Ciekawostki kulinarne Odżywianie Suplementacja Suplementy diety

Czosnek – naturalny suplement o niezwykłych właściwościach

Czy wiecie, że czosnek od stuleci jest wykorzystywany w tradycyjnej medycynie dalekiego wschodu? Pomimo tego, że nie wszystkim odpowiada jego intensywny zapach, czosnek jest wspaniałym lekiem na niezliczoną ilość dolegliwości zdrowotnych. Jeśli jeszcze nie jesteś jego fanem, to poniższy artykuł na pewno przekona Cię, że warto spojrzeć łaskawie w jego stronę! 

Czosnek, blisko spokrewniony z cebulą, przeszedł do historii jako jedna z najbardziej wszechstronnie wykorzystywanych roślin, zarówno w kuchni jak i w medycynie. Pod kątem odżywczym zapewnia on prawie jedną czwartą zalecanego dziennego spożycia manganu. Zawiera także znaczne ilości witaminy C, witaminy B6, selenu i błonnika. Czosnek zawiera również niewielkie ilości wapnia, żelaza, witaminy B1, potasu, fosforu, a nawet miedzi. Pojedyncza ząbka to zaledwie cztery kalorie, łatwo więc zrozumieć, dlaczego ta niepozorna roślina uzyskała miano superfoodu. (1)

1.Wzmacnia odporność

Czosnek jest najlepszym przyjacielem twojego układu odpornościowego. Badania wykazały, że przyjmowanie codziennie suplementu czosnkowego z allicyną przez kilka miesięcy może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia przeziębienia lub grypy. W jednym badaniu uczestnicy, którzy przyjmowali dzienny suplement czosnku przez 12 tygodni, mieli o 63 procent mniej przypadków gorączki niż Ci, którzy tego nie zrobili. Nawet w przypadku, kiedy jesteś już przeziębiony – przyjmowanie czosnku może znacznie poprawić Twoją kondycję. Naukowcy zauważyli, że długość  trwania objawów przeziębienia spadła o 70 procent, trwająca zaledwie półtora dnia. Objawy u osób, które nie przyjmowały czosnku, trwały około  pięć dni(2).

2. Obniża ciśnienie krwi

Jeśli borykasz się z problemem nadciśnienia tętniczego, warto abyś włączyć czosnek do swojej diety. Większość badań wykazuje pozytywny wpływ czosnku na osoby z niekontrolowanym nadciśnieniem tętniczym, które były już leczone.(3) I chociaż wiele badań udowodniło jego skuteczność, okazało się niedawno, że może on osiągnąć działanie równoważne lekom obniżającym ciśnienie krwi, takim jak Atenolol. W tym przypadku naukowcy stosowali dawkę 600-1500 mg ekstraktu czosnku(4). Ponadto,  czosnek zdaje się chronić układ sercowo-naczyniowy poprzez zmniejszenie ciśnienia krwi i przeciwdziałanie stresowi oksydacyjnemu.(5) Czy nie jest to imponujące?

3. Chroni wątrobę i zapobiega jej stano zapalnym

Odorless GarlicWykazano, że wyciąg ze świeżego czosnku chroni przed ostrą niewydolnością wątroby z powodu toksyczności acetaminofenu. W wyniku tego naukowcy uważają, że czosnek potencjalnie może chronić przed zapaleniem wątroby.(6)) Siarczek diallilu z czosnku może chronić wątrobę przed toksycznym wpływem niektórych chemikaliów. A jeśli to nie wystarczy, selen i allicyn zawarte w czosnku sprawiają, że jest to skuteczny środek oczyszczający wątrobę oraz stymulujący produkcję enzymów wątrobowych, które pomagają ciału wypłukać toksyny.(7)

4.Pomaga w walce z wypadaniem włosów

Jedną z mniej znanych możliwości czosnku jest zapobieganie wypadaniu włosów. Jeśli walczysz z łysieniem plackowatym, żel z czosnku może pomóc w walce z wypadaniem włosów, szczególnie w połączeniu z kortykosteroidami stosowanymi w leczeniu stanu. Naukowcy odkryli, że stosowanie tego żelu dwa razy dziennie przez okres trzech miesięcy pomogło poprawić wpływ innych metod leczenia, takich jak kortykosteroidy.(8)

5. Pomaga w zaburzeniach erekcji

Tradycyjna medycyna od zawsze traktowała czosnek jako afrodyzjak. Współczesna nauka natomiast potwierdza jego dobroczynny wpływ na dysfunkcje seksualne takie jak – zaburzenia erekcji. (9) Niektóre badania wskazują wręcz, że jego skuteczność można porównać do leków dostępnych w aptekach. Wszystko dzięki allicynie, biologicznie czynnemu związkowi organosiarczku odpowiedzialnego za jej silny i drażliwy zapach. (10) Jednocześnie pary, które starają się o dziecko powinny unikać nadmiernego spożycia czosnku – może on źle wpływać na jakość nasienia. (11)

6. Prewencja nowotworów

Jeśli chcesz obniżyć szanse na rozwój raka w swoim organizmie, czosnek może pomóc. Badania wskazują, że wysoki poziom związków organosiarczkowych może spowolnić wzrost nowotworu. Może nawet zapobiec pojawieniu się

Garlicin

niektórych typów guzów. W szczególności badania wskazują na raka płuc, skóry, jelita grubego, gruczołu krokowego, pęcherza moczowego i raka żołądka, dzięki działaniu disulfenu ajoen i diallilu. Czosnek może nawet zapobiec białaczce.(12)

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Czosnek najlepiej spożywać jako składnik posiłków. Badacze uważają suplementy czosnku za skuteczne w leczeniu schorzeń takich jak nowotwory. Ssą one szeroko stosowane przez osoby cierpiące na problemy z ciśnieniem krwi lub wysoki poziom cholesterolu. Chociaż Narodowe Centrum ds. Zdrowia Komplementarnego i Integracyjnego potwierdza, że większość ludzi może bezpiecznie spożywać czosnek, istnieją pewne przypadki, gdy lepiej jednak go unikać.

Jeśli masz zaplanowaną operację lub stosujesz środek antykoagulacyjny, czosnek może powodować krwawienie i być potencjalnie niebezpiecznym. Również skonsultuj się z lekarzem, aby poznać ewentualną interakcje z innymi lekami. Na przykład, czosnek może ingerować w działanie leków przyjmowanych w przypadku zarażenia wirusem HIV – sakwinawiru. Uważaj także na mniej groźne efekty uboczne, takie jak nieświeży oddech lub zgaga i zdecyduj.(14)


1. Garlic, raw National Nutrient Database for Standard Reference Release 28 , USDA.

2. Josling, Peter. “Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.” Advances in therapy 18, no. 4 (2001): 189-193.

3. Ried, Karin, Oliver R. Frank, and Nigel P. Stocks. “Aged garlic extract lowers blood pressure in patients with treated but uncontrolled hypertension: a randomised controlled trial.” Maturitas 67, no. 2 (2010): 144-150.

4. Ashraf, Rizwan, Rafeeq Alam Khan, Imran Ashraf, and Absar A. Qureshi. “Effects of Allium sativum (garlic) on systolic and diastolic blood pressure in patients with essential hypertension.” Pak J Pharm Sci 26, no. 5 (2013): 859-63.

5. Dhawan, Veena, and Sanjay Jain. “Garlic supplementation prevents oxidative DNA damage in essential hypertension.” Molecular and cellular biochemistry 275, no. 1-2 (2005): 85-94.

6. Ezeala, C. C., I. N. Nweke, P. C. Unekwe, I. A. El-Safty, and E. Nwaegerue. “Fresh garlic extract protects the liver against acetaminophen-induced toxicity.” The Internet Journal of Nutrition and Wellness 7, no. 1 (2009).

7. Wang, Er-Jia, Yan Li, Marie Lin, Laishun Chen, Adam P. Stein, Kenneth R. Reuhl, and Chung S. Yang. “Protective effects of garlic and related organosulfur compounds on acetaminophen-induced hepatotoxicity in mice.” Toxicology and applied pharmacology 136, no. 1 (1996): 146-154.

8. Hajheydari, Zohreh, Mojgan Jamshidi, Jafar Akbari, and Rezaali Mohammadpour. “Combination of topical garlic gel and betamethasone valerate cream in the treatment of localized alopecia areata: a double-blind randomized controlled study.” Indian Journal of Dermatology, Venereology, and Leprology 73, no. 1 (2007): 29.

9, 10. Baldi, Ashish. “Erectile dysfunction and Ayurveda.” J. Res. Educ. Indian Med 4 (2008): 15-24.

11. Hammami, I., and M. V. El May. “Impact of garlic feeding (Allium sativum) on male fertility.” Andrologia 45, no. 4 (2013): 217-224.

12. Garlic, American Institute for Cancer Research.

13. Govindarajan, R., M. Vijayakumar, and P. Pushpangadan. “Antioxidant approach to disease management and the role of ‘Rasayana’herbs of Ayurveda.” Journal of ethnopharmacology 99, no. 2 (2005): 165-178.

14. Garlic, National Center for Complementary and Integrative Health.

O autorze

Ela

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad