturalnie w pokarmie, ponieważ ludzkie ciało wytwarza go z mio-inozytolu poprzez działanie enzymu zwanego epimerazą. Na koniec należy pamiętać, że tych form inozytolu nie należy mylić z heksanikotynianem inozytolu, pochodną niacyny lub witaminy B3.[8,9]

Jakie korzyści czerpiemy z inozytolu?

Krótko mówiąc, głównym zastosowaniem inozytolu jest magazynowanie i metabolizm aminokwasów. Jest to również ważna część cyklu kwasu cytrynowego lub główna seria reakcji chemicznych, które prowadzą do przekształcenia żywności w energię w ciele. Wreszcie, inozytol jest korzystny dla układu odpornościowego i produkcji włosów i paznokci.[10] Inositol Powder

Ponadto inozytol może być wykorzystywany do rozwiązywania problemów związanych ze zdrowiem psychicznym. Holistyczni psychiatrzy zalecają suplementy diety, takie jak inozytol, tryptofan i tłuszcze omega-3 dla pacjentów z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi. Inozytol może również pomagać w równoważeniu substancji chemicznych w organizmie i pomagać osobom zdiagnozowanym ze stanami psychicznymi, takimi jak: lęk, depresja, schizofrenia i zaburzenie obsesyjno-kompulsywne.

Tymczasem mio-inozytol wykazał również działanie jako lek przeciwdepresyjny i pomagający złagodzić stany, takie jak zaburzenia lękowe czy ataki kompulsywnego objadanie się .[1,12]

U kobiet, u których występuje zespół policystycznych jajników (PCOS) i inne związane z nim powikłania, inozytol może pomóc w rozwiązaniu problemów takich jak brak jajeczkowania, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom trójglicerydów i wysoki poziom testosteronu. Mio-inozytol może również pomóc w podniesieniu płodności i przywracaniu wrażliwości na insulinę.

Ze względu na korzyści mio-inozytolu dla płodności i PCOS oraz jego działanie przeciwlękowe, które mogą złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS), jest on określany jako ogólny suplement wspierający zdrowie kobiet.

Inozytol przynosi również pewne korzyści w przypadku schorzeń takich jak:

  • Ból nerwowe spowodowane cukrzycą,
  • Wysoki poziom cholesterolu,
  • Bezsenność,
  • Choroba Alzheimera,
  • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD),
  • Łuszczyca,
  • Autyzm,
  • Inozytol może być również wykorzystywany do poprawy wzrostu włosów i przeciwdziałania skutkom ubocznym leczenia medycznego litem.

Badania nad inozytolem

Chociaż przeprowadzono wiele badań dotyczących inozytolu, ich wyniki są podobne.

Weźmy na przykład badania podkreślające możliwą zdolność inozytolu do wsparcia pacjentów z zaburzeniami lękowymi:

  • American Journal of Psychiatry (1995): Wyniki badania wykazały, że częstotliwość i nasilenie napadów paniki i agorafobii znacznie się zmniejszyły po podaniu inozytolu, przy minimalnych skutkach ubocznych. Autorzy doszli do wniosku, że inozytol może być potencjalnym lekiem na zaburzenie lękowe.[13]
  • Journal of Clinical Psychopharmacology (2001): W tym badaniu naukowcy porównali skuteczność inozytolu z lekami SSRI w rozwiązywaniu problemu lęku napadowego. Podczas pierwszego miesiąca badania odkryto, że inozytol zmniejsza ilość ataków paniki doświadczanych przez pacjentów;

Inozytol został również przedstawiony jako potencjalne nowe podejście w zapobieganiu niewydolności rdzenia nerwowego (NTD) z powodu niewydolności kwasu foliowego, zgodnie z raportem „Zapobieganie zaburzeniom rurek neutralnych” w badaniu Inositol (PONTI) opublikowanym w British Journal of Nutrition.[15]

Istnieją również badania podkreślające możliwy wpływ mio-inozytolu na kobiety z zespołem policystycznych jajników (PCOS):

  • Europejski Przegląd Nauk Medycznych i Farmakologicznych (2009): Autorzy badania odkryli, że mio-inozytol może zmniejszać stężenia androgenu w surowicy, zmniejszać poziom krążącej insuliny i poprawiać tolerancję glukozy i inne zmienione wartości metaboliczne, które są związane z insulinoopornością u kobiet z PCOS.
  • International Journal of Endocrinology (2016): Naukowcy odkryli, że codzienne połączenie mio-inozytolu i kwasu foliowego może bezpiecznie poprawić objawy i rozwiązać problem niepłodności u pacjentów z PCOS, bez istotnych skutków ubocznych.

Myo-inozytol może również pomóc w zapobieganiu cukrzycy ciążowej. Badanie „Current Diabetes Reports 2016” ujawniło, że mio-inozytol został zaproponowany jako suplement diety, który może pomóc w zmniejszeniu częstości występowania cukrzycy ciążowej wśród kobiet w ciąży wysokiego ryzyka.

Jak należy dawkować inozytol?

We wspominanych badaniach naukowcy eksperymentowali z różnymi dawkami. Nie ma na tę chwilę ogólnej rekomendacji dla dawkowania suplementów inozytolu. Twoja dawka inozytolu powinna w dużej mierze zależeć od twojego stanu zdrowia i ogólnej kondycji. Zaleca się, aby przed zażyciem inozytolu skonsultować się z lekarzem i zastosować zalecane dawki podane na etykiecie suplementu.

Potencjalne skutki uboczne

Chociaż został uznany za bezpieczny, należy pamiętać, że inozytol może powodować działania niepożądane, takie jak nudności, zmęczenie, bóle głowy i zawroty głowy. W miarę możliwości kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny unikać przyjmowania inozytolu, ponieważ nie posiadamy wystarczająco dużo informacji o jego stosowaniu i bezpieczeństwie w tych stanach.

Ponadto, mimo że inozytol został uznany za bezpieczny do spożycia przez wcześniaki z ostrym zespołem niewydolności oddechowej w szpitalach, należy unikać przyjmowania tego leku przez dzieci. Chorzy z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi powinni unikać przyjmowania nadmiaru inozytolu, ponieważ może to pogorszyć ich samopoczucie.

Inozytol: substancja o olbrzymim potencjale

Ogólnie, inozytol i jego pochodne wykazały potencjalny pozytywny i bezpieczny wpływ na organizm, w szczególności na problemy zdrowotne, takie jak choroby psychiczne i schorzenia reprodukcyjne, takie jak PCOS.

Jednak przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów inozytol, porozmawiaj z lekarzem, aby wiedzieć, jaka dawka jest dla ciebie odpowiednia.

Często zadawane pytania (FAQ) odnośnie inozytolu

  • P: Jak działa inozytol? 

Odp.: Inozytol pomaga w magazynowaniu i metabolizowaniu aminokwasów, wytwarzaniu włosów i paznokci oraz wspomaganiu funkcji układu odpornościowego. Jest to również kluczowy składnik cyklu kwasu cytrynowego, który jest główną serią reakcji chemicznych, które powodują przekształcenie żywności w energię przez organizm.

Dla osób z zaburzeniami lęku napadowego, depresją, schizofrenią i zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, inozytol może pomóc w równoważeniu substancji chemicznych w organizmie. Inozytol może również pomóc w złagodzeniu lęku, działając jako lek przeciwdepresyjny.

  • P: Jaka jest różnica między mio-inozytolem i inozytolem?

Odp.: To, co odróżnia inozytol i mio-inozytol od siebie, to to, że te pierwsze odnoszą się do nazwy związków pseudowitaminowych, które są fałszywie uważane za część rodziny złożonej z B, podczas gdy ta ostatnia jest jednym z dziewięciu typów znanych obecnie inozytolu.

  • P: Jakie dawki inozytolu należy przyjmować w przypadku zespołu policystycznych jajników (PCOS)?

Odp.: Chociaż badano różne dawki inozytolu, w rzeczywistości nie ma zaleceń dotyczących dawkowania tej substancji. Przed zażyciem suplementów inozytolowych w związku z PCOS, najpierw porozmawiaj z lekarzem, aby określić ilość potrzebną dla poprawy twojego zdrowia.

  • P: Czy przyjmowanie inozytolu jest bezpieczne podczas ciąży?

Odp.: Nie ma zbyt wielu informacji na temat bezpieczeństwa suplementowania inozytolu podczas ciąży, dlatego zaleca się, aby kobiety w ciąży unikały przyjmowania suplementów inozytolu bez konsultacji z lekarzem prowadzącym.

 

Bibliografia:

1, 12 – http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-299-inositol.aspx?activeingredientid=299&activeingredientname=inositol

2. http://www.fammed.wisc.edu/files/webfm-uploads/documents/outreach/im/ss_inositol.pdf

3, 11 –https://examine.com/supplements/inositol/

4,7,9 – http://natural-fertility-info.com/myo-inositol-d-chiro-inositol-pcos.html

5, 10 – http://www.explain-health.com/vitamin_b8_high_food_sources.html

6. http://inositol-powder.com/overview-uses-dosage/

8. https://www.crnusa.org/sites/default/files/files/resources/13-CRNVMS3-NIACIN.pdf

13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7793450

14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11386498

15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4825100/

16. http://www.europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/604.pdf

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad