Suplementy diety

Beta-alanina strategia suplementacji

Beta_alanine_comparison

BETA-ALANINA – STRATEGIA SUPLEMENTACJI

Karnozyna, naturalnie występujący w ludzkim organizmie dipeptyd o właściwościach przeciwutleniających i buforujących, budzi ostatnio niezwykle duże zainteresowanie środowiska sportowego, a w szczególności dyscyplin wytrzymałościowych. Beta-alanina, wchodząca w skład wspomnianego związku, uznawana jest za substancję o niezwykle dużej skuteczności zwiększania stężenia karnozyny w mięśniach. Jak do tej pory ustalono, że stężenie karnozyny wzrasta w trakcie długotrwałego przyjmowania beta-alaniny. Można przyjąć, że beta-alanina posiada „fazę ładowania”, której odzwierciedleniem jest zwiększająca się skuteczność działania, wynikająca z rosnącego z dnia na dzień stężenia karnozyny w organizmie. Kiedy przerywa się jej spożywanie, stężenie karnozyny maleje. Ostatnie badania pokazują jednak, że jest możliwe podtrzymanie wysokiego stężenia karnozyny na pożądanym wysokim poziomie przy zmniejszonej dawce („faza podtrzymania”).

W jednym z ostatnich badań 34 uczestnikom (mężczyźni i kobiety) podawano 3,2 g beta-alaniny dziennie (4 x 800 mg) przez 46 dni. Następnie część osób podzielono i przydzielono do odpowiednich grup przyjmujących mniejsze dawki dzienne beta-alaniny: 0,4 g lub 0,8 g lub 1,2 g przez okres 6 tygodni. Ustalono, że najlepsze właściwości podtrzymujące wysokie stężenie karnozyny w organizmie, wykazuje dawka dzienna powyżej 1,2 g beta-alaniny. Tym samym ustalono po raz pierwszy skuteczną dawkę podtrzymującą zawartość karnozyny w mięśniach na poziomie 30-50% powyżej wartości wyjściowej przez dłuższy okres czasu po zakończeniu fazy ładowania.

JAK TO SIĘ MA DO OSÓB AKTYWNYCH FIZYCZNIE?
Popularna ostatnio i ceniona za swoje efekty beta-alanina w dalszym ciągu jest stosunkowo mało poznanym aminokwasem, a przynajmniej w dziedzinie suplementacji. Można by powiedzieć, że uczymy się dopiero z niej korzystać. Przytoczone badanie jest jednym z najświeższych uzmysławiających potrzebę długotrwałego jej stosowania celem czerpania z jej suplementacji jak najlepszych efektów. Możliwe wydaje się też ich podtrzymanie na zmniejszonej dawce, co oszczędza nasze portfele i być może coś więcej… Być może gdyż zapewne dowiemy się o niej jeszcze wiele i może okazać się, że nie wszystkie informacje będą tak pochlebne. Jak na chwilę obecną nie pozostaje nam jednak nic innego, jak cieszyć się z jej długotrwałego działania przyjmując strategię dwóch faz: ładowania i podtrzymania.
Swoją drogą czy owa strategia nie przypomina Wam trochę jednej z metod podawania kreatyny?

Literatura:
Stegen S, et al.: The Beta-Alanine Dose for Maintaining Moderately Elevated Muscle Carnosine Levels. Med Sci Sports Exerc. 2014 Jan 1. [Epub ahead of print]

Autor: Adrian Buniak (Supplementation Strategy)

O autorze

Redakcja

Redakcja

www.muscle-zone.pl :)

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad